Hvilket malteri foretrekker du?

Bjarte H

Dommer
Maltutvalget i Norge er ganske imponerende nå til dags synes jeg. Slik var det iallefall ikke da jeg startet med hjemmebrygging for kun 7-8 år siden, selv om petit agentur var godt etablert på den tiden også.

Thomas Fawcett, Muntons, Weyermann, Castle, Best Malz, Viking, Fuglsang, Warminster... hvilket malteri foretrekker du, til hvilken bruk?
 
Jeg har sånn helt generelt en preferanse for Thomas Fawcett, men det er nok primært fordi det var det jeg fikk tak i lettest i starten på grunn av en storhandling på Nøgne Ø. Har også brukt en del Weyermann og Castle Malting uten noe å klage på, men velger TF når jeg kan fordi det føles riktig.
 
Jeg foretrekker Weyermann på karamellmalt. Der har de et godt og oversiktlig sortiment, selv om det etterhvert begynner å bli litt i største laget. Jeg bruker dem også på polert sjokolademalt (carafa special).

For de røstede maltene, synes jeg Thomas Fawcett er de som har fått det til beste. Om ikke annet er sortimentet oversiktlig og jeg har fått bra resultat med dem.

For pilsnermalt foretrekker jeg den som er billigst og for palemalt en tilfeldig maris otter-leverandør.
 
Jeg har ikke gjort noe vitenskapelig arbeid på maltfronten, men ser for meg å gå litt mer systematisk til verks fremover og teste forskjellige malter. Stort sett går det i Thomas Fawcett på røstet malt her også. Når det kommer til pils og pale malt blir det fort det BakkeBrygg har i butikken :)
 
Best Malz på basismalt og Thomas Fawcett på spesialmalt. Det har vel litt med tilgangen også, men jeg er fornøyd med produktene.
 
Når det gjelder basemalt går det stort sett i Weyermann, ene og alene pga at det kjøpes i sekker av lokal forhandler (og det er kun Weyermann han fører). Spesialmalt er litt tilfeldig etter hva de ulike nettbutikkene har tilgjengelig ut fra mitt spesifikke behov :)
 
Tilbake
Topp