Hvitt vs gult skum - PORTER

Har undret meg over at noen av porterne man kjøper ofte har et tydelig gulskjær på skummet, mens andre igjen er helt hvite i skummet. Har eksperimentert selv med egne brygg, og får hvitt skum uavhengig av farge på porteren. Noen som kan forklare meg sammenhengen?
 
stigsolb skrev:

Vet ikke om det er veldig relevant, men på de to imperial stoutene jeg har brygget har jeg hatt kaffe latte/brunt skum på. Det har nok med innholdet av mørk sjokomalt. Jeg har brukt 1200 ebc sjoko på begge de jeg har brygget. Dette er nok lettere på et så sterkt øl som en imperial stout/porter da det er begrenset hvor mye kraftig brent malt du kan ha i en "alkoholsvak" porter på 4-5 prosent før det blir helt ubalansert. Det kan vel kanskje også ha noe med viskositeten på ølet å gjøre? En imperial stout er jo motorolje i forhold  ;)

Dette er bare synsing fra min side da jeg ikke har noe særlig med erfaring, men det var jo et forsøk  ;)

Du får vente til ølguruene på forumet svarer så får du et godt svar.
 
Skal ikke si det helt sikkert men mener å ha lest at Roasted barley gir hvitt skum, mens svartmalt gir mørkere skum. Har brygget noen mørke øl og de fleste har hatt lyst skum. Jeg har brukt roasted Barley i de.
Guinnes har 10% roasted barley og hvitt skum.
 
Tilbake
Topp