Hvilken underklasse for Gruit-øl?

Bra spørsmål!

Jeg har sjekket vår oversikt og det finnes ingen spesial underkategori for slikt øl. Svenskene har en spesiel kategori for 'avvikende øl' men dette lar seg ikke gjøre hos oss pga lavere antall deltakere. Derfor er det vel bare å se i hvilken av de 5 hovedkategoriene ølet passer best. Har ølet en OG på <1.065 så havner den i lys ale, mørk ale, lys lager eller mørk lager, alt etter hvordan ølet brygges. Er den >1.065 så havner den automatisk i klassen sterk spesialøl. Som underklasse kan du selv angi at det er en gruit-øl og dommerne vil få vite dette når de smaker på ølet.

Enda mer interessant (for alle som ikke er med i dommerpanelet) er å tilby ølet i klassen 'publikumsfavoritt' slik at alle gjester og tilstedeværende deltakere i NM får smake på det. Jeg er sikker på at mange (meg inkludert) aldri har smakt gruit-øl og lurer på hvordan det smaker. Vurder gjerne begge mulighetene, siden man får delta med samme brygg i både flaskekonkurransen og publikumsfavorittkonkurransen.  :brygging:
 
Man kan alltid spesifisere sin egen underklasse, så dette er ikke veldig vrient :) 

Dette er vel en lys ale? Er den under OG65, skal den i Lys Ale, er den over så skal den i Sterke Spesialøl.  Og så angir du på påmeldingsskjemaet hva det er for noe. Så må det såklart taes høyde for at dommerne neppe har så gode forutsetninger for å bedømme et slikt øl ;)
 
Tilbake
Topp