Hvor er min krauss?

Hei.
Jeg satte en wit med wlp400 på mandag, og i går stormgjæret det som bare det. I dag har aktiviteten roet seg betraktelig, men det er ingen krauss på vørteren. Jeg trodde wlp400 var kraussens konge, og at den nærmest blåste lokket av bøtta? Den gjærer på 21 grader forresten. Det var plenty med krauss i gjærstarteren, så jeg tror gjæren er OK. Noen som har opplevd det samme?

(Jadda, burde sikkert RDWHAHB, men ble nysgjerrig på om andre har vært borti liknende :))
 
Nå har ølet gjæret i syv dager, men det har stoppet opp på SG 1020 :noway:

Er det noe jeg kan gjøre for å få gjæringen i gang igjen? Vil det funke å lage en ny gjærstarter og helle oppi den? Jeg har en slant av gjæren stående i kjøleskapet som jeg kan lage starter på. Tror dere det gå an å redde ølet?
 
Ølet er neppe ødelagt. 7 dager er for kort tid til å si noe som helst. Vent 1-2 uker til. Jeg lagde en wit selv i fjor, og den brukte lang tid på å gjære ut. Men det var med en litt annen gjær, WLP380.
Jeg er ingen ekspert, men tror ikke det vil skade å tilsette mer gjær.. Tror uansett det lønner seg å vente en uke eller to, eller vent på svar fra mer erfarne folk på forumet ;) En Wit skal jo drikkes ganske fersk, men jeg tror likevel at 7 dagers gjæring er altfor lite.
 
Hei.
Ølet stormgjæret fra OG 1049 til 1020 i løpet av to døgn, og så har det stått helt stille siden. Og så er det jo ingen krauss, så jeg mistenker at det enten har vært lite gjær eller at gjæren var dårlig. Dette var egentlig et forsøk på å gjenbruke gjær fra et tidligere brygg, hvor gjæren ble oppbevart i kokt vann i kjøleskap siden siste gang jeg brygget en wit (ca 3 måneder). Jeg var klar over at dette var et sjansespill, men gjærstarteren var helt i hundre og så normal ut. Jeg tenkte at siden det var god gjæringsaktivitet i starteren så gikk alt greit.  Forrige gang gjæret forresten wit’en ned til 1008 i løpet av en uke…

Skal jeg nå lage en starter til og helle oppi? Jeg antar at det fortsatt en nok oksygen til at gjæringen kan skje?
 
Du kan prøve å virvle opp gjæra fra bunnen av karet. Gjorde det når jeg brygget Wit. Da kommer den opp i suspensjon å kan fortsette jobben. Enkelte gjær typer jobber også veldig seint.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Artig, jeg gjør samme erfaring akkurat nå!
Har satt en wit med WLP400 og den stormgjærer nå bare pent og pyntelig, ikke som andre hveteøl jeg har satt, som blåser av lokk, tetter gjærlåser og slikt. Har sjekket angående denne gjæra, og det rapporteres av flere at den bruker lang tid i forhold til andre strainer.
http://whitelabs.com/beer/strains_wlp400.html Vi får være tålmodige så blir det nok bra.
 
På onsdag tilsatte jeg en to-liters starter i ølet. Da begynte det å boble igjen, men på de fire dagene har ølet bare gjæret ned til 1016.  :cheeky:
Ser rett og slett ut til at det ikke vil særlig lengre ned. Jeg mesket en ett-stegs mesk på 68 grader. Kan der være at den høye mesketemperaturen har gjort at det er relativt lite gjærbart sukker, og at det rett og slett er utgjæret selv med en SG på 1016? Når har jeg totalt tilsatt 3,5 liter starter med full gjæraktivitet, så jeg tror jo at det skulle være nok gjær...
 
Tilbake
Topp