Hvor fint knuser dere malten?

Som tittelen sier, jeg lurer på hvor fint folk knuser malten? Jeg har eksperimentert litt med forskjellige instillinger, men får ikke resultatene til å stemme. Prøvde første gang med 1,4mm på MM2. Neste brygg prøvde jeg på 1,15mm som er standardinstillinga ifølge manualen til MM2. Men da gikk utbyttet ned......... Mulig det er noe annet som har påvirket dette, men jeg forventet bedre utbytte med finere knust malt.
 
Jeg bruker fabrikkinstilling på min mm3-2.0. Merket en litt forbedring ifht butikk-knus, men så lenge jeg får det samme resultatet hver gang er det greit.

Motoren min gjør forøvrig for mange rpm ifht diameteren på valsene, så jeg ender opp med finere knus enn det jeg tror er meningen selv om den gjør 241 rpm på akslingen.
 
Som tittelen sier, jeg lurer på hvor fint folk knuser malten? Jeg har eksperimentert litt med forskjellige instillinger, men får ikke resultatene til å stemme. Prøvde første gang med 1,4mm på MM2. Neste brygg prøvde jeg på 1,15mm som er standardinstillinga ifølge manualen til MM2. Men da gikk utbyttet ned......... Mulig det er noe annet som har påvirket dette, men jeg forventet bedre utbytte med finere knust malt.

Kanskje du har fått områder med melballer og dårlige gjennomstrømning i mesken din? 1.4 mm er ganske grovt, 1.15 mm er vel ganske vanlig. Jeg bruker noe mellom de verdiene.
 
Ok, da kjører jeg på med 1,15mm på neste batch også. Satser på det er andre faktorer som har påvirket utbyttet.
 
Som tittelen sier, jeg lurer på hvor fint folk knuser malten? Jeg har eksperimentert litt med forskjellige instillinger, men får ikke resultatene til å stemme. Prøvde første gang med 1,4mm på MM2. Neste brygg prøvde jeg på 1,15mm som er standardinstillinga ifølge manualen til MM2. Men da gikk utbyttet ned......... Mulig det er noe annet som har påvirket dette, men jeg forventet bedre utbytte med finere knust malt.
Som selv nevnt, kan det ha vært andre ting som påvirket utbyttet.... Fant ut idag at jeg har begått en grov regnefeil (brukte 396 for basemalt og 368 for spesialmalt) da jeg regnet utbytte. Så utbytte var faktisk på 87% og ikke 66% slik jeg trudde....... Men takker for alle svar :)

Dagens brygg med 90% utbytte bekrefter at finere knusing gir mer utbytte. Men synes vørteren blir litt mer grumsete. Men det er vel et kjent fenomen.
 
Sist redigert:
Hvordan beregner dere utbytte når dere får så høye verdier? Jeg bruker BeerSmith og ligger som regel på mash effiency på ca 75%.
Hvor mye malt ble brukt, og hvilken preboil SG og liter har dere ved oppunder 90% effektivitet?
Lurer veldig på om vi regner forskjellig eller om dere får betydelig bedre utbytte enn meg.

Jeg brukte sist 1,2mm på min MM2, knuste en gang. Ble litt for fint, så gikk treigt med sirkuleringen.
 
Hvordan beregner dere utbytte når dere får så høye verdier? Jeg bruker BeerSmith og ligger som regel på mash effiency på ca 75%.
Hvor mye malt ble brukt, og hvilken preboil SG og liter har dere ved oppunder 90% effektivitet?
Lurer veldig på om vi regner forskjellig eller om dere får betydelig bedre utbytte enn meg.

Jeg brukte sist 1,2mm på min MM2, knuste en gang. Ble litt for fint, så gikk treigt med sirkuleringen.
Jeg regner potensielt utbytte vs faktisk utbytte. Og da bruker jeg tallene 296 pr kg for basemalt og 268 for spesialmalt. Så dagens brygg med 3kg basemalt og 0,3 kg spesialmalt gir maksimalt 968,4 "poeng". Preboil SG var 1.044 og totalt 20 l som gir 880 poeng. Dvs 90% av det som er potensielt mulig å få ut av malten.
 
Jeg er også lat/energisparende og bruker også BS, der ligger jeg limt til 78%, gi eller ta ett-to poeng på en dårlig dag.
 
Litt off topic nå, men når jeg legger in tallene i BS får jeg ut 87% for siste brygg. Så det ser ut som BS bruker litt andre tall enn det jeg bruker. Nå skal det sies at jeg fucka opp siste batchen, for jeg skyllte for mye. Det ga jo utslag i høy effektivitet, men så måtte jeg koke en time ekstra for å treffe OG....... Hadde nok spart meg en del tid med mindre skylling, og da ville jo effektiviteten blitt lavere......
 
Jeg regner potensielt utbytte vs faktisk utbytte. Og da bruker jeg tallene 296 pr kg for basemalt og 268 for spesialmalt. Så dagens brygg med 3kg basemalt og 0,3 kg spesialmalt gir maksimalt 968,4 "poeng". Preboil SG var 1.044 og totalt 20 l som gir 880 poeng. Dvs 90% av det som er potensielt mulig å få ut av malten.

Brukte samme måte for mitt brygg, og det stemte ganske bra med BeerSmith.
Får du samme utbytte med større batcher? Hvor mye ender du med i gjæringsdunken når du har preboil på 20 liter? 12-13 liter?
Hvor mye vann mesker du med når du har 3,3 kg korn?

Nysgjerrig på hva jeg gjør "feil" når jeg får 75% effektivitet.
 
Brukte samme måte for mitt brygg, og det stemte ganske bra med BeerSmith.
Får du samme utbytte med større batcher? Hvor mye ender du med i gjæringsdunken når du har preboil på 20 liter? 12-13 liter?
Hvor mye vann mesker du med når du har 3,3 kg korn?

Nysgjerrig på hva jeg gjør "feil" når jeg får 75% effektivitet.
Tviler på det er noe du gjør feil, og jeg er kun en nybegynner/amatør, så vær forsiktig med å regne mine teknikker som "riktige". Der riktigste er vel å ha et forutsigbart utbytte, noe jeg ikke har hatt de siste bryggene, som har varier mellom 66 og 90% fordi jeg eksperimenterer med alle mulige parametere som knusing, røring og sirkulering.

Når det er sagt deler jeg gjerne mine erfarknger (selv om de er noe begrenset)
Siste batch var en halvering av Gahr sin single hop IPA (bryggselv kittet). Knuste malten en gang på 1,15mm med lavt turtall på drillen ( under 180 rpm) . Mesket på 66°c i en time og så på 77° i 5 min. Brukte 12L vann. Det ble ganske mye røring i mesken første 30 min for å få god nok gjennomstrømming. Uten røring ville pumpa gått tørr. Ble etterhvert ganske god flow og kunne kjøre opp tempoet på pumpa noe.

Trur at dersom jeg hadde knust malten litt grovere, si 1,3mm hadde jeg fått bedre flow, og kanskje ikke så grumsete vørter som det ble. Trur også jeg kunne redusert vannmengden til 11L da og heller hatt mer vann til skylling.

Skyllte med 12L på 79°c. Hvorfor så mye? Fordi jeg eksperimenterer fortsatt litt med utstyret for å se hvordan jeg best kan gjøre ting. Skyllte derfor bare, mens jeg fortløpende tok målinger med refraktometer. Planen var å stoppe på ca 1,055 som var planlagt preboil SG, men det rant ganske tregt gjennom maltsenga. Så mens jeg var inne for å hente mer skyllevann ble vørteren ganske tynn, og jeg rakk ikke avbryte skyllinga før jeg var nede i 1.044 i SG. Litt uheldig, men en god lærepenge.......

Måtte så bøte på problemet med tynn vørter med lengre kok. Det ble 150min med koking for å ende på OG 1.065 (trur jeg, har ikke loggboka med meg her).

Så dersom jeg hadde holdt meg til en litt mindre mengde skyllevann hadde jeg jo fått mindre utbytte, men jeg hadde spart en time med koking. Hadde jeg kunnet velge, hadde jeg gått for mindre koketid.

Endte tilslutt med 12L til gjæring (av 20L preboil). Var mye trub i bunnen av bryggeren.

Har ikke prøvd større batcher med de parameterene jeg kjører nå, så kan ikke svare på om jeg får bedre meskeutbytte med større batch. Men vil jo få bedre bryggeutbytte (brewhouseefficiency) ved større batcher, da tap mtp trub og gjærkake vil relativt sett bli mindre .

Tror jeg svarte på alle spørsmålene nå.......
 
Neste batch blir forøvrig den andre halvparten av Single hop IPAen, men da med 1,3mm knusing, 11l innmesk og 11L til skylling. Blir spennende å se om det funker bedre. Regner med utbyttet går noe ned, men håper på et sted mellom 80-85% som jeg kan legge meg litt mer konsistent på så blir beregningene litt lettere fremover.

Om noen har synspunkter på justeringene jeg planlegger, så gjerne kom med de. Er som sagt en nybegynner på feltet.
 
Hva med et forsøk der du holder valseåpningen du har nå og fukte malten?
Finnes noen tråder om dette.
Tror kanskje hvordan man skyller kan ha minst like mye å si som noen hundredeler i forskjell på valseåpning.
-Også nybegynner
 
Hva med et forsøk der du holder valseåpningen du har nå og fukte malten?
Finnes noen tråder om dette.
Tror kanskje hvordan man skyller kan ha minst like mye å si som noen hundredeler i forskjell på valseåpning.
-Også nybegynner
Interressant. Mener du skyllinga påvirker mengden grums i vørteren? Eller mener du det påvirker effektiviteten?
Letet litt etter det med fukting av malten, men fant ikke de trådene du refererer til. Men hvilket parameter vil fuktinga påvirke? (Bedre flow, klarere vørter, utbytte?)
 
Mindre mel, altså mer intakte skall.
Har ikke merket særlig forskjell på utbytte selv.

Jeg fukter min for å ikke få stuck mash.

Jo mindre mel man har jo lengre tid vil konverteringen ta tenker jeg.

Men det kan kanskje oversettes til at det er like greit å kverne med større åpning?
 
Tja, som nybegynner tror jeg at å sirkulere vil gi klarest vørter. Skyller jeg sent får jeg høyere utbytte. Men det går jo mer tid så hvis det er plass i meskekaret til mer malt så kan det være like greit. En fordel med fuktet malt er mindre støv både der jeg kverner og koker, men tror ikke alle som har forsøkt dette fortsetter med det. Tar jo litt tid denne fuktinga også. Og kværna (mi) jobber tyngre.
-Husker ikke tittel på fukte malt tråder. Kan godt være det er flettet inn i tråder om utbytte
 
Så må man også rengjøre kverna oftere. Da det setter seg litt "gum" på valsene og den får ikke like godt tak neste gang.
 
Tilbake
Topp