Hvor lang tid på starter Saflager 34/70?

Hei!

Satte i går starter på en pakke 34/70, ca 2,9 liter. Ca 4 timer etterpå dannet det seg litt skum i toppen av starteren (bruker magnetrører). Kun 12-16 timer senere er det ingen skum og heller ikke antydning til bobler om jeg skrur magnetrøreren av. Kan det gå så fort? OG på vørter var 1040 og jeg var i utgangspunktet redd for at det skulle skumme over. Rehydrerte gjæren og satte starteren på ca 25 grader, samt hadde ca 5 gr gjærnæring i... Noen som har peiling på hva som har skjedd her?
 
Hei!

Satte i går starter på en pakke 34/70, ca 2,9 liter. Ca 4 timer etterpå dannet det seg litt skum i toppen av starteren (bruker magnetrører). Kun 12-16 timer senere er det ingen skum og heller ikke antydning til bobler om jeg skrur magnetrøreren av. Kan det gå så fort? OG på vørter var 1040 og jeg var i utgangspunktet redd for at det skulle skumme over. Rehydrerte gjæren og satte starteren på ca 25 grader, samt hadde ca 5 gr gjærnæring i... Noen som har peiling på hva som har skjedd her?

Den har antakelig gjort seg ferdig:). Som @Forvirret sier: Sjekk om den er nede på forventet SG (1.008?)

Jeg satte starter på 34/70, og om jeg ikke husker feil, oppførte den seg omtrent sånn. Det er forøvrig en god ide å sette en starter på tørrgjær. 1. generasjon er ikke den beste.
 
Skal deles i to, kjøre starter på ca 2,7 liter på dem også, før jeg kjører starter på hver av de fire for å ha fjær nok til 100 liter pils... Takker meget for svar. Skal sjekke FG nu straks :)
 
Den har antakelig gjort seg ferdig:). Som @Forvirret sier: Sjekk om den er nede på forventet SG (1.008?)

Jeg satte starter på 34/70, og om jeg ikke husker feil, oppførte den seg omtrent sånn. Det er forøvrig en god ide å sette en starter på tørrgjær. 1. generasjon er ikke den beste.
Hva med 2.generasjons tørrgjær da? :p:p
 
Fjær? Lettøl? Ha ha! Måtte bare. :rolleyes:

Hehehe... skjønte ikke hva du mente før jeg leste litt nøyere siste innlegg... :D

Målte FG til ca 1007-1008, så det må ha skjedd en del uten at det har dannet seg særlig med skum slik jeg er vant til med ale-gjær. Ser at det vil ta tid mtp dekantere denne gjæren kontra Nottingham. Finn Berger: Hvor lang tid tok det før gjæren bunnfelte helt?
 
Hehehe... skjønte ikke hva du mente før jeg leste litt nøyere siste innlegg... :D

Målte FG til ca 1007-1008, så det må ha skjedd en del uten at det har dannet seg særlig med skum slik jeg er vant til med ale-gjær. Ser at det vil ta tid mtp dekantere denne gjæren kontra Nottingham. Finn Berger: Hvor lang tid tok det før gjæren bunnfelte helt?

Tror det kanskje tok et par døgn. Om mulig, så la den få tid til å sette seg litt ekstra. Den danner ikke en fast, fin kake, så vær veldig forsiktig når du dekanterer. Tipp kolben langsomt fra vertikal stilling, og la det renne sakte. Greit å støtte kolben mot kanten av vasken. Gjæren sklir ned fra bunnen, men hvis du bare er forsiktig, så drar ikke starterølet med seg gjær. Hold øye med det som skjer. Når det nærmer seg slutten, begynner gjæren å nærme seg munningen på kolben, så pass på å avslutte før du plutselig står der og heller ut gjær sammen med starterølet.

Jeg er såpass omstendelig fordi jeg har gjort den tabben å helle for fort, og da mistet jeg halvparten av gjæren.
 
Takker så mye for tips og svar på mine spørsmål! Da lar jeg den hvile i 2 døgn i kjøleskapet mens jeg tiner opp ca 2,8 liter vørter jeg har laget tidligere i forrige uke, og gjør klar til ny runde :)
 
Tilbake
Topp