Hvilken produsent bør jeg kjøpe malt fra?

thomashagen

Norbrygg-medlem
Jeg sitter og skal handle litt malt, og lurer på hvilken produsent som er å foretrekke. Er det noen store forskjeller mellom de forskjellige produsentene? Er det noen typer malt jeg bør kjøpe fra noen spesielle produsenter?

Det kommer an på hva slags øl du skal lage. Til engelske typer er Thomas Fawcett et godt valg, men du kan like gjerne kjøpe Muntons, for den saks skyld. Jeg bruker en blanding av engelsk og tysk malt til svært mange ting (er glad i münchenermalt fra Global og Best, krystallmalt på 120 EBC fra Global), og bruker tysk pilsnermalt (Global/Best).

Forskjellene mellom produsentene er ikke så store når det gjelder basismalt, men på spesielmalt kan det være en del forskjeller. Disse skyldes ikke først og fremst selve produsenten, men snarere at produketene gjerne lages til forskjellige spesifikasjoner (EBC-verdier).

thomashagen skrev:
Er det noen store forskjeller mellom de forskjellige produsentene?

Nei.

Er det noen typer malt jeg bør kjøpe fra noen spesielle produsenter?

Nei, men ja.

Det er egentlig ingen typer malt som det er en leverandør som er spesielt mye bedre på enn andre, men det er forskjeller på hva slags produkter de ulike malteriene lager. Dersom du, for eksempel, ønsker å bruke palemalt basert på marris otter, ert det få eller ingen malterier utenfor UK som leverer malt basert på den kornsorten. Vil du bruke polert sjokolademalt, er det Weyermann som har det beste utvalget med sine carafa special-produker. De klassiske belgiske karamellmaltene komemr gjerne fra malterier i Belgia osv.

Selv bruker jeg stort sett basismalt fra Weyermann eller BestMalz, men jeg kjøper av og til marris otter-basert palemalt. Krystallmaltene tar jeg fra Weyermann, for de har et utvalg av ulike krystallmalt som jeg synes er oversiktlig og grei å forholde seg til, mens jeg bruker sjokolademalt fra Thomas Fawcett, mest fordi jeg liker deres pale choclate som er vanskelig å finne gode erstatninger for, med noe carafa special i tillegg. Dette er ikke fordi jeg tror disse maltene er bedre enn alternativene, men det er malt som er enkle for meg å få tak i, slik at jeg blir kjent med råvarene.

Nja, min erfaring er at Thomas Fawcett har ihverfall mer stein i malten sin enn andre leverandører. Maltmølla har aldri låst seg så ofte som den gjør nå for tiden. Tidligere har jeg brukt mest Weyermann og noe Fuglsang uten å finne noe særlig med stein. Venter bare på at DeWalt drillen snart skal gå føyken :)

Jeg synes malten fra Weyermann er veldig bra, iallefall når det gjelder det lyse pilsnermalten. Sjekk ut brygging.no der får du kjøpt alle typer fra denne leverandøren.

Hei, jeg har et bispørsmål til dette innlegget.

Må man handle malt på nett? I så fall hvor finnes det butikker der man får kjøpt?
Jeg bor på innlandet og har netthandelfobia  :help:

Alle nettbutikkene har utsalg i tillegg, men de ligger ikke i Hedmark... Kanskje Lillehammer Bryggeri kan selge? Mener å huske at de har gjort det før, i alle fall. Men jeg er ikke sikker.

Det blir jo veldig dyr frakt på malt. Så en grunnregel bør vel være å handle base malt når man er forbi en butikk, og spesialmalt kan en jo kjøpe i nettbutikk. Jeg hadde tatt en tur til psykolog og snakket om "netthandelfobien". Som ølbrygger må du regne med å handle en del på nettet :)

Gahr skrev:
Alle nettbutikkene har utsalg i tillegg, men de ligger ikke i Hedmark... Kanskje Lillehammer Bryggeri kan selge? Mener å huske at de har gjort det før, i alle fall. Men jeg er ikke sikker.

Jeg er temmelig sikker på at de har sluttet med det.

Kjetil S skrev:
Gahr skrev:

Jeg er temmelig sikker på at de har sluttet med det.

Too bad, men forståelig.

Knutzor skrev:
Må man handle malt på nett? I så fall hvor finnes det butikker der man får kjøpt?
Jeg bor på innlandet og har netthandelfobia  :help:

«Innlandet» er ganske stort, men sannsynligvis er Vin og Bar på Lillestrøm det nærmeste.

Apropos dyr frakt på malt. Jeg bestilte drøyt 100kg malt fra bryggselv. Fikk det levert på pall på døra for 350,- posten skulle hatt 1450. Jeg kunne hatt 250kg malt på halvpallen uten at det ble noe dyrere. Dette er et knallbra tilbud til oss :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp