Hvilken kjøleboks kan passe?

Nå er jeg lei av stuck mash, svidde gryter og det ene med det andre ifm brygging med BB30. Ikke har jeg eller de andre jeg brygger sammen med teknisk innsikt eller vilje til å drive med PIDer, pumper eller alskens andre elektriske dingsers akkurat nå. Det vil nok komme, men nå har vi nok med å lære oss å brygge god øl.

Har lyst til å prøve meg litt med en kjøleboks og trenger noen tips. Jeg har aldri prøvd å meske i en kjøleboks, men innbiller meg at det må være hakket lettere med tanke på temperaturkontroll.

Vi har to BB30er, og det er når vi kjører fellesbrygg med disse jeg ser størst behov for å meske i ett kar, men det kan være greit å kunne bruke denne bare en BB30 også.

Har noen en formening om hvilken størrelse vi bør gå for for å få en boks som kan funke for bruk med to BB30, samtidig som den ikke er for stor til brygg med en.
 
Jeg tror jeg ville gått opp til en 72 qt kjøleboks for å kunne ha 60 liter før kok. Det er i hvertfall det vi bruker for å ha 50 liter til gjæring, og det er rimelig fullt når vi mesker med 13-14 kg malt, og 2,5 liter vann per kg... Det gikk også helt fint når vi satte en "prøvebatch" på 22 liter med OG på 1,050 (brukte i underkant av 5 kg malt, men litt mer vann pr. kg da enn ellers).

Vi har også en 54 qt som hlt, og det er akkurat såvidt nok. Når vi skal ha 40 liter skyllevann er det litt skummelt å løfte den opp til øverste hylle i bryggereolen.

Etpar bilder her.
 
Har du prøvd å meske i BB30 uten å ha apparatet på? Åltså, varme vatn, slå av heile apparatet, meske inn, meske 60-90 min, løfte opp og skole med varmt vatn og så slå på igjen og koke.

Utan skikkeleg sirkulasjon er det liten vits i å ha termostaten på, då det er ingen eller dårleg konveksjon i mesken.
 
Om du isolerer bb-en skikkeleg bør du kunne meske i han som i ein kjøleboks, ja. Liggeunderlag med dyne på toppen er nok for kjelen min, i alle fall.
 
Får du kanskje svidd botn under kokinga og ikkje meskinga?

På mitt einaste brygg med BB30 missa eg to grader på 75 minutts mesk, dette sjølv om eg hadde isolert BB med asaklitt liggeunderlag. Hadde dog ikkje isolasjon på lokket, men termostaten stod og varma på mesken. Må tillegge at eg ikkje hadde veldig svidd botn, men veit ikkje om det var under mesk eller kok.
 
Jeg har ikke prøvd å skru av apparatet under mesking enda. Vi har heller ikke isolert apparatene skikkelig. Alt skal jeg nok prøve.

Når det gjelder svidd bunn så har det vært lite eller ingenting svidd når mesken har gått knirkefritt, men når vi har fått tett silbunn og har rørt hardt, da er det blitt svidd bunn under kokingen.
I helgen brygget vi 2 x dunkel. Den ene batchen ble bra, det var god siling og ikke antydning til svidd. Batch to ble en katastrofe, tett silbunn, rørestaven knakk, det endte opp med et stort og svart svimerke i bunn.

Jeg vet ikke hva jeg snakker om her, men jeg antar at det er skall som er "trødd" gjennom silbunnen som svir seg i bunn. Kanskje litt sirkulasjon før koking kunne løst dette, eller i det minste begrenset sviinga.

Når det gjelder kjøleboks, så tror jeg at det er tingen når vi brygger med begge apparatene samtidig. Innbiller meg også at det blir mindre "slobs" med en slik.
 
Se etter PP, eller PE stempel ett eller annet sted på boksen.

PP er vel alltid greit til næringsmidler, men PE kommer i to varianter. Jeg mener at en av PE variantene ikke tåler mer enn 60 °C :jaha:
 
Ingen stempel, men et klistermerke hvor det står CFC free, CE pluss en logo med et glass og en gaffel. Regner med at den da er food grade.
 
Jeg har sett at bryggselv.no har slike.
Det blir litt dyrt med en 68 liters Igloo fra bryggselv med frakt, 1614 kr. Jama Marina i Stavanger kunne skaffe meg denne til veiledende, som er 1195 kr.

Jeg er ute etter å bygge om denne biltemaboksen for å prøve om det er veien å gå før jeg shopper inn en stor og dyr en.
Ser at Sørlibekken Nanobryggeri bruker en tilsvarende, så jeg prøver meg på en ombygging av den jeg har i første omgang.
http://sorlibekken.blogspot.com/2011_04_01_archive.html
 
Vet ikke om de fortsatt har, men Europris solgte i 2011 34 liters bokser til 99kr.

Jeg har en sånn en, med manifold og kran fra Biltema.
Bruker den til batch sparging, og med 6-7kg malt, og rundt 34 liter til kok. Det er da god plass i kjøleboksen under mesking og skylling.
 
Sett inn sitat

Vet ikke om de fortsatt har, men Europris solgte i 2011 34 liters bokser til 99kr.

Jeg har en sånn en, med manifold og kran fra Biltema.
Bruker den til batch sparging, og med 6-7kg malt, og rundt 34 liter til kok. Det er da god plass i kjøleboksen under mesking og skylling.

takk for tipset. tar meg en tur ut i lunsjen for å sjekke den nærmeste europrisen, 34l er en bra størrelse.
 
Da var 1 stk europris kjøleboks kjøpt inn, 35l, PP, 149 kroner. Da må lunsjen i morgen spises på vei til og fra Tess for å hente stålstrømpe.
 
Etter å ha rådført meg en del med Georg J og fått den hjelpen jeg hadde behov for fikk jeg omsider mekket meg et manifold av 15mm PEX rør.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6239.0.html
Testet det på to brygg i går (alt identisk med siste versjon av Georg J sitt opplegg inkl 35 liters kjøleboks fra Europris). Det fungerte helt supert. Med lokket på og 3 håndkle på toppen var varmetapet ikke mer enn en grad eller så på 60 minutt.

For meg passer dette her mye bedre enn å bruke røret i BB30. Vørteren ble klar og en god avsiling.

Takk for hjelpen!!
 
Flott at det funka etter ønske :)

Prøvde forresten å oppdatere opprinnelig post med noen nyere bilder, men forumet er ikke samarbeidsvillig i dag :jaha:
 
Tilbake
Topp