Hvitt bunnslam

Hei, nybegynner her. Etter vårt første brygg (ølbrygging.no sitt kit Red Ale) ser vi at det er et hvitt bunnslam i flaskene, som renner ut som hvite striper når man nærmer seg bunnen ved tømming av flasken. Vi var nøye med hygiene og sterilisering med Starsan.

Noen nybegynnerfeil vi gjorde:
1: Etter mesking økte vi ikke temperaturen på mesken før vi begynte skylling.
2: Vi hadde oppi bitterhumlen med en gang i stedet for etter en halvtime (humla kokte 90 minutter i stedet for 60)
3: Vi rehydrerte ikke gjæren, men strødde bare tørrgjæren på toppen av brygget før lokket gikk på, uten å riste/røre det inn
4: Glemte vann i ene vannlåsen en dags tid :)

Synes ølen smaker vel bittert, med ikke så god ettersmak. Vet ikke hvordan denne ølen burde smake, men synes det burde være bedre enn dette. Legger ved et bilde av bunnslammet i flaske. Litt vanskelig å se. Det "strekker seg" som sagt ut i hvite striper når man heller oppi. Det er bare et tynt bunnslamlag.

Noen ideer hva dette hvite er? Takker for innspill!

Mvh Erik
 

Vedlegg

  • DSC_0004.JPG
    DSC_0004.JPG
    188 KB · Sett: 93
Det er vel gjær, og helt vanlig i ufiltrerte øl.

Vann i vannlåset er det lenge siden jeg har brukt, bruker bare å desinfisere det og sette det på.
 
Vannlåsen sin viktigste funksjon er å være en barriere som kan slippe ut CO2 og samtidig forhindre luft fra å komme inn i gjæringskaret, for over tid kan luft føre til oksidering av innholdet i dunken. Å glemme dette i én dag (antar den første), er ikke noe problem. Pleier selv å vente med å ha vann i vannlåsen til stormgjæringa begynner å roe seg.
 
Helt klart bunnfall av gjær som nevnt over her ja, helt normalt.
Når det gjelder den litt vel bitre smaken med den ikke så veldig gode ettersmaken, er dette noe jeg kjenner igjen. Jeg har brygget tre sett fra ølbrygging.no og alle tre har fått det du beskriver her.
På alle mine brygg fra bryggselv.no har imidlertid smaken vært upåklagelig.
Vet mange har fått gode resultater med ølbrygging sine sett så dette må jo være tilfeldig, men allikevel litt pussig!
 
Takk så mye for svar. Da er det nok rester fra gjæren ja. Interessant å høre lignende erfaring med settene fra ølbrygging.no. Vi har også tre sett derfra. Har flasket APA nå, gjenstår en Pale Ale. Så får vi se om de blir like bitre. Den kkstra bitterheten kan jo komme fra at vi heiv humla for tidlig oppi og.
 
Har aldri hatt noen usmaker på sett fra ølbrygging.no, og det bunnfallet vil man _alltid_ få når man karbonerer med sukker på flasker/fat.
 
Det er helt sikkert gjær. Væske i vannlåsen er ikke veldig viktig. Mange gjærer åpent. MEN - siste gang jeg tømte en gjæringsdunk og skulle rengjøre den, fant jeg to døde bananfluer i vannlåsen. De hadde nok havnet i ølet hadde det ikke vært for at vannlåsen var fylt med starsan (utvannet).
 
Godt å høre det ikke er noe infeksjon iallefall. Har nok bare vært litt uheldig i kombinasjon med noe avvik fra oppskrift. Hadde meg nettopp en Erdinger Dunkel, i bunn av den var det jammen samme hvite striper. Har aldri lagt merke til det før.

Apropos gjærlås, så flasket vi nettopp en APA. Det var litt rusk oppå lokket til ene dunken som jeg skulle dunke av ved å ta det av og snu det opp ned ved siden av dunken. Da jeg snudde det tilbake og sette det på dunken... PLOPP... så rant alt gjærlåsvannet rett i bryget! Håper det ikke vil ødelegge... :-/ God læring til fremtidige brygg
 
Klassiker. En huskeregel er at hvis du skal tukle med karet eller lokket, flytte karet eller ta av eller av på lokket så skal gjærlåsen aldri være i.
 
Klassiker. En huskeregel er at hvis du skal tukle med karet eller lokket, flytte karet eller ta av eller av på lokket så skal gjærlåsen aldri være i.
Spørs jo hva du har i gjærlåsen det. Jeg har alltid sprit(som regel akevitt) i min gjærlås og hvis det slurpes litt ned i ølet tenker jeg at det setter en godsmak :)
 
Litt starsan i ølet er ingen krise. Tilfører bare litt syre, men det er såpass små mengder at det ikke vil klare å senke PH nevneverdig.
 
Tilbake
Topp