Hvilket klarningsmiddel skal jeg velge?

Jeg må ut og handle klarningsmiddel, og min lokale bryggesjappe har litt for mange typer å velge mellom. Er det noen av disse som har spesielle fordeler/ulemper eller er det helt "hipp som happ" hvilken jeg velger?

Clarity Ferm
Irish Moss
Isinglass
Protafloc
Super Moss
Youngs Beer Finings
Whirlfloc
 
Jeg bruker følgende og er meget nøgd:

I kok: Whirfloc
I gjæring: Brewers clarex (og Biofine ved CC)
I fat: Isinglass
 
noen som vet om det er mulig å oppdrive isinglass noen plass for tiden? har sjekket på bryggselv, petit agentur, humleogmalt og olbrygggin.no og enten er de utsolgt eller så har de det ikke.
 
noen som vet om det er mulig å oppdrive isinglass noen plass for tiden? har sjekket på bryggselv, petit agentur, humleogmalt og olbrygggin.no og enten er de utsolgt eller så har de det ikke.
Bryggeland har på lager
 
Gelatin ved cc er vel og brukbart. Bruker nå som standard (inntil videre) protafloc, brewers clarex og gelatin.
 
Noen som har erfaring med bruk av gelatin og påfølgende karbonering på flaske? Flere steder påpekes det at det kan felle ut så mye gjærceller at det blir problematisk å oppnå god modning og co2-utvikling på flaske.
 
Det er vel mer biologi enn kjemi. Ensymer, tang, fisk og slakteavfall.
Vi var litt uheldige med doseringen av isinglass en gang. Det var vel egentlig ikke noe problem, men jeg tenkte at 'dette smaker sikkert fisk' hver gang jeg drakk av det.
Gelatin kan være laget av svin og bør unngås hvis du skal lage halal-øl.
 
Jeg bruker gelatin med meget godt resultat. Har kuttet ut Irish Moss og Isinglass. ( 1 spiseskje gelatin blandes ut i ca 3-4 dl kokt vann, avkjølt til 60 grader.) Rett i Cornelius fatet etter at gjæringsprosessen er avsluttet.

Men så lurer jeg på følgende i og med at jeg ikke får den gode runde "munn-fulheten" som Nøgne Ø sine produkter, - og jeg bruker havreflak i malten - drar gelatinen disse stoffene med seg til bunnen av fatet?
 
Korleis gelatin snakker vi om her. Sån som du kjøper på butikken (dagligvarer). Vil prøve dette men veit ikkje heilt korleis gelatin
 
Bruker gelatnark, 1 stk oppløst i 1 dl 80 graders vann pr 12 l Cornelius. Funker som fy. Sprayer arkene med utblandet starsan før oppløsning.
 
På en 25 liters batch bruker jeg 1 og en halv tablett whirlfloc under koking, 4 ml Biofine Clear A3 etter endt stormgjæring og 1-2 plater gelatin sammen med sukkerlake ved flasking. Har fått meget klart øl med denne metoden gang på gang (utenom 2 tilfeller av kjøletåke...).
 
Selv har jeg sluttet å bruke midler etter kok på humledrevne øl. Synes gjæren tar med seg nok humle med seg i sluket, da vil jeg ikke gjøre det verre med å tilsette noe mer, selv om man coldcrasher før man tørrhumler.

Til øl som skal være klare (pils f.eks) så går det oppi litt gelatin.
 
Tilbake
Topp