Hvor lenge kan brygget stå i gjæringskaret?

Hei folkens,

Jeg er ganske så ny i gamet. har kun ett ølsett brygg bak meg (med forbausende tilfredsstillende resultat).

Jeg satt igang et brygg til for litt over en uke siden og hadde tenkt å fylle det på flasker etter 2 uker (torsdag denne uken) for så å lagre det. Probelemet er det at jeg drar på ferie i 2 uker på fredag og rekker dessverre ikke å få lagt ølet på flasker før jeg drar. Tar ølet skade av å stå 4 uker i ett og samme gjæringskar eller bør jeg flytte det over til ett nytt, rent kar?

Hvis det har noen relevans så er det snakk om et Coopers Real Ale sett.

Takker på forhånd for alle svar!! 
 
Det bør gå bra. Jeg vil tippe på at sannsynligheten for å skade ølet er større om du tapper om til et annet gjæringskar, med fare for å oksidere ølet eller tilføre uønskede bakterier.
 
Hvis ølet har gjæret ferdig, så kan du vel flaske nå hvis du vil. Det trenger ikke stå 2 uker selv om det er ideelt.
Uansett, hvis dine reingjøringsrutinene er i orden, så tar ikke øllet skade av å flytte den over på et annet kar. Jeg gjør dette iblant uansett for å få mindre bunnfall i flaskene, spesielt hvis det er mye trub i primærkaret.
 
Jeg ville enten ha flasket det om (forutsetter at det er ferdig) nå eller ventet til etter ferien. ingen vits å risikere batterier eller oksydering,selv om det oftest går bra.
 
Det beste trikset for å få lite bunnfall er ikke å stikke om, men å overføre med hevert fra øverst i ølet. Samme gjelder forsåvidt når du skal ha vørteren fra kjelen og over i kokekaret. Men du gidder selvsagt ikke dette om du brygger mer enn 23 liter øl om gangen.
 
Har lurt på det samme selv. Jeg bryr meg ikke så mye om klarheten på ølet. Det som er mest interessant er; vil lang tid på primærgjæringsdunk uten omstikking påvirke smaken negativt? Hvor lang tid kan en evt ha f.eks en lager eller ale på primærgjær-kaka?

Selv har jeg laget god pale ale og saison som har stått 4-5 uker på primærdunk ved ca 20-23 grader C... Men jeg er ikke dreven nok i faget til å kunne si om de hadde vært bedre om de ble flasket tidligere. Regner med jeg ville vært mer påpasselig hvis jeg skulle brygge en lager, men har ikke erfaring med det.
 
Mange er redde for autolyse, men jeg har hatt ales stående en måned på gjærkaken uten noe merkbare problem.

Autolysen er kanskje litt som Jesus: Alle snakker om han men ingen har sett han!  8)
 
Erlendso skrev:
Autolysen er kanskje litt som Jesus: Alle snakker om han men ingen har sett han!  8)
..men ekstisterer likevel...(?)

'farmhouse ales' sier at det er lurt å stikke om hvis du brygger saison og den skal stå ved 30-35 grC i mange uker (.. vet ikke akurat hvor sakte belgian siasongjær jobber til å komme ned til ca 1002-1005). Fare for autolyse.

edit: blz. 179 (secondary fermentation)
 
Kanskje Jesus gjemmer seg bak humlesmaken til en av humlebombene som er så populær her ;)
Hvis man har tilgang til rustfrie tanker som kan trykksettes og som kan brukes til sekundærgjæring
og lagring er det enkelt å se om det er forskell.
Lag et brygg som tilføres nødvendig oxygen og pitches med aklimatisert gjær i riktig mengde.
Etter at primærgjingen er over, ved std alkoholstyrke tar det to dgr ved ale og 5-7 dgr ved lager hos meg
tappes av noen liter over gjærkaka  på en rustrifi tank som er kullsyresatt. La den ettergjære ved lagringstemperatur i
3-4 dgr, kjøl ned til 3-5 grader for ale og 4 grader for lager og stikk om til en annen rusttfri kullsyrefylt tank
etter en til to dager. La alen stå ved 3-4 grader , kjøl lageren ned til ca 0 grader og sammenlikn med den som
har stått i bøtta når du har gjort det du pleier å gjøre med " bøtteøllen" . Sjekk smak og skumfasthet.
 
Takk for mange informative svar. Jeg tror konklusjonen min blir at jeg lar det stå på det første gjæringsfatet fram til jeg kommer hjem igjen, det står rimelig kjølig så vi får håpe det går bra.

I værste fall så får jeg bare litt mer erfaring når jeg da må sette igang ett brygg til...  :skitbra:
 
Hei! Har havnet i samme situasjon, brygget blir stående 4 uker i gjæringskar før jeg får flasket det. Det gikk bra med ditt øl?
 
Tilbake
Topp