Hvor lenge før flasking, kan jeg vaske og desinfisere flaskene?

ADale

Norbrygg-medlem
Har lest på forumet at noen sier opptil 1 år. Stemmer dette? Går det greit med 1-2 uker? Eller må hele prosessen kjøres dagen i forveien med deretter tørking på stativ?

Ser det brukes sølvpapir på flasker som går i stekeovnen. Er det vanlig å ta på sølvpapir før flaskin uansett hvordan flaskene desinfiseres?

Så lenge du klarer å garantere at det ikke kommer bakterier inn i flaskene, kan du oppbevare dem så lenge du vil. Oppbevarer du dem i en tett og desinfisert plastbeholder er det noe helt annet enn å ha dem stående på kjøkkenbenken.

Evt dekk åpningen av flasken med desinfisert alufolie etter at flaskene er desinfisert. Jeg har brukt flasker som hat stått slik i 3-4 mnd uten problem.

Før pleide jeg bare desinfisere etter bruk å sette over alufolie, opplevde ikke noen problemer med det

Med denne
http://www.bryggselv.no/products/fastrack-startkit
og StarZan blanding i denne
http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe
går det som en lek, mens man venter på at ølet bunnfeller litt grums etter å ha flytta på gjæringsbøtta.

Dette innlegget svarte ikke på spørsmålet ditt, men utstyret anbefales på det varmeste.
Selv stikker jeg om til et annet gjæringskar og blander med sukkerlake før flasking. Rekker fint å desinfisere 3 kasser med flasker på den tiden. Det forutsetter selvsagt at flaskene er rengjort.

ja, og her kommer vi inn på noe. Jeg har et flaskestativ, men trenger jeg det? Jeg ha ri dag brukt flaskeskylleren og også sprayet litt på uten og tilslutt lagt over litt sølvpapir (det er vel like godt som å spraye på sølvpapir først?).

Men det ligger jo Starsan rester igjen i flasken, og nå har jeg jo plugget flasken...

Burde jeg heller sette de på flaskestativ til tørking først, og så tilslutt spraye sølvpapir og dekke åpningen dagen etter når de er tørket?

Jeg skylte flaskene med kaldt vann 4 ganger først. Neste gang burde jeg kanskje bruke en flaskebørste også?

Hva er galt i å bruke litt Zalo til selve rengjøringen før Starsan? Hører mange sier kaustisk soda, men Zalo er jo mye enklere å ha med å gjøre.

Tilbake
Topp