Hvilken løsning ved utvidelse til 3 kjelers oppsett

gle1

Norbrygg-medlem
Har idag en HLT og en modifisert BB30 som er styrt med PID. Har planer om å gå til innkjøp av en SS BrewTech Brew Kettle på 37L. Spørsmålet er hvilket formål Brew Kettle skal få.

Alt 1: Mash tun med Kervel/Rommelsbacher plate og falsk bunn, med BB30 som boil kettle.

Alt 2: Boil kettle med en induksjonsplate, der BB30 blir mashtun med en falsk bunn.

Jeg klarer ikke bestemme meg, så jeg trenger innspill som kan vippe den ene veien. BB30 blir fort full før kok(2-3cm fra topp), og det skal ganske lite til før det koker over. Frykter også for lettere stuck mash, eller at det blir for kompakt maltseng pga formfaktoren(lav diameter og stor høyde). Kan vel også bli litt temperaturforskjeller fra bunn til topp i en BB30.
 
Har idag en HLT og en modifisert BB30 som er styrt med PID. Har planer om å gå til innkjøp av en SS BrewTech Brew Kettle på 37L. Spørsmålet er hvilket formål Brew Kettle skal få.

Alt 1: Mash tun med Kervel/Rommelsbacher plate og falsk bunn, med BB30 som boil kettle.

Alt 2: Boil kettle med en induksjonsplate, der BB30 blir mashtun med en falsk bunn.

Jeg klarer ikke bestemme meg, så jeg trenger innspill som kan vippe den ene veien. BB30 blir fort full før kok(2-3cm fra topp), og det skal ganske lite til før det koker over. Frykter også for lettere stuck mash, eller at det blir for kompakt maltseng pga formfaktoren(lav diameter og stor høyde). Kan vel også bli litt temperaturforskjeller fra bunn til topp i en BB30.

Jeg ville gått opp til en 56 liters Ss-kjele (om du absolutt vil ha det merket). Jeg har det, sammen med en 36-liter, og det gir meg mye mer fleksibilitet. Når jeg brygger vanlige 25-liters batcher, mesker jeg i 36-liter'n, og koker i S'en. Men jeg har også muligheten til å meske i den store hvis jeg vil brygge en dobbel batch. Da må jeg selvfølgelig koke i den, også, men det er ikke all verdens bryderi å tømme den før jeg kan helle i vørteren og starte koket.

Tre-kjelers oppsett har jeg ikke peiling på; det var bare det med kjelestørrelse jeg ville si noe om:).
 
Jeg ville gått opp til en 56 liters Ss-kjele (om du absolutt vil ha det merket). Jeg har det, sammen med en 36-liter, og det gir meg mye mer fleksibilitet. Når jeg brygger vanlige 25-liters batcher, mesker jeg i 36-liter'n, og koker i S'en. Men jeg har også muligheten til å meske i den store hvis jeg vil brygge en dobbel batch. Da må jeg selvfølgelig koke i den, også, men det er ikke all verdens bryderi å tømme den før jeg kan helle i vørteren og starte koket.

Tre-kjelers oppsett har jeg ikke peiling på; det var bare det med kjelestørrelse jeg ville si noe om:).

Er vel mer et spørsmål om kjelestørrelse enn selve oppsettet. Blir nok ikke en 56L kjele i første omgang. Det behovet har jeg ikke enda. Men det kan være det blir en 56L når BB30 skal byttes ut en dag. Men takk for innspill.

Hvor stor er HLT?
Mitt 3 kjelers oppsett var HLT@30L, og to gryter som skiftet på å være Mash og Boil på 36L og 50L alt etter batchstørrelse.
Nå bruker jeg kun 36L og 50L da jeg har droppet HLT.
Prosessen min nå er at jeg brygger i den ene kjelen og varmer skyllevann i den andre. Ved endt meskt løfter jeg BIAB posen over i den andre gryten og skyller mens Mash tun blir satt på kok. Etter endt skylling blir alt pumpet over i 50L for kok, eller jeg fordeler kok i to gryter.

HLT er kun på 18L. Dersom den nye 36L kjelen blir boil kettle, så velger jeg induksjon som varmekilde, blir den en mash tun, så blir det med kokeplate som varmekilde. Dermed så er det ikke like lett å bytte om på hvilken kjele som blir brukt til hva. Tanken er også å automatisere så mye som mulig i fremtiden, så da er det greit at kjele har sitt formål. Det vil også bli lettere å brygge 2 batcher iløpet av en bryggedag med 3 kjeler, for da kan den andre batchen meske mens den første er til kok. Har eget bryggerom, så det er ikke et oppsett som skal ryddes opp og ned.

SS Brew Tech kjelen har jo en kjekk liten dip-tupe som kan være grei å ha i en kokekjele når man overfører til gjæringskaret. Så er det også greit å ha godt med plass i gryta mtp. faren for at det koker over. Men det er også greit å ha god plass til malt, og at man ikke trenger å fylle hele gryta til toppen med mesk, med faren for stuck mash/det renner over med for stor flow. BB30 blir fort full uansett om det er til kok eller mesk, så jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Med tiden så vil jeg nok kjøpe inn en 36L kjele til, så da er problemstillingen borte. Men det kan fort gå litt tid før jeg gjør den investeringen.

Det er jo i utgangspunktet mitt valg om å ha induksjon til varmekilde på evt. kokekjele som gjør det litt vrient. Hvis jeg går for vanlig kokeplate der også, så er det mulig å bytte om på formålet til BB30 og 36L-kjelen. Så jeg får se hva jeg gjør.
 
Hvis du har en BB30 med effektregulator, ville jeg ha brukt den som kokekjele. Da bruker du den til den ene tingen den faktisk er god til.
 
Tilbake
Topp