Hvilke maltsorter MÅ du ha for dine brygg?

Sarge

 
Hei

Jeg gikk gjennom alle mine "fullkornsbrygg" fra jeg startet bryggehobbyen for å se hvor mye jeg bruker av hver maltsort. Grunnen er at jeg har skaffet mølle og da kan jeg ha et lager. Jeg ble litt overrasket over at jeg hadde brukt 19 maltsorter. Av disse er det 7 som heter noe med Cara og/eller Crystal.

Jeg har derfor tenkt å forsøke å begrense meg litt. I den forbindelse kunne det være interessant å høre hvilke maltsorter som er helt essensielle for dere med litt erfaring, og evt. hva som ses på som mulig å erstatte med de du oppfatter som essensielle.

Målet er ingen entydig fasit, men å lære av andres erfaringer og preferanser.
 
Hei

Jeg gikk gjennom alle mine "fullkornsbrygg" fra jeg startet bryggehobbyen for å se hvor mye jeg bruker av hver maltsort. Grunnen er at jeg har skaffet mølle og da kan jeg ha et lager. Jeg ble litt overrasket over at jeg hadde brukt 19 maltsorter. Av disse er det 7 som heter noe med Cara og/eller Crystal.

Jeg har derfor tenkt å forsøke å begrense meg litt. I den forbindelse kunne det være interessant å høre hvilke maltsorter som er helt essensielle for dere med litt erfaring, og evt. hva som ses på som mulig å erstatte med de du oppfatter som essensielle.

Målet er ingen entydig fasit, men å lære av andres erfaringer og preferanser.

Det er et veldig godt spørsmål - og det er vanskelig å lage et like godt svar:). Det vil jo komme mye an på hva du brygger, men jeg har funnet det vanskelig å begrense meg.

Siden jeg brygger mye, har jeg sekker av alt basismaltet, MO, pale malt, hvetemalt, pilsner, vienna, mørk og lys münchner. Jeg ville ikke ytelate noen av dem, i alle fall. Og så har jeg nok litt av alle typer spesialmalt - men sjølsagt ikke av alt som finnes. Har du plass, ville jeg satset på å ha ganske mye, faktisk.

Spesialmalten er jo temmelig holdbar, så jeg bekymrer meg ikke om at jeg har en del som brukes sjelden. Det som har dårlig holdbarhet er jo flaket korn av ulike slag - og særlig mais skal visst helst være veldig fersk. (Men det har jeg bestemt meg for aldri mer å bruke.) Havregryn tar jeg fra kjøkkenet, der det er brukbar omløpshastighet på det.

Rug- og havremalt har jeg ikke. Rug liker jeg ikke, og havre er helt poengløst, synes jeg.
 
Sist redigert:
Malt er billig så det er jo egentlig ikke noe poeng i seg selv å unngå å bruke noen av dem dersom lysten eller en oppskrift tilsier det! Men med en basemalt, litt Münchener eller Wiener samt en lys og en mørk karamellmalt i hus kan man få til å brygge det meste på sparket en søndag bryggebutikken er stengt!
Har oppigjennom kastet bort mer penger på humlerester som aldri blir brukt enn maltrester.
Men akkurat nå har jeg pils, mørk münchener, CaraHell, Caramünchener II, Carafa Special III samt havregryn og farin i hus og med det skal det mye til at jeg trenger noe annet til de ølene jeg brygger. Humlelageret har jeg mindre kontroll på. Noen sorter er det fast forbruk av mens det stadig hoper seg opp med rester av ting jeg prøver og ikke får lyst eller tid til å bruke igjen før de blir gamle..
 
Det blir jo mange ulike om man brygger mye forskjellig. Har ikke tatt en opptelling, men det er vanvittig mye rart i den store spesialmaltbeholderen.

En av de beste rådene jeg har fått er å begrense antallet malt i hvert enkelt øl. Er det mer enn 4-5 malt i oppskriften, pleier jeg å ta en ekstra runde i tenkeboksen for å se om det er noe som kan kuttes. Praktisk talt alle mine mest vellykkede øl har relativt enkle oppskrifter.
 
Malt er billig så det er jo egentlig ikke noe poeng i seg selv å unngå å bruke noen av dem dersom lysten eller en oppskrift tilsier det! Men med en basemalt, litt Münchener eller Wiener samt en lys og en mørk karamellmalt i hus kan man få til å brygge det meste på sparket en søndag bryggebutikken er stengt!
Har oppigjennom kastet bort mer penger på humlerester som aldri blir brukt enn maltrester.
Men akkurat nå har jeg pils, mørk münchener, CaraHell, Caramünchener II, Carafa Special III samt havregryn og farin i hus og med det skal det mye til at jeg trenger noe annet til de ølene jeg brygger. Humlelageret har jeg mindre kontroll på. Noen sorter er det fast forbruk av mens det stadig hoper seg opp med rester av ting jeg prøver og ikke får lyst eller tid til å bruke igjen før de blir gamle..

Ikke noe røstet malt bortsett fra Carafa'en - som jo ikke fungerer som røstet malt, egentlig? Du brygger altså stort sett lyst øl?
 
Den hellige treenigheten er vel pilsner, münchner og wiener? Som de synger i "barn av regnbuen" - kan man ønske mer?
 
Malt er billig så det er jo egentlig ikke noe poeng i seg selv å unngå å bruke noen av dem dersom lysten eller en oppskrift tilsier det!
Enig. Dette er litt motivert av et ønske om å bruke mest mulig norsk malt, og den må bestilles, men også litt av å begrense mengder og ikke minst å bli bedre på å sette sammen maltbaser selv (og da tror jeg det er lurt å ikke gå for bredt ut).
 
Sist redigert:
Det holder jo hvis du bare skal brygge tysk øl;).
Du har selvsagt rett, og korriger meg hvis dette er feil, men har britene i større grad basert seg på spesialmalt, og forskjellige kvaliteter av dette? Jeg har den største respekt for britisk øl, men maltsammensetningen slår meg som mer kompleks enn den tyske.
 
Det er opp til det du brygger.Jeg har ganske mye og grunnen er at e bor ute på landet og der jeg kan få takk i malt er 18 mill biltur eller på nett,og liker å ta en bryggedag på sparket når jeg har tid til det.Her er et bilde av maltlagret mitt
 

Vedlegg

  • 20180429_185109.jpg
    20180429_185109.jpg
    120,4 KB · Sett: 129
Oj. Det er mer enn jeg har brukt og også mer enn jeg har plass til. Interessant å se, da.
Hvor mye malt kan de boksene romme?
 
Du har selvsagt rett, og korriger meg hvis dette er feil, men har britene i større grad basert seg på spesialmalt, og forskjellige kvaliteter av dette? Jeg har den største respekt for britisk øl, men maltsammensetningen slår meg som mer kompleks enn den tyske.

Nei, du har nok rett, sjøl om tyskerne også kan bruke noe krystallmalt. Pale ales har gjerne veldig enkle oppskrifter, mens mørkere og sterkere øl kan bli mer kompliserte, dvs. ha flere maltsorter. Men stort sett tror jeg ikke det er de store forskjellene når det gjelder kompleksiteten. Forskjellen er vel at tyskerne kan skape kompleksiteten ved hjelp av flere sorter basismalt, mens det er sjelden det er noe virkemiddel i engelske oppskrifter. Sammenlign f.eks. typiske maltsammensetninger i en engelsk brown ale med det du finner i en tysk dunkel.
 
De store tar 25kg er fra Biltema og det er 4 der.Pils-pale-hvete-mari otter
Oj. Det er mer enn jeg har brukt og også mer enn jeg har plass til. Interessant å se, da.
Hvor mye malt kan de boksene romme?

Veldig fine bokser. Jeg oppbevarer malten i de posene og sekkene jeg kjøper dem i, og det ser en del mindre ryddig ut:p. Jeg har vært inne på å finne noe sånt, men egentlig funker det greit med poser og sekker, siden jeg har laget meg ei maltbu i et hjørne av et stort soverom. Den stjeler ikke all verdens plass, arealet er 1.10 x 1,60. Det blir godt med benkeplass, så jeg har maltkverna stående oppe der, og det er godt med hylleplass over benkene, så jeg oppbevarer en del annet rusk og rask der, også. Maltsekkene står under benken.

Gangplass er det smått med:). Det er bare plass til meg der inne.

Skal du kjøpe bokser, så fyller vel 1 kg malt sånn ca. 2 liter?
 
Jeg har alltid Pilsnermalt og Maris Otter. I tillegg prøver jeg og også ha Vienna, og begge Munich-typene for hånden. Utover dette har jeg en hel haug med poser med 1-2kg spesialmalt i. Hver gang jeg får lyst til å bruke en type jeg ikke har kjøper jeg 3-5kg, og så blir det liggende. I "britiske perioder" går det en del karamellmalt av ymse sorter, mens i andre perioder rører jeg det nesten ikke.
 
Er ikke Maris Oter pale malt? Ser enkelte ramser opp både MO og pale ?
 
Tilbake
Topp