Hvor får man kjøpt humleplanter?

Nå har snøen smeltet og våren nærmer seg.

Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt humleplanter eller stikklinger som passer til vestlandsklima?

Ønsker helst en god aromahumle, men alt er av interesse.
 
Men man trenger "phytosanitary certificate" for å få importert plantemateriale fra EU til Norge. Hvis ikke risikerer man at tollen tar plantene og destruerer de. Det koster ca. 50 pund i England hvis ikke jeg tar feil.
 
Erlendso skrev:
Men man trenger "phytosanitary certificate" for å få importert plantemateriale fra EU til Norge. Hvis ikke risikerer man at tollen tar plantene og destruerer de. Det koster ca. 50 pund i England hvis ikke jeg tar feil.

Vet ikke om noen har plagdes med dette, fikk selv humle ifjor uten problemer.
 
Kjetil S skrev:

Jeg bestilte 5 stk Northern Brewer-planter fra Aplus for to uker siden og mottok dem etter 6-7 dager. De var pakket i plastposer i en boblekonvolutt og merket "Hops" på innholdsfortegnelsen. Ingen problemer med innførsel/toll.
De står nå i to bøtter og venter på at telen skal gå i hagen. De skyter skudd som bare det og jeg begynner å bli litt engstelig for at de skal vokse seg ut av bøttene før jeg får plantet dem ut.
Kan trygt anbefale Aplus.
 
Lang humletråd fra i fjor her.

Young skrev:
De står nå i to bøtter og venter på at telen skal gå i hagen. De skyter skudd som bare det og jeg begynner å bli litt engstelig for at de skal vokse seg ut av bøttene før jeg får plantet dem ut.

Røttene vokser vel ikke så voldsomt (se Brew Your Own-reportasjen i tråden jeg linker til, de dyrker humlene i store bøtter gjennom hele sesongen), og overskytende humleskudd er veldig godt som mat, likner litt på asparges, dampes i 10min. :namnam:
 
Lars skrev:
Lang humletråd fra i fjor her.

Young skrev:
De står nå i to bøtter og venter på at telen skal gå i hagen. De skyter skudd som bare det og jeg begynner å bli litt engstelig for at de skal vokse seg ut av bøttene før jeg får plantet dem ut.

Røttene vokser vel ikke så voldsomt (se Brew Your Own-reportasjen i tråden jeg linker til, de dyrker humlene i store bøtter gjennom hele sesongen), og overskytende humleskudd er veldig godt som mat, likner litt på asparges, dampes i 10min. :namnam:

De skyter faktisk skudd som ugress. Da jeg fikk dem var det kun røtter med et par grønne skudd. Nå er det masse grønt på alle plantene. Hadde det ikke vært for at katta spiser opp de fleste skuddene, hadde jeg faktisk måttet trimme dem.
 
Tilbake
Topp