Hvilket vaskemiddel for vanlig rengjøring?

Jeg bruker mim kombi i pulverform og er godt fornøyd med det. Brukes til alt, flasker, bryggeutstyr og gjæringsdunker.
 
SUN maskinoppvaskmiddel, funker som smør, enkelt å skylle bort og du har det i huset...
 
Stoutrens er vel vanleg lut er det ikkje? På biltema får du 3kg lut(kaustisk soda) for 99,- eller noko der omkring i tørrform.

Brukar varm lut i eit corneliusfat til gjennomspyling av tappeslangar og kranar, etterfulgt av Star San.

Maskinoppvaskmiddel brukar eg i fatvaskaren. Køyrer ein time på 65 grader og fata er blanke som nye innvendig.
 
Kombi middelet fra Felleskjøpet er utmerket. De har også et som heter syre. Jeg bruker begge to (vekselvis, ikke samtidig). Dette er måten det benyttes på i melkeannlegg på gårder, og der stilles det høye krav til kvalitet. Jeg burde vite det, er bondeknøl selv... :)
 
Takk for alle tips. Det enkleste er ofte det beste så jeg prøver meg på litt sun maskinoppvaskmiddel først.

BTW: Ei bøtte med vaskepulver fra felleskjøpet skal holde til ca 5000 liter med vask. Jeg tror det skal holde ei stund :)

- Dan Ove
 
Hva funker å  vaske utstyret med? Noe som er vanlig å ha i huset som kan funke eller må eg kjøpe eget egnet vaskemiddel?
 
Kommer an på hva som skal vaskes. Alt av rustfritt kan fint vaskes med kaustisk soda (lut).

Av egnet vaskemiddel så er PBW et fanstastisk vaskemiddel. Kan brukes til alt av utstyr.
 
PBW er helt knall. Koster litt men gjør jobben til laud og kan brukes på "alt". PBW + Star San = rent og pent
 
Oppvaskmaskinpulver av billegaste merke held lenge. Ikkje overdoser, då er det fort meir styr å få vekk middel enn skit.

Sendt frå mitt galakse-klasse stjerneskip
 
Jeg bruker PBW når jeg har det. Når jeg ikke har det bruker jeg oppvaskmaskinpulver som nevnt tidligere, kan ikke merke noe forskjell mellom dette og PBW :skitbra:. Dersom jeg ikke har oppvaskmaskinpulver så bruker jeg Zalo. Det funker fint det også, bittelitt mer skrubbing >:D men lettere å løse opp i vann og enkelt å skylle av... ;D

PBW er sikkert kjempebra men ikke nødvendig. For alt jeg vet kan man sikkert bruke grønnsåpe bare den blir skylt helt vekk etterpå? :jaha:
 
Per Marius skrev:
Brede skrev:
Jeg bruker kombi kjøpt på Felleskjøpet  helt suverent
Hva mer en kombi ? Mikro, flytende, std?

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productlist/773/

Jeg bruker MIM kombi micro, men MI Syre ca hver 3 gang. etter hva jeg har forstått så anbefales det ikke å kun bruke MIM men å bytte på MIM og Syre.
Funker i ihvertfall helt konge, fyller opp speidelen med vann varmer opp til 70 grader og lar det stå over natten, blir skinnene ren.
Ser ikke noe forskjell om jeg bruker PBW eller MIM, bare at MIM er en mye rimeligere løsning.
 
Atle Andersen skrev:
Per Marius skrev:
Brede skrev:
Jeg bruker kombi kjøpt på Felleskjøpet  helt suverent
Hva mer en kombi ? Mikro, flytende, std?

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productlist/773/

Jeg bruker MIM kombi micro, men MI Syre ca hver 3 gang. etter hva jeg har forstått så anbefales det ikke å kun bruke MIM men å bytte på MIM og Syre.
Funker i ihvertfall helt konge, fyller opp speidelen med vann varmer opp til 70 grader og lar det stå over natten, blir skinnene ren.
Ser ikke noe forskjell om jeg bruker PBW eller MIM, bare at MIM er en mye rimeligere løsning.

Takker, da blir det ein tur på FK butikken :)
 
Jeg bruker også MIM micro. Veldig drøy i bruk, og du kan blande den så sterk du trenger. Pass på øyne og fingre når den er ublandet! Blander det i meskekjelen og sirkulerer i systemet med nesten kokende vann.
 
Tilbake
Topp