Hvor lenge lar du øla stå til gjæring?

Husker fra jeg startet å brygge at det ble sagt at øla bør stå i minst 14 dager til gjæring, eventuelt vente til den har nådd stabil FG.

Har også hørt at gjæra rydder opp etter gjæring, stemmer det?

Når tapper dere?
 
Har fortsatt 14 dager som tommelfingerregel, men ser det litt ann
Ofte et par dager kortere for IPA og litt lengre for f.eks lager og Saison
 
Husker fra jeg startet å brygge at det ble sagt at øla bør stå i minst 14 dager til gjæring, eventuelt vente til den har nådd stabil FG.

Har også hørt at gjæra rydder opp etter gjæring, stemmer det?

Når tapper dere?
Du kan dele gjæringsprosessen inn i tre faser; Først tilpasser gjæren seg til de nye omgivelsene, og forbereder seg på å ete sukker og formere seg. Når den er klar for det, starter den egentlige gjæringsfasen. Nå bobler det kraftig i gjærlåsen, det danner seg skum på overflaten av ølet, og temperaturen i dunken stiger med to-tre grader (om du ikke gjør noe for å styre den, da). Når sukkeret er spist, roer gjæren seg ned, og den går inn i den siste fasen, som vi kaller modningsfasen. I gjærens perspektiv er det en nokså meningsløs betegnelse, for alt den er opptatt av, er å utnytte de siste energikildene før den endelig tar kvelden og går i dvale. Men det er denne utnyttelsen av de siste energikildene som gjør av vi snakker om "modning". Grunnen er at de stoffene gjæren nå går løs på for å utvinne energi fra, er stoffer vi ikke ønsker i ølet. Særlig to stoffer er veldig merkbare; diacetyl og acetaldehyd.

Hvor lang tid de ulike fasene varer, kan variere ganske mye, så det er vrient å sette opp noen klare tidsgrenser. Det tar den tida det tar. Men det vil ta kortere tid om du sørger for å bruke nok gjær som er i best mulig form. Særlig det siste er viktig. Og så må du gi gjæren nok næring. Det er normalt ikke noe problem, men om du bruker mye sukker eller umalta korn som del av oppskrifta, kan det være nødvendig med tilskudd i form av gjærnæring. Det er også en god ide å sette opp temperaturen litt når gjæraktiviteten begynner å avta - og i alle fall passe på at den ikke synker. Det siste vil gjæren gjerne oppfatte som et signal om at festen er slutt, og at den kan gå og legge seg.

Har du stelt fornuftig med gjæren, vil den fremdeles være livskraftig når den går inn i modningsfasen, og den vil ikke trenge mange dagene på å rydde opp. Men det er viktig at den får denne tida.

Problemet ditt er å vite når ølet er ferdig. Det vanlige rådet har vært å si at ølet er ferdig utgjæret når SG-verdien ikke lenger synker. Har den vært stabil over tre dager, kan du regne med at gjæringa er ferdig. (Ta ei måling når det virker som om det begynner å bli lite aktivitet, vent et par dager og ta så ei ny måling.)

Men hva om det fremdeles er aktivitet i gjærlåsen? Det kan faktisk holde på å ploppe ganske lenge. Skal du vente til det er helt stille? Det er et spørsmål jeg aldri har funnet noe svar på. Min løsning har vært å vente til det i alle fall går et minutt mellom hvert plopp. Jeg regner med at så lenge det dannes CO2, holder gjæren på med noe nyttig nedi der. Men samtidig er det grenser for hvor små marginale ressurser det har noen hensikt å la den gå og beite på - trur jeg.

Resultatet er at det som regel går mellom to og tre uker fra jeg setter ølet til jeg tapper. Men det kan gå kortere tid. Noen alegjærtyper tar kvelden veldig raskt. Fuller's-gjæren (wlp002 og andre versjoner) er f.eks. notorisk kjapp til å gå hjem. I den andre enden har du noen belgiske typer som kan holde på i godt over tre uker. Lagergjær - som vi som regel gjærer kaldt - tar seg som regel også gjerne bedre tid, men det avhenger mye av hva slags temperaturregime vi bruker.
 
Forholdet mitt til når jeg skal fate ble revolusjonert når jeg kjøpte min første tilt. Hvem bryr seg om den er et par poeng feil fra tid til annen? Ikke jeg i alle fall, den i kombinasjon med all rounder så man også kan bruke gluggene gjør at det er veldig enkelt å følge med når gjæringen stopper og om den har stoppet der man ønsker at den skal stoppe. Som @PetterL venter jeg gjerne 2-3 døgn etter FG før jeg fater, med lagerøl kanskje så mye som 4-5 døgn.

Jeg ser ikke hvordan man ellers skal kunne gjøre det, har man ikke innsyn til gjæringen og ei heller noe som måler SG, blir det uttalige målinger, vel om man ikke bare venter de vanlige 2 ukene.

Nå har jeg brygget endel saison med Farmhouse fra Lallemand og den er som regel ferdig på 2-3 døgn. Også er det lagerøl som kan ta 12-14 dager + en evt diacetylrast, så gjær er veldig forskjellig.

Regner med andre forhold som OG, temperatur og pitchrate vil spille inn, har man god tid og plass er det jo ikke så farlig hvor lang tid det tar.

Jeg har lommer(som gjerne dukker opp plutselig) av tid til å styre med bryggerelaterte ting, så jeg syns innsyn i gjæringen og tilt er helt fantastiske hjelpemidler :)
 
Sist redigert:
En ting er sikkert, bedre å bruke noen dager ekstra om du er i tvil en å ta den for tidlig. Ved diacerylrast hvor temperaturen økes kan du jo få økt aktivitet i gjærlåsen selv om den er utgjæret pga økt temp.
 
Gjærer på fermzilla så følger med visuelt og via blow-off, eventuelt spunder og ser når trykket blir stabilt.
Har hørt att Ferm under trykk halverte gjæringstida. Skjønner ikke helt hvorfor, har ingen argumenter imot anna enn att jeg har det ikke travelt. Så mine på Fermzilla har fått stå like lenge som før jeg kjøpte dem. Jeg får jo ikke sjekka SG så da har jeg tenkt att like greit la den stå til jeg er sikker. Er det riktig tenkt ?
 
Har hørt att Ferm under trykk halverte gjæringstida. Skjønner ikke helt hvorfor, har ingen argumenter imot anna enn att jeg har det ikke travelt. Så mine på Fermzilla har fått stå like lenge som før jeg kjøpte dem. Jeg får jo ikke sjekka SG så da har jeg tenkt att like greit la den stå til jeg er sikker. Er det riktig tenkt ?
Jeg gjærer ikke under trykk, eneste måten det kan gå fortere er å øke temperaturen og stresse gjæren. Jeg lar gjæren jobbe under optimale forhold men kan hende jeg spunder helt på slutten for å unngå suckback fra blowoff.
 
Tommelregel hos meg et 14 dager for ale og 21 for ubdergjæret hvorav 2 uker på 10 grader og 1 uke på 18-20 grader. Deretter coldcrash til 2 grader i 2 dager. Hvis jeg har tid, så tapper jeg den da. Hvis ikke kan det gå noe dager på 2 grader før jeg får tappet. Jeg har aldri opplevd store problemer med å la den stå litt. Dersom det er veldig høy OG kan det hende jeg bruker litt lenger tid en 14 dager på første steg. For sikkerhet skyld. Heller for lenge enn for lite, er min filosofi.
 
Men hva om det fremdeles er aktivitet i gjærlåsen? Det kan faktisk holde på å ploppe ganske lenge. Skal du vente til det er helt stille? Det er et spørsmål jeg aldri har funnet noe svar på. Min løsning har vært å vente til det i alle fall går et minutt mellom hvert plopp. Jeg regner med at så lenge det dannes CO2, holder gjæren på med noe nyttig nedi der. Men samtidig er det grenser for hvor små marginale ressurser det har noen hensikt å la den gå og beite på - trur jeg.

Ved 20 C er det fremdeles bundet ca. 0,86 vol CO2 i ølet (i følge https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/). Dette vil føre til at det fortsatt bobler i gjærlåsen (Gitt at karet du bruker er helt tett selvfølgelig) helt til det dannes en likevekt mellom CO2 i rommet ditt og i ølet. dvs. til ølet er helt flatt. Og så lenge vil du ikke vente.
selv om gjæringen kan være over
 
Har hørt att Ferm under trykk halverte gjæringstida. Skjønner ikke helt hvorfor, har ingen argumenter imot anna enn att jeg har det ikke travelt. Så mine på Fermzilla har fått stå like lenge som før jeg kjøpte dem. Jeg får jo ikke sjekka SG så da har jeg tenkt att like greit la den stå til jeg er sikker. Er det riktig tenkt ?
Der er fordi esterer og fenoler også blir undertrykt når man gjærer med, nettopp, trykk. Så da kan man øke temperaturen og allikevel ikke få usmakene man ellers ville på en høyere temperatur.

Desverre, for de som solgte det som et argument, så er det et eller anna som skjer under trykkgjæring, som jeg helt ærlig ikke får tak i, men som gjør ølet.... Hmmm annerledes, som gjorde at jeg gikk tilbake til blow off, all rounder går jeg aldri bort ifra dog :)
 
Sist redigert:
Der er fordi esterer og fenoler også blir undertrykt når man gjærer med, nettopp, trykk. Så da kan man øke temperaturen og allikevel ikke få usmakene man eller ville på en høyere temperatur.

Desverre, for de som solgte det som et argument, så er det et eller anna som skjer under trykkgjæring, som jeg helt ærlig ikke får tak i, men som gjør ølet.... Hmmm annerledes, som gjorde at jeg gikk tilbake til blow off, all rounder går jeg aldri bort ifra dog :)
Så vidt jeg har forstått et nettopp reduksjon av ester resultatet av trykkgjæring. Det samme som skjer ved kaldgjæring/undergjæring. Følgelig er trykkgjæring kun egnet til undergjæret øl hvor ester ikke er en fremtredende del av smaken, så vidt jeg har forstått.
 
Så vidt jeg har forstått et nettopp reduksjon av ester resultatet av trykkgjæring. Det samme som skjer ved kaldgjæring/undergjæring. Følgelig er trykkgjæring kun egnet til undergjæret øl hvor ester ikke er en fremtredende del av smaken, så vidt jeg har forstått.
Neida, ikke nødvendigvis, som et eksempel kan man brygge en psudolager med US-05, WLP001 eller andre relativt rene ale stammer og få et veldig rent og crisp resultat. Evt kan man få en høy OG øl uten fusel gjæret på 24 grader.

Men trykkgjæring ble, uten tvil, solgt til folket for å kunne brygge undergjæret øl på overgjæret temperaturer. Som fra et salgsperspektiv gir mening, det betydde tross alt at alle med begrenset plass, steder hvor romtemperatur var relativt høy, og de som ikke så for seg å ha et temperaturstyrt gjæringsskap allikevel kunne brygge verdens mest solgte øl, nemlig undergjæret "pils".

Den største grunnen til at jeg sluttet med trykkgjæring var fordi jeg syns det var tidskrevende å kontrollere, okey så satte man spunding ventilen på 1 bar fra start, så fort det økte litt i aktivitet i karet økte trykket og man måtte justere spundingventilen, og man måtte til stadighet følge med så det ikke bygde seg opp for høyt trykk, samme leksa når aktiviteten avtok. For min del ble det rett å slett for mye styr for den lille gevinsten :)
 
Ved 20 C er det fremdeles bundet ca. 0,86 vol CO2 i ølet (i følge https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/). Dette vil føre til at det fortsatt bobler i gjærlåsen (Gitt at karet du bruker er helt tett selvfølgelig) helt til det dannes en likevekt mellom CO2 i rommet ditt og i ølet. dvs. til ølet er helt flatt. Og så lenge vil du ikke vente.
selv om gjæringen kan være over
Væsken i gjærlåsen danner vel en effektiv barriere? Hadde gjærlåsen vært tom, ville ølet endt opp helt flatt, men det gjør jo ikke det. Sjøl om det er null bevegelse i gjærlåsen, er det stadig kullsyre i ølet.

Da jeg satte vin, var gjæringa definitivt helt slutt - og jeg lot den stå ei god stund. Men så måtte kullsyra fjernes - og det var rikelige mengder jeg rista ut.
 
Væsken i gjærlåsen danner vel en effektiv barriere? Hadde gjærlåsen vært tom, ville ølet endt opp helt flatt, men det gjør jo ikke det. Sjøl om det er null bevegelse i gjærlåsen, er det stadig kullsyre i ølet.

Da jeg satte vin, var gjæringa definitivt helt slutt - og jeg lot den stå ei god stund. Men så måtte kullsyra fjernes - og det var rikelige mengder jeg rista ut.
Ølet blir tilnærmet flatt hvis det står lenge nok. Vannet i gjærlåsen er ikke gasstett. Karbonerer du f.eks lambic med sukker og antar 0,86 CO2 volumer fra start får du et ganske dødt øl, derfor karbonerer jeg delvis med CO2 sånn at jeg er 100% sikker på utgangspunktet før jeg flasker.
 
Ølet blir tilnærmet flatt hvis det står lenge nok. Vannet i gjærlåsen er ikke gasstett. Karbonerer du f.eks lambic med sukker og antar 0,86 CO2 volumer fra start får du et ganske dødt øl, derfor karbonerer jeg delvis med CO2 sånn at jeg er 100% sikker på utgangspunktet før jeg flasker.
Jo, men hvor lenge er lenge nok?

Og om det skjer gassutveksling via væsken i gjærlåsen så vil vel ikke det vise seg som plopping?
 
Husker fra jeg startet å brygge at det ble sagt at øla bør stå i minst 14 dager til gjæring, eventuelt vente til den har nådd stabil FG.

Har også hørt at gjæra rydder opp etter gjæring, stemmer det?

Når tapper dere?
Spørs veldig på hva slags gjær og temperatur det er, men også ølstil for min del. Hvor mye OG var på osv. Men også om de skal på flaske eller fat. Jeg er litt lausere på om det er igjen noen gravity poeng om det skal stå på fat en mående eller lagres lenge på fat.

Jeg er av den typen at jeg er fleksibel etter min egen hverdag. Men samtidig bruker jeg mye kveik. Gjærer forhåndsvis høyt, så den gjør mye av jobben relativt fort. Og når jeg skal ha det over på boks eller flaske, så lar jeg den stå på fat en stund først, for sikkerhetsskyld.
 
Tilbake
Topp