Hvilken IBU type er vanlig i norge?

Riis'en

Dommer
Det er vist nokk 4 forskjellige måter å måle IBU på: Rager, Garetz, Tinseth og Generic.

Hvem av disse er vanligst?  ???
 
Tja, eg veit ikkje. Trur du må vere litt meir spesifikk, eg har aldri høyrt om nokon av desse. Kanskje eg har sove i timen? Utrekning av IBU for heimebryggarar er ganske omtrentlege greier og utbyttet av bitterstoff varierar ganske mykje alt etter kva bryggeoppsett du har. Min framgangsmåte er denne: Finn ein formel du synest ser fin ut og hold deg til den. Nokre er enkle og tek berre omsyn til humle som kokar lenger enn 15 minutt. Andre er meir kompliserte og tek med OG, aromahumle, type humle m.m. Så smakar du på ølet og vurderar bitterheita. Viss weizenbrygget ditt som skulle vere 15 IBU er veldig bittert, må du justere utbytte ned. Og omvendt dersom du synest at du ligg under det du forventar at t.d. 40 IBU skal smake. Vil du ha det meir nøyaktig enn det ein trena gane greier å finne ut, så må du ta labprøver av ølet.
 
Vi, hjemmebryggere, måler vel strengt tatt aldri IBU-bitterheten. Det er stortsett beregninger vi går ut på  :brygging:, og da er det flere alternativer. På det nederlandske forumet har det også vært flere diskusjoner om IBU og ved kloningsforsøk ble det bare avtalt at alle skulle bruke samme formel, selv om den ikke er 'den riktige'. Det virker nå som om de fleste benytter seg av 'generic' der nede. Se også dette eksperimetet der formlene blir testet på systematisk vis.
 
Veldig bra artikkel, den illustrerar godt kor vanskeleg det er å prediktere IBU basert på ein gitt formel. Også artig det med infeksjonane, eller kanskje det er mest skremmande?
 
Jeg har brukt Ragers sin formel(gammel vane).
Glenn Tinseth sin formel er optimalisert for hel humle brukt løst i kjelen.
 
Noe som (etter ganske kjapp lesing) ikke kommer frem i artikellen er at også maltbitterhet kan taes med i formler, noe som gjøres av noen av formlene. Dette ble også nevnt av hjemmebryggere i NL. Her er det sikkert carafa og slik malt som har noe å si, samt at man kan få beskhet etter hvordan man skyller malten eller evt bruker pumpe for å suge vørtern ut av meskekaret.
 
No vart eg spent, kva er skilnaden på formlane? Korleis ser dei ut? Og føler du at dei stemmer bra? Den eg brukar er henta frå Ray Daniels si bok "Designing Great Beers". Den er ok, men eg har justert ned utbytteverdiane med 12% (litt gjetting frå mi side).
 
Det finnes også en utmerket guide her med den utregningsmetoden som står i "Moderne hjemmebrygging" :

Fin norsk humleguide

Jeg er mest vant med denne utregningen, for det var den jeg begynte med på mitt første brygg på 90-tallet. Det viktigste er å holde seg til en regnemetode du kjenner til, slik at du vet hva som er "dine" f.eks 40 IBU. Andre sier kanskje noe annet, men din tunge kjenner det igjen.
 
espenlothe skrev:
Også artig det med infeksjonane, eller kanskje det er mest skremmande?

Jeg er ikke spesielt overrasket over at infeksjon er mer vanlig enn vi kanskje liker å tro :)  Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt (eller mest lest, da) at "jeg har _aldri_ hatt infeksjon!" Tja. Selv kan jeg slå meg på brystet og si at jeg har hatt infeksjon mange ganger. Og forhåpentligvis lært av det,  :lessmile:  for det blir sjeldnere og sjeldnere.

Joakim, som sitter her og drikker siste flaska av den beste IPA-en jeg noensinne har brygget.  100 % pale malt, Chinook og Cascade, og WY1028 i stedet for sånn tøysete, ikke-flokkulerende, amerikansk gjær  :D

  :beersmiley: :beersmiley: :beersmiley:
 
Tørrhumling er risikosport mao?

Trodde at humlen ikke kunne bære bakterier, slik at dersom man koker humleposen og loddene skulle man være trygg.
 
Trukke humle er den verste synderen. Jeg hørte iallfall et intervju med en brygger som hadde sendt tørrhumlet øl til analyse, og jo da det var bakterier på humlen, men etter en liten tid i ølet så var de bakteriene dødd ut. Virker ikke som om øl var noe for dem.
 
Tørrhumling er trygt og bra. Absolutt det beste om du vil ha skikkelig aroma. Don`t worry, be hoppy!

Infeksjonar, ja...det har jo hendt seg, men lenge sidan sist. Ein gong fekk eg to udrikkelege øl på rad sidan eg sette nytt brygg på kaka av eit allereie infisert øl. Elles så har eg merka meg at infeksjonar skjer med dei profesjonelle òg. I farten kjem eg på at eg det siste året har drukke klart infiserte øl frå Slottskällans, Atna, Ringnes, Valdres, Små Vesen, Baatbryggeriet og Mack. Og då snakkar vi ikkje berre ein liten usmak, men seriøse saker (surt, udrikkelig). Så ein må passe på...

1028 er fine saker....Haandbryggeriet er gode eksponentar for den. Når ein bryggar ale er det jo fint å ha litt ale-karakter, eller hur? 1056 er robust og anvendeleg, men personleg synest eg den er litt kjedeleg.
 
Jeg synes uansett at ale-preget kommer litt i bakgrunnen for humlen i amerikanske øl, og da synes jeg like godt at jeg kan bruke en gjær som legger seg fint i flaska i stedet for den pudrete 1056-gjæren :)
 
Tilbake
Topp