Hvilken mølle skal e velge?

Steinar Sund

Norbrygg-medlem
Vurderer egen maltmølle
1f642.png
men hvilken skal jeg velge? Kverner ca 25-50 kg pr måned. Brygger på en Speidel 50.
  • CRUSHMASTER MALTMØLLE MED TRE VALSER (ca kr 2100)
  • Malt Muncher med 3 valser ( ca kr 2300)
  • MONSTER MILL MM3 M/BASE OG TRAKT (ca kr 3500)
  • Rollers Crush (Polsk mølle til 500 zł) (https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/1f0Bn/)
 
Har MM3 selv og den maler veldig bra, av å til litt klundrete å få mølla i gang, ganske tungdrevne trenger god drill. 2 rullers mølle er enklere å bruke, billigere, men muligens litt bedre knusing med 3 valser. Alle de 4 du nevner er gode nok.
 
JEg har en MM 3. Fin mølle. Men...
- Det irriterer meg at de ikke har noen fornuftig merking for avstander (må benytte en tolk/bladføler) slik at en med letthet kan variere knusningsgrad. Slik det er nå lar jeg den stå på det jeg tror jeg er happy med. (Målt for flere år siden...)
- kun drift på en valse, ser for meg at det er vesentlig bedre med drift på 2 eller flere..
- tror den er dyrere enn flere andre som helt sikkert gjør jobben like bra.

Men når jeg først har den skal jeg bruke den opp, og det kan ta maaaaaaange år!
 
Jeg begynner å helle mot at det er mindre leven med ei enkel to-valsers mølle. Lettere å stille avstanden på den, og et enkelt tiltak for å få redusert opprivinga av skallet (tre valser skal være bedre der) er å fukte maltet - om en nå opplever at dette er et problem. Det er en veldig enkel jobb.
 
Litt offtopic, men tar sjansen.
Hvordan rengjør dere mølla etter bruk?

Også lurt på det samme. Står at man skal børste støv av den med et tørr klut hvis den blir stående lenge uten bruk,
men jeg har tatt sjansen på å bruke en lett fuktig klut også (på utsiden)
 
Jeg benytter en slik: https://www.clasohlson.com/no/Asaklitt-230-V-luftpumpe/p/Pr343015000 blåser ganske bra, synes jeg. Benytter den også mtil å blåse vann ut av HERMS Coil og slanger forøvrig.
Som bonus kan den blåse opp ting og tang til gutten min (badebasseng i hage etc etc), samt gjesteseng/luftmadrasser etc.

Huff, ser nå at akkurat den er utgått, men man finner nok tilsvarende kompressorer som funker bra til en meget hyggelig pris.
 
Vurderer egen maltmølle
1f642.png
men hvilken skal jeg velge? Kverner ca 25-50 kg pr måned. Brygger på en Speidel 50.
  • CRUSHMASTER MALTMØLLE MED TRE VALSER (ca kr 2100)
  • Malt Muncher med 3 valser ( ca kr 2300)
  • MONSTER MILL MM3 M/BASE OG TRAKT (ca kr 3500)
  • Rollers Crush (Polsk mølle til 500 zł) (https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/1f0Bn/)
Den polske mølla kan du få via Finn.no også:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=171452789

Har funka veldig fint for meg.
 
Vurderer egen maltmølle
1f642.png
men hvilken skal jeg velge? Kverner ca 25-50 kg pr måned. Brygger på en Speidel 50.
  • CRUSHMASTER MALTMØLLE MED TRE VALSER (ca kr 2100)
  • Malt Muncher med 3 valser ( ca kr 2300)
  • MONSTER MILL MM3 M/BASE OG TRAKT (ca kr 3500)
  • Rollers Crush (Polsk mølle til 500 zł) (https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/1f0Bn/)
For å prøve å dra diskusjonen tilbake til der den startet. Hva har folket av anbefalinger på maltmølle. har tenkt en del og sitter igjen med følgende spørsmål :

  • Hvilken mølle har "best" justeringsmulighet. Vil gjerne ha en så jeg slipper bladføler hver gang for å verifisere innstillingene
  • Hva er fungerer erfaringsvis best ? 2-ruller og fukte malt, eller 3 ruller ? Fint hvis noen som faktisk har prøvd begge deler svarer :)
peram
 
For å prøve å dra diskusjonen tilbake til der den startet. Hva har folket av anbefalinger på maltmølle. har tenkt en del og sitter igjen med følgende spørsmål :

  • Hvilken mølle har "best" justeringsmulighet. Vil gjerne ha en så jeg slipper bladføler hver gang for å verifisere innstillingene
  • Hva er fungerer erfaringsvis best ? 2-ruller og fukte malt, eller 3 ruller ? Fint hvis noen som faktisk har prøvd begge deler svarer :)
peram
Å sjekke med bladføler'n er jo ikke noe problem. Det tar 10 sekunder om du har ei to-valsers mølle:). (Tror jeg.)

Men det tar 10 minutter hvis du har tre valser. SÅ: Veit du at du kommer til å ha mølla stående fast på ei innstilling, er tre valser fint. Vil du kunne bytte innstilling i samme økta, hadde jeg gått for to valser.

Jeg har ikke prøvd to valser, men overveier sterkt å bytte til det.
 
Har en MM2 som jeg har brukt i ti år uten feilslag som ikke kan skyldes brukerfeil. Har ikke prøvd andre typer så kan ikke si noe om den vs andre fabrikanter. Men bladføler vil jeg sterkt anbefale uansett etter nylig erfaring. Begynte å få astringent smak på bryggene og hadde ikke sjekket gap på et par år, viste seg at jeg kvernet meget fint. Nå sjekkes mølle med bladføler før hver kverning. Tar som Berger sier få sekund og kan sørge for at kverninga ikke ødelegger brygget.
 
For å prøve å dra diskusjonen tilbake til der den startet. Hva har folket av anbefalinger på maltmølle. har tenkt en del og sitter igjen med følgende spørsmål :

  • Hvilken mølle har "best" justeringsmulighet. Vil gjerne ha en så jeg slipper bladføler hver gang for å verifisere innstillingene
  • Hva er fungerer erfaringsvis best ? 2-ruller og fukte malt, eller 3 ruller ? Fint hvis noen som faktisk har prøvd begge deler svarer :)
peram
Rollers Crush, tredje mølla og den beste så langt.
 
Tilbake
Topp