Hvor hardt koker folk?

Forum,

Hvor heftig kok har dere når dere koker vørter? Bruser det voldsomt, med "fontenerulling", eller er det mer en rolig småkoking?

Lurer på om jeg "gjør det feil", etter så mange brygg.

Mitt siste brygg ble veldig ubalasert, selv om oppskiften er fra Brewing Classich Styles (American APA uten krystall). Den ble veldig bitter, og nesten uten aroma. Nominelt skulle jeg ha en 37 IBU, men det smaker mer i 50-60-området. Ganske skarp bitterhet, mer som en IPA. (Første APA på mitt eget oppsett. 60-min Magnum, 10-min og 0-min tilsetninger av Cascade/Centennial.)

Kan det være at jeg koker for hardt, slik at isomeriseringen går "altfor raskt" for de siste tilsetningene av humle? Altså at koketidene effektivt blir doblet eller noe?

Jeg buser på med min induksjonsplate, det bobler voldsomt. Kan lure på om jeg heller burde ha en roligere kok. Det er aldri noe problem på bitter, stout, etc; det er ikke så ofte jeg brygger amerikansk stil med mye aroma.
 
Selv synes jeg det er bedre å se på BU/GU enn bare IBUs. Jeg synes forholdet mellom sødme og bitterhet er lettere å forholde seg til.

Har kokeplata på ti hele veien, og alltid uten lokk. Da får jeg noenlunde likt kok hver gang. Koker bort ca 4.5l i timen.

Koken vil forøvrig være kraftigere i starten av kokinga enn senere.

Alt ettersom du bor på en fjelltopp eller ved havnivå så vil vørteren aldri bli varmere enn kokepunktet, så hvis isimeriseringen blir kraftigere når det først koker, er jeg usikker på.
 
Kok skal ikke ha allverden å si, om noe, på humla. Har gått fra rullende kok til kraftigere kok nå i det siste og har ikke merket noe annerledes i humlinga.
 
Ok, så kokestyrken er kanskje et blindspor. Så kanskje det er noe i BU/GU-poenget ditt, Miguel ... Ølet ble ørlittegranne tørrere enn målet, 1.010-1.011 istedetfor 1.013 som oppskriften siktet på. Men har den forskjellen sååå mye å si?

Kanskje ølet er OK, men at jeg bare ikke liker det. :) Men synes altså bitterheten var mer IPA-aktig, og ganske skarp i tillegg.
 
To poeng tror jeg neppe vil være utslagsgivende for hvis en øl oppleves som alt for bitter.

Var det en "ren" bitterhet? Bernts (tror jeg det var) coinet tanniner veldig bra for en stund siden ved å beskrive det som å bite over en druestein. Selv synes jeg de oppleves som bitre, men så blir det litt mer rot i smaken og som går over til noe som smaker litt feil, evt skarpt som du beskriver.
 
Tanken streifet meg, men jeg tror ikke det er tanniner, slett ikke druesteineffekten. Bitterheten er ganske "ren", men skarp, som i "ølet er litt tynt og dette smaker veldig bittert". Jeg forstår ikke helt hvordan jeg kan ha fått veldig mye tanniner: kjølebag og én partiskylling. Helt standard greier, og ikke noe i bryggeprosessen som skilte seg ut fra vanlig.

Nei, kanskje jeg bare ikke likte ølet. Kanskje jeg ikke målte opp rett mengde humle, for den saks skyld.
 
Du kan trøste deg med at du har uendelig mange flere sjanser, og at den skarpheten jevnes ut med litt tid på flaske/fat.
 
Jepp, satser på det! Ølet er ikke totalt mislykket selvsagt, de som skal drikke det på fest om en måned synes kanskje det er knall. Takker for innspill!
 
Det med bu/gu er ihvertfall veldig viktig, og selv om 010-011 ikke er så langt unna 013, så er jo forskjellen ganske stor %-vis, tror nok det har litt å si ihvertfall
 
Jeg har tenkt litt, og kommet frem til at bitterheten nok skyldes flere faktorer:
- Ølet er litt tørrere.
- 0-min bidrar med mer bitterhet, kanskje 5-10 % blir isomerisert. Kalkulatoren ignorerer dette.
- Jeg ser fra loggen at jeg tilsatte 20 % mer bitterhumle, *fordi jeg synes nominell IBU så litt lav ut*.

Resultatet er at selv om nominell IBU startet på 40 IBU, så vil 0-min med 5 % isomerisering gi 50 IBU. Med 20 % mer bitterhumle er vi oppe i 55 IBU. Når jeg smakte ølet tenkte jeg "dette må da være i nærheten av 60 IBU". Kanskje ikke så langt unna.

Den ekstra tilsetningen skjedde "in the heat of the moment". Man lærer så lenge man lever.
 
Bitterheiten avrundast og tonast litt ned veg litt lagring. Ikkje mykje som skal til, ei veke eller to kan gjere forskjell i forhold til relativt ferskt øl.
 
Forum,
Mitt siste brygg ble veldig ubalasert, selv om oppskiften er fra Brewing Classich Styles (American APA uten krystall). Den ble veldig bitter, og nesten uten aroma. Nominelt skulle jeg ha en 37 IBU, men det smaker mer i 50-60-området. Ganske skarp bitterhet, mer som en IPA. (Første APA på mitt eget oppsett. 60-min Magnum, 10-min og 0-min tilsetninger av Cascade/Centennial.)

Helg basic, men jeg må spørre allikevel (de største geniene gjør som kjent de største tabbene)
Hadde du humle som gav samme totale mengde alfa-syre som i oppskriften. For enkelte humletyper kan dette variere en del.
Og
Hadde du en OG som var tett på det planlagte?
 
Jeg har tenkt litt, og kommet frem til at bitterheten nok skyldes flere faktorer:
- Ølet er litt tørrere.
- 0-min bidrar med mer bitterhet, kanskje 5-10 % blir isomerisert. Kalkulatoren ignorerer dette.
- Jeg ser fra loggen at jeg tilsatte 20 % mer bitterhumle, *fordi jeg synes nominell IBU så litt lav ut*.

Resultatet er at selv om nominell IBU startet på 40 IBU, så vil 0-min med 5 % isomerisering gi 50 IBU. Med 20 % mer bitterhumle er vi oppe i 55 IBU. Når jeg smakte ølet tenkte jeg "dette må da være i nærheten av 60 IBU". Kanskje ikke så langt unna.

Den ekstra tilsetningen skjedde "in the heat of the moment". Man lærer så lenge man lever.

Tror ikke du har fått 5% isomerisering ved tilsettning på 0 minutter. En slik isomerisering krever en koketid på 10 minutter. 2 minutters kok gir 1% isomerisering. Mange lar humla være i vørteren noen minutter før kjøling. Da skal en være klar over a hvis man tilsetter 30-40 gram høyalfa så kan IBU stige med 5-6 men heller ikke mer.

mvh

Bårdd
 
Alt ettersom du bor på en fjelltopp eller ved havnivå så vil vørteren aldri bli varmere enn kokepunktet, så hvis isimeriseringen blir kraftigere når det først koker, er jeg usikker på.

Det er riktig at det ikke blir varmere enn kokepunktetet men på mount everest er kokepunktet for vann bare 69 grader :) Litt usikker på vørter...
 
Tilbake
Topp