Hvor fort absorberes CO2 i øl

Dagens andre CO2 spørsmål: hvor fort absorberes gassen i ølen om jeg karbonerer kunstig på corneliusfat? Grunnen til at jeg lurer er at jeg er usikker på om fatene er tette. Om jeg kobler fra gassen en 1/2 time til 1 time og setter den på igjen så fylles det på mer gass. Skyldes det at CO2 har blitt absorbert eller er det mer sannsynlig en lekkasje?
 
Spray på såpevann rundt lokket og ventilene og se om det bobler.

Hvis dette er under karbonering er det jo mest sansynlig ølet som tar opp Co2.

Sent from my Nokia 1610 using Tapatalk
 
Det er nok ganske så sikkert øl som opptar CO2 en.
La øllet stå en uke med samme co2 trykk før du kobler i fra, når du da koblet til igjen vil du mest sansynlig ikke måtte fylle på mere co2.
 
Jeg synes det ser ut som lekasje når det går så kort tid, menmen, vi vet ikke hvor mye gass som strømmer inn etter den kortre tiden, er det mye er det nok pga. lekk, er det litt er det pga. ølets absorsjon.
Ta av koblingen på cornelius og se om trykket i systemet uten fat synker med stenkt flaske, skjekk så med såpe som foreslått.

Fjernhealig er komplisert så du må nok gjøre det meste selv :)
 
Samme skjer hos meg. Bruker 425g flaske så jeg karbonerer naturlig for å slippe å bytte gassflaske så altfor ofte. Lukker fatet med 2 bar og setter det bort. Kobler gassen på igjen etter et døgn, og da suser det i regulatoren igjen. Det holder for min del å gjøre det sånn, alle fatene holder tett etter at gjæra har fått tatt unna litt av sukkeret.
 
Takk for alle tilbakemeldinger. Gassen har stått koblet på i et par dager nå og flasken (425g) er ikke tom. Antar derfor at det er tett. Både i fatet og koblinger til og fra regulatoren.
 
runarstock skrev:
Samme skjer hos meg. Bruker 425g flaske så jeg karbonerer naturlig for å slippe å bytte gassflaske så altfor ofte. Lukker fatet med 2 bar og setter det bort. Kobler gassen på igjen etter et døgn, og da suser det i regulatoren igjen. Det holder for min del å gjøre det sånn, alle fatene holder tett etter at gjæra har fått tatt unna litt av sukkeret.

Ett døgn er i denne sammenheng land tid og vil du karbonere med stengt flaske må du slippe på trykk flere ganger i døgnet.
At det suser sier ikke noe om hvor mye gass strømmer inn og dermed ikke om det er utlekt gass eller absorbert gass som erstattes og dermed må han erfare hva som er faciten, og det ser ut som at det er absorbert gass og flott er det.
 
Tilbake
Topp