Hvor lenge pågår gjæringen normalt sett?

Satte en IPA med OG 1.064 for 6 dager siden. Det er ca 17L øl, og det er gjæret ved 19 grader. Det tok ca 6 timer før det var aktivitet, og full fart i løpet av ca 12-18 timer. Etter dag 3 begynte det å roe seg litt, og dag 5 var det et "plopp" i gjærlåsen ca hvert minutt. Målte FG samme dag , og den var da nede i 1.014. Personlig synes jeg vel dette er tørt nok, og ønsker strengt tatt ikke at det skal gjære noe mer.

Men det fortsetter også i dag, på dag 6. Ett "plopp" hvert 1-2 min. Er dette normalt? Hvor lenge skal det pågå/når bør det bli helt stille?
Med en slik aktivitet, hvor mye kan jeg "frykte" at FG kryper nedover? (om i det hele tatt mulig å svare fornuftig på).

Gjæren som er brukt er Safale S-04. Synes jeg har lest rykter om relativt lav utgjæring med denne, men det ser da virkelig ikke slik ut.
 
Det som kanskje er mest vesentlig i så måte er hvilken temp du mesket på og hvordan du tilsatte oksygen.
Den er høyst sannsynlig ferdig gjæret i forhold til å "spise sukker". Slik at FG ikke kommer til å krype lenger ned...
Men det anbefales at du lar den stå til gjæring i 10-14 dager, pga gjæren bruker såpass tid på å "rydde opp" i forskjellige usmaker o.l som produseres under stormgjæringen.
 
du kan ikke gjøre noe til eller fra uansett.
mulig det er ferdig utgjæret etter den tiden ved 19 grader, og ploppene kun er co2 som bryter ut av øllet.
ville latt det stå til gjærin i 2 uker uansett, da fg ikke blir lavere, men gjæren fjerner en del uønsket avfall etter seg, og det klarner opp en del.
1014 er en helt fin fg..
 
Hei og takk!

Mesket ved 67°C (men tror muligens dårlig kalibrert termometer kan ha gitt en reell temperatur på 68°C), noe som vel ikke skulle gi et veldig tørt øl. Oksygen ble tilsatt ved kraftig risting.

Har absolutt planer om å la den stå i 14 dager uansett ja og er fullt klar over at det ikke er noe jeg kan gjøre. Men man blir nå gående å undre seg over om tig er som det skal, så da er det greit å forsøke å få litt ro i sjelen :)
 
alt høres helt normalt ut.
sov godt.......
med høyere og, vil fg også gi en liten feilmargin pga alkoholen er lettere en vann.
folk flest sliter med å få lav nok fg, så dette øllet blir nok bra!.
 
olavni skrev:
Hei og takk!

Mesket ved 67°C (men tror muligens dårlig kalibrert termometer kan ha gitt en reell temperatur på 68°C), noe som vel ikke skulle gi et veldig tørt øl. Oksygen ble tilsatt ved kraftig risting.

Har absolutt planer om å la den stå i 14 dager uansett ja og er fullt klar over at det ikke er noe jeg kan gjøre. Men man blir nå gående å undre seg over om tig er som det skal, så da er det greit å forsøke å få litt ro i sjelen :)

Mesket på denne temperature for    ikke å komme under 1014      så jeg tror du ender på 1014.
 
Tilbake
Topp