Hvor lenge kan en ferdig starter stå?

JEG

Moderator
Satte en starter med WLP007 forrige fredag. Utgjæring ble ferdig to dager senere og deretter satt i kjøl søndag. Bryggingen uteble, og den står i kjøleskapet enda, altså på fjerde dag. Tenker å brygge på lørdag. Er det bare å dekantere og la det stå til, eller er gjærhelsa betraktelig redusert?
 
Satte en starter med WLP007 forrige fredag. Utgjæring ble ferdig to dager senere og deretter satt i kjøl søndag. Bryggingen uteble, og den står i kjøleskapet enda, altså på fjerde dag. Tenker å brygge på lørdag. Er det bare å dekantere og la det stå til, eller er gjærhelsa betraktelig redusert?

Den burde iallefall vært korket, men bare bruk den.
 
Satte en starter med WLP007 forrige fredag. Utgjæring ble ferdig to dager senere og deretter satt i kjøl søndag. Bryggingen uteble, og den står i kjøleskapet enda, altså på fjerde dag. Tenker å brygge på lørdag. Er det bare å dekantere og la det stå til, eller er gjærhelsa betraktelig redusert?
Går heeelt fint :)
 
Takker for svar.
Den er ikke korket, men den er tettet med alu-folie. Ikke dekantert enda.
 
Har hatt en slik stående over 2 uker på grunn av uforutsette hendelser før bryggedag. Det gikk helt fint. Dekanterte starteren og tilsatte en boks vørterøl, så gjæren skulle få en litt mykere start, i starten av bryggedagen min (brygget imp porter). Så når alt var over tilsatte jeg hele greia rett i vørteren. Aldri fått en raskere start på gjæringsprosessen noen gang.
 
Tilbake
Topp