Hvor lenge bør/må en tørrhumle få ligge i karet.

Gjæringen har virkelig tatt for seg denne gangen og FG etter 1 uke var litt under det som oppskriften oppgir som ønskelig. Jeg tilsatte 200 g humle etter 1 uke. og lurer på hvor lenge denne må ligge i karet for å frigjør alle sine herligheter. Jeg vil gjerne få tappet dette på flasker etter 10 dager og ikke etter 14 dager som var utgagngspunktet, da jeg ikke ønsker at FG skal gå ytterligere ned. Vil jeg tape mye av humlearomaen om jeg velger å gjøre dette? Noen erfaringer?
 
Gjæringen har virkelig tatt for seg denne gangen og FG etter 1 uke var litt under det som oppskriften oppgir som ønskelig. Jeg tilsatte 200 g humle etter 1 uke. og lurer på hvor lenge denne må ligge i karet for å frigjør alle sine herligheter. Jeg vil gjerne få tappet dette på flasker etter 10 dager og ikke etter 14 dager som var utgagngspunktet, da jeg ikke ønsker at FG skal gå ytterligere ned. Vil jeg tape mye av humlearomaen om jeg velger å gjøre dette? Noen erfaringer?
Rådene her er mange etter hva jeg har lest, går fra 2 dager til 1 uke. De fleste kilder jeg har lest oppgir imidlertid at 2-4 dager er nok, så det skulle vel være perfekt for deg :)
 
Du kan ikke hindre FG i å gå videre ned ved flasking (går det videre ned er det ikke FG heller, men SG), i så fall hadde det jo ikke blitt dannet kullsyre.

Er det en oppskrift der du skal avbryte gjæring på en viss måling, siden du sier FG er litt under ønsket? Eller er denne estimert sluttresultat?
 
Jeg pleier å vente til FG er stabil, før jeg tørrhumler.

Det er en trygg og god løsning, og har den fordelen at du får full kontroll over hvor lenge du vil la humla ligge i. Men jeg har likevel fått best resultat i det siste ved å hive i humla når det fremdeles er noe aktivitet igjen; typisk når det gjenstår 2-3 poeng ned til forventet FG. Ulempen er at jeg da må la humla ligge litt lenger, men på den annen side er det aktiv gjær der til å håndtere den smule oksygen som slipper inn sammen med humla. Du får vel noe mer biotransformasjon, også - om det er ønskelig.

Jeg skal ikke si at dette er Måten Å Gjøre Det På. Det er bare noe som ser ut til å ha funka for meg noen ganger nå.
 
Det er frykelig mange veier til Rom... eller Pilsen... eller...
Du vil uansett få et bra øl, så ikke stress...
Du kan humle tidlig slik at aktiv gjær og humle skaper Citronellol. I aktiv gjæring vil noe av arome 'blåse ut' av gjæringskaret.
Du kan også vente til aktiv gjæring er avslutet, og deretter tørrhumle. Minder aroma vil blåse ut, men du vil også gå glipp av transformasjonen fra geraniol til citronellol.
... elller du kan gjøre begge deler.
Det som er sikkert, er at du ikke kan stoppe noen uten at det får negative konsekvenser (det finnes unntak).
 
Det er frykelig mange veier til Rom... eller Pilsen... eller...
Du vil uansett få et bra øl, så ikke stress...
Du kan humle tidlig slik at aktiv gjær og humle skaper Citronellol. I aktiv gjæring vil noe av arome 'blåse ut' av gjæringskaret.
Du kan også vente til aktiv gjæring er avslutet, og deretter tørrhumle. Minder aroma vil blåse ut, men du vil også gå glipp av transformasjonen fra geraniol til citronellol.
... elller du kan gjøre begge deler.
Det som er sikkert, er at du ikke kan stoppe noen uten at det får negative konsekvenser (det finnes unntak).

Du glemte linalol. Jo mer Linalol sammen med geraniol jo mer citronellol. Mtp "citrus" er det en slags treenighet mellom geraniol, linalol, og citronellol. Se på Linalol som en slags "booster". Her kommer oljekomposisjon av en humle eller (eller flere sammen), sammen men gjæren og, masse å kunne nerde på mao, inn i bildet. Monoterpener, alle sammen såvidt jeg husker, kan være jeg tar feil.
 
Sist redigert:
Og så kan man dra inn cold crash. Er det i tillegg til tørrhuminga eller en del? Selv tørrhumler jeg (typisk) 3 dager + 2 dager CC. Regner dette som 4 dager, som jeg har fått inntrykket er en tid som er et snitt av anbefalingene "der ute". Grunnen til dette er at jeg det skjer lite, eller i hvert fall langt mindre, når væsken er 2'C. Dette har jeg fra ingen og ingeplass, men det funker i hodet mitt. Er dog åpen på at det kan være helt på trynet :). Det meste av lette/raske reaksjoner tenker jeg at da uansett er unnagjort etter 3-4 dager.
 
Og så kan man dra inn cold crash. Er det i tillegg til tørrhuminga eller en del? Selv tørrhumler jeg (typisk) 3 dager + 2 dager CC. Regner dette som 4 dager, som jeg har fått inntrykket er en tid som er et snitt av anbefalingene "der ute". Grunnen til dette er at jeg det skjer lite, eller i hvert fall langt mindre, når væsken er 2'C. Dette har jeg fra ingen og ingeplass, men det funker i hodet mitt. Er dog åpen på at det kan være helt på trynet :). Det meste av lette/raske reaksjoner tenker jeg at da uansett er unnagjort etter 3-4 dager.

Det stemmer vel ganske greit det. Hvis du har prøvd å tørrhumle kun ved CC så vil du se at det tar latterlig lang tid å få samme resultat som ved 18/20C omtrent. Selv en lager ved ordentlig temperatur bruker mye lengre tid på å få sån delvis samme resultat som ved romtemperatur.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hei
Ser det er ingen som nevner tørrhumling utover 7 dager -Blir det galt?
Jeg er offshore og ønsker å få tørrhumlet når det enda er litt fart i gjæringen (som fortrenger oksygen når en åpner på lokket). Skal jeg få dette til så må jeg ha i humlen slik at det blir 10-11 dager med tørrhumling..
 
Hei
Ser det er ingen som nevner tørrhumling utover 7 dager -Blir det galt?
Jeg er offshore og ønsker å få tørrhumlet når det enda er litt fart i gjæringen (som fortrenger oksygen når en åpner på lokket). Skal jeg få dette til så må jeg ha i humlen slik at det blir 10-11 dager med tørrhumling..
Jeg er ingen dreven tørrhumler, men lengre tørrhumling bidrar til økt grønn/gress-preg fra humlen i ølet.

Brulosofene har selvsagt testet: https://brulosophy.com/2020/05/25/impact-dry-hop-length-has-on-beer-character-exbeeriment-results/
 
Hei
Ser det er ingen som nevner tørrhumling utover 7 dager -Blir det galt?
Jeg er offshore og ønsker å få tørrhumlet når det enda er litt fart i gjæringen (som fortrenger oksygen når en åpner på lokket). Skal jeg få dette til så må jeg ha i humlen slik at det blir 10-11 dager med tørrhumling..
Mange NEIPA oppskrifter har jo tørrhumling på dag 0 til 3, så det er nok ganske vanlig for de som ikke kompliserer ting med å overføre til sekundær-kar. Jeg har brygget flere IPA med tørrhumling på dag 4 (av 14), ikke merket noe problem. Når man tørrhumler med løse pellets før stormgjæring er over, blir en god del liggende begravd i gjærkaken til slutt så faktisk kontakttid med ølet blir kanskje egentlig kortere enn ved tørrhumling på dag 5-7.

Basert på artikkelen under kan det være greit å gjære i nedre del av temperaturområde for gjæren for å redusere mulig hop creep.
Ref. http://scottjanish.com/a-case-for-short-and-cool-dry-hopping/
 
Når man tørrhumler tidlig (dag 0-3) så er det for å oppnå biotransformasjon, og det er sjeldent dette gjøres alene (aldri sett det), men ved dobbel eller trippelhumling. La det stå til du kommer hjem. Da kan du tørrhumle og vente noen dager.
 
Sist redigert:
Pga. hop creep blei humla i den siste neipa'en min liggende i ølet i 12 dager. Det er ikke optimalt, men ølet er godt, det.

Originaloppskrifta til Kinns Vestkyst har 10 dager, med humla tilsatt etter at hovedgjæringa er over. Jeg veit ikke hva de bruker nå, men det var ikke noen usmak på det ølet den gangen heller. Jeg har en stående til gjæring nå, som ser ut til å være ferdiggjæret, og har tenkt å teste 7 dager.

Ellers er det jo mye forskning som tyder på at et par dager er nok. Men samtidig mener jeg at den negative effekten av lang humlingstid ikke nødvendigvis øker med antall dager. Du når maksnivået av "grønne" smaker etter noen få dager.
 
Sist redigert:
Pga. hop creep blei humla i den siste neipa'en min liggende i ølet i 12 dager. Det er ikke optimalt, men ølet er godt, det.

Originaloppskrifta til Kinns Vestkyst har 10 dager, med humla tilsatt etter at hovedgjæringa er over. Jeg veit ikke hva de bruker nå, men det var ikke noen usmak på det ølet den gangen heller. Jeg har en stående til gjæring nå, som ser ut til å være ferdiggjæret, og har tenkt å teste 7 dager.

Ellers er det jo mye forskning som tyder på at et par dager er nok. Men samtidig mener jeg at den negative effekten av lang humlingstid ikke nødvendigvis øker med antall dager. Du når maksnivået av "grønne" smaker etter noen få dager.
De "grønne" smakene blir vel filtrert ut, har jeg kommet frem til, i form av at det legger seg på bunn, det er materie man smaker. Men Friskheten (igjen, Myrcene) avtar veldig fort. Men hvis man vil ha ut jordbær av noen av de tyske huell-typene, så er det kontakt-tid som trengs. Da bytter man friskhet mot en annen smak.
 
Neppe noen fasit her, men Scott Janish konkluderer i hvert fall med følgende:
The results of the week-long dry hopping showed that for both linalool and myrcene, day seven concentrations weren’t higher than day one concentrations. In fact, most of the results showed a decrease at day seven than the first day of dry hopping, which suggests that for these two compounds, 24 hours might be enough to get full extraction. In fact, terpenes like linalool and myrcene may reach solubility threshold in a matter of hours. Even more surprising, due to the hydrophobicity of some hop aroma compounds, extended dry hopping can cause removal out of the beer and back into the spent hops. [iii] Keep in mind this experiment was tested in a keg without agitation or special procedures to try to speed up or increase extraction.
 
Dette xbeerimentet fra bryggosofene kan være verdt å se på:https://brulosophy.com/2015/10/26/dry-hop-length-long-vs-short-exbeeriment-results/

"According to hop-whispering Brewmaster of Firestone-Walker, Matt Brynildson, dry hopping should occur over a relatively short 3 days or less, while Russian River’s IPA aficionado, Vinnie Cilurzo, opts for a 12-14 day dry hop on for the famed Pliny the Elder (For The Love of Hops, pg. 216). A pretty drastic difference between 2 very tasty beers from world-renowned breweries. It was this that got me thinking…"
 
Tilbake
Topp