Hvilket klaringsmiddel anbefaler du?

Panerai

Norbrygg-medlem
Jeg ser at det er mange måter å få klart øl på. Hva anbefaler du? Og hvorfor?
Jeg er nybegynner. Jeg skal snart i gang med batch #3.
 
Sist redigert:
Bruker whirlfloc de siste 15 min av koketid og brewers clarex i gjærdunken ved pitch.
Funker bra, men som BjarteH skriver så klarner alt med tid.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Min prosess:

Whirfloc/Protafloc i kok
Whirlpool og tapp klar vørter
Brewers Clarex i gjæring
Biofine i cold crash
Isinglass på fat

Hadde jeg ikke brukt så enormt med humle til enhver tid hadde det vært klart og fint ;)
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Whirlfloc er ikke like go som Protafloc.
Protafloc tabs er bedre enn Protafloc "pulver"...

Tja, produktene er vel så godt som helt like. Har brukt Klar Urt, Protafloc tabeletter, Whirlfloc tabeletter og Protafloc granulat. Ølet har alltid blitt klart...
 
Siden både Odland og Gahr er aktive her, hiver jeg meg frampå med et spørsmål... Har tappet en IPA fra gjæringskar til fat nå nylig (med hevert). La merke til at det ble med mye trub (det var denna humla da, Odland...) :) Har en flaske Biofine som jeg ikke har noen erfaring med fra før. Kan jeg ha noen dråper (2-3 ml) i fatet nå, eller bør jeg cold-crashe det først? Eventuelt tappe det over i et annet fat før/etter? Har ennå ikke (tvangs-)karbonert, men fatet står med ca 0,7 bar CO2.
 
Siden både Odland og Gahr er aktive her, hiver jeg meg frampå med et spørsmål... Har tappet en IPA fra gjæringskar til fat nå nylig (med hevert). La merke til at det ble med mye trub (det var denna humla da, Odland...) :) Har en flaske Biofine som jeg ikke har noen erfaring med fra før. Kan jeg ha noen dråper (2-3 ml) i fatet nå, eller bør jeg cold-crashe det først? Eventuelt tappe det over i et annet fat før/etter? Har ennå ikke (tvangs-)karbonert, men fatet står med ca 0,7 bar CO2.

Tilsett biofine (mengde etter instruksjonene på flaske) i gjæringskaret og kjøl ned. la det stå et par dager før tapping på fat.
 
Bland en teskje med gelatinpulver med en dl kokende vann pr. 20 l øl. Rist dette til pulveret er løst opp. helles opp i gjæringskarret når ølet er ferdigjæret. Prøv å få ølet så kaldt du kan før du har oppi gelatin. Klart øl etter en uke eller to.
Jeg bruker det fordi det koster lite, tar kort tid å utføre og det resulterer i de klareste ølene jeg noensinne har laget.
 
Bland en teskje med gelatinpulver med en dl kokende vann pr. 20 l øl. Rist dette til pulveret er løst opp. helles opp i gjæringskarret når ølet er ferdigjæret. Prøv å få ølet så kaldt du kan før du har oppi gelatin. Klart øl etter en uke eller to.
Jeg bruker det fordi det koster lite, tar kort tid å utføre og det resulterer i de klareste ølene jeg noensinne har laget.
Lar du ølet stå i gjæringskaret i 2 uker etter du har tilsatt gelatinen?
 
Jeg glemte å ha i brewers clarex da jeg hadde i gjær. Kan jeg ha det i etter noen dager?
 
Hvis man skal bruke gelatin sammen med en coldcrash.... Kjøler man da ned ølet til cc temp, og rører inn gelatinoppløsningen? Eller tømmes det bare oppi dunken uten å røre? Evt hvor mye trenger man å røre rundt?
 
Tilbake
Topp