Hvor lenge er IPA/APA god ift humlesmak/aroma?

Fra den er drikkeklar (1 mnd).

Snakker vi 1 mnd, 2 mnd?

Opplevde faktisk nettopp at humlearaomaen forsvant sporentreks fra min "folke IPA" som var SYKT godt i begynnelsen, men som nå smaker ikke IPA lenger, ikke engang apa.

Ølet er vel 3 uker gammelt bare, så jeg synes dette var en tidlig kollaps! (flasket det etter 1 uke) Den har stått i romtemp til nå, det har jeg skjønt er dumt med disse så den ryker inn i kjøleskapet i daget(det som det er plass til)

Det skal sies at jeg har "juksa littegranne". Brukte ikke tørrhumle, noe som kan ha spilt inn på varigheten av humle-araomaen?

I tillegg kokte jeg bare 30 min totalt, kan det ha spilt inn?
 
Oksidering kan vel spille inn. En god IPA vil stå seg ganske lenge (iallfall mange måneder), men mister gradvis friskheten.
 
Synes det virker rart ift oksidering, for den smaker jo ikke "våt papp" eller noe sånt, den ble fort bare litt kjedelig.

For all del, det kan være oksidert, aner ikke, men jeg klør meg litt i "hue" pga den smaksutviklingen.

Det nærmeste jeg kommer som forklaring er for lite humle.

Jeg brukte 100 gram humle på 21 liter veske, det er kanskje ikke helt IPA mengder?
 
Kommer jo helt an på hvilken humle det er og når den er tilsatt, men *mye* kan man vel ikke kalle det. Uansett: imho burde du ikke droppet tørrhumling, der går du glipp av mye snadder ;)
 
Jepp.

Du har bare fått for mye oksygen i flaska og ikke oppbevart den kaldt nok.

I flaska? Det tviler jeg på. Det er PET flasker jeg bruker som jeg klemmer fri for oksygen før jeg skrur på korken..

Og siden alle nå er sånn, så virker det mer som noe har gått galt tidligere i prosessen ...
 
Vel. Det at den blir mørkere og at humla forsvinner er to gode symptomer på oksidering iallefall. Du kan ha plukket opp oksygen under flasking eller omstikking f.eks.
 
Vel. Det at den blir mørkere og at humla forsvinner er to gode symptomer på oksidering iallefall. Du kan ha plukket opp oksygen under flasking eller omstikking f.eks.

Er helt enig det er oksidert, det lille jeg forstår av begrepet, men skulle jeg ha introdusert oksygen så tror jeg det var omstikkingen, eller ved nødkjølingen av vørteren.

Har lest av john palmer man skal vente til 27 grader før man plasker med vørteren og jeg kan ha vært utålmodig, usikker. I tillegg flyttet jeg en dunk fra 1 til 2. etasje og motsatt og det kan også ha introdusert oksygen? Kanskje jeg også må vurdere "headspace" under gjæringen, kan være jeg bør være mer obs på det..
 
Tror ikke flyttingen har gjort den store forskjellen. Kjølig lagring er viktig for at prosessen skal forsinkes....
Lurer selv på om CO2 purging kan være et tiltak ifm omstikking og flasking. Noen som gjør dette??
 
Tror ikke flyttingen har gjort den store forskjellen. Kjølig lagring er viktig for at prosessen skal forsinkes....
Lurer selv på om CO2 purging kan være et tiltak ifm omstikking og flasking. Noen som gjør dette??
Rent logisk ikke sikker om jeg er enig. Dersom du går i normalt tempo med 20 kg bøtte som det er umulig å gå stille med så vil det jo skvulpe endel. Gjøres dette på ett tidspunkt hvor gjæring er ferdig, så er det ikke sikkert det er så mye co2 over vesken som beskytter?

Blir ren spekulasjon dette men skal iallefall stramme inn det jeg vet om.
 
Tror ikke flyttingen har gjort den store forskjellen. Kjølig lagring er viktig for at prosessen skal forsinkes....
Lurer selv på om CO2 purging kan være et tiltak ifm omstikking og flasking. Noen som gjør dette??

Hvis jeg ikke tar helt feil var det noen på forumet som kjøpte seg DO meter og målte purgede omstikkingskar og flasker. Å purge karet var ikke noe vits mener jeg å huske.

Har selv testet å purge flasker, men dro ikke forsøket langt nok. Men jeg vil tro at man skal være passe rask på labben med å fylle flaska før co2 og o2 blander seg igjen.
 
purging av flasker tror jeg heller ikke utgjør noen særlig forskjell. Oksygenet i det lille headspacet du har blir raskt konsumert av gjæren som jobber. Skal du flaske ferdig karbonert øl uten gjær/sukker imidlertid så blir saken en helt annen.

Det samme med headspace i gjæringskar, sålenge karet ditt er tett så vil gjæren ha konsumert oksygenet lenge før faren for oksidering setter inn. Jeg har kanskje tatt dette litt vel langt akkurat nå, pga. høyere effektivitet i bryggeriet ble siste batch på 25L, akkurat nok til å bli en potensiell festlig blowoff case i mine 25L gjæringskar. Så jeg satte 25L til gjæring i et 60L gjæringskar, da har du headspace. Satser på at det ekstra oksygenet bare hjelper gjæren i startfasen, finnes jo bryggerier som gjærer i helt åpne gjæringskar i startfasen.
 
Etter videre lesning tror jeg kanskje jeg har funnet synderen? Har begynt med en fæl uvane i det siste hvor jeg Vil se og lukte på ølet under gjæring, og det har jeg også gjort på slutten av gjæringen. Da slippes jo oksygen inn. Kombiner dette med flytting av dunk fra første til andre etasje så har vi oksidert øl?
 
Plasker du så voldsomt når du skal lukte, da?

Jeg drakk i går en IPA jeg brygget 25. desember, og synes at den var tam sammenlignet med tidligere, med lite "piff" fra humle. Skal følge med på de neste flaskene jeg prøver - kanskje grensen for akkurat denne batchen går på mellom tre og fire måneder et sted.
 
Tilbake
Topp