Hvor kjøper man fosforsyre ...

Også en viktig ingrediens i Coca cola. Kunne gjerne hatt tilgang på en eller annen dugelig syre selv jeg. Starsan blir dyrt i lengden, og det er ikke alltid det skummet funker så bra. Noen som har et bra tips der?
 
Jeg kjøpte melkesyre og brukte 1,5 teskje i 22 liter vann. Lakmuspapir viste at spargevannet havnet på ca. pH 5,2. Så da fikk jeg til det jeg ønsket.

Jeg skrev vaskevann over og mente skylling ved mesking. Det var vel litt dårlig presisjon på hva jeg mente.
 
Sterkrens må skylles bort..

Må man virkelig skylle bort riktig utblandet sterkrens. Er ikke poenget med et desinfiseringsmiddel borte når det må skylles bort?
Trodde sterkrens og starsan var noelunde samme greia?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Det står nå på bruksanvisningen til produktet det var linket til. Riktignok het denne sterkrens 2, aner ikke hvordan saken stiller seg med sterkrens 1 eller evt 3 hvis de finnes. Det jeg er ute etter er derimot noe ala det de store bruker. NØ brukte noe eddiksyreliknende da jeg var der for noen år siden. Tror de kombinerte den med en annen, for meg ukjent syre..
 
5 ml. klorin til 20 liter vann brukte jeg før sterkrens ble oppfunnet, måtte jo ha noe siden vannet ikke var helt bra.
Men satt ikke dette noe smak på ølet? Spør siden jeg synes Star San er bortenfor latterlig dyrt mens klorin er billigere enn Imsdal vann :)
 
Det er snakk om pH-justering av skyllevann, ikke desinfisering, ikke sant?

Selv pleier jeg å skylle med ca. 8-10 liter, og for å justere pH så har jeg funnet ut at et kryddermål (1/4 ts?) med lactosyre gir sånn passe pH. Med så lite som skal til er det uansett en minimal utgift.
 
1 gallon 3,8 liter star san koster 500 kroner det holder til 126 brygg. Jeg sløser vanvittig og bruker 5 gallon utblandet pr brygg til gjæringskar flasker og cornelius. Det blir 4 kr pr brygg. Kunne sikkert brukt halvparten og mindre men star san er så billig at jeg ikke gidder.

Fosforsyre? har noen spurt om de har det på apotek? Til PH reduksjon i vaskevann og meskevann bruker jeg melkesyre. Det fungerer helt fint selv om fosforsyre skal være bedre mht ph stabilitet ved høye temperaturer.

mvh
Bårdd
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Ser at noen er bastante angående bruk av Sterkrens, skylling osv. Jeg leste også på deklarasjonen at en må skylle etter bruk, noe som vil fjerne den desinfiserende virkningen. Tok derfor kontakt med Petit Agentur, som kunne fortelle følgende: Så lenge en holder seg til blandingsforholdet 1 ml pr liter vann, trenger en ikke å skylle flatene etter bruk. Med riktig blandingsforhold er det derfor helt kurant å bruke dette som desinfeksjonsmiddel - også for Sterkrens 2. Greit å vite for oss som har brukt det på denne måten en stund (selv om jeg nå skal bli ekstra nøye med blandingsforhold).
 
Tilbake
Topp