Hvor lenge varer en Ehrlenmeyerkolbe

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg har 2 Ehrlenmeyerkolber som jeg har brukt gjevnlig de siste 10-12 årene.
Er det noen som vet hvor lenge en slike kolber kan brukes før materialtretthet kan få glasset til å sprikke?
Hver gang jeg setter de på komfyren for å lage en starter ser jeg for meg sukkerholdig væske over hele kjøkkengulvet.
 
Jeg tror (understreker tror) at slike kolber varer tilnærmet evig så fremt de holdes skadefrie. Riper eller sprekker vil nok svekke dem.
Jeg hadde en 5-liters som sprakk på komfyren. Den hadde tidligere stått til kjøling utendørs og jeg mistenker at det hadde vært noe sand og grus der den sto som har ripet opp glasset.
 
Støtter @beefeater her. Dette blir litt som glassvare forøvrig på kjøkkenet. Det varer nærmest evig så lenge det ikke slites i stykker eller får svaketer pga håndtering. Hvis kolben har fått en seriøs kakk og en sprekk, ville jeg vært veldig varsom og kanskje skrotet. Særlig glassutstyr som brukes mye i forbindelse med kjøling/varming, og holder på væske som du ikke kan tåle å miste/søle ut.
 
Jeg koker altid bare opp litt DME og vann i en kjele før jeg fortynner med kaldt springvann i kolben,
så slipper jeg bekymre meg for det. Fortere går det også,
men det var kanskje litt avsporing
 
Jeg hadde en 5-liters som sprakk på komfyren. Den hadde tidligere stått til kjøling utendørs og jeg mistenker at det hadde vært noe sand og grus der den sto som har ripet opp glasset.
Det er en vaskejobb jeg er glad jeg slapp :O

Forsikringssak?
 
Det er en vaskejobb jeg er glad jeg slapp :O

Forsikringssak?
Nei, men det kunne fort ha gått mye verre!

Kolben hadde vel 3,5 liter vørter under oppvarming og jeg hørte et smell. Kolben sprakk så det begynte å lekke men utrolig nok holdt den sammen til jeg fikk buksert den opp i vasken. Så når den først tok kvelden gjorde den det pent
 
Jeg koker altid bare opp litt DME og vann i en kjele før jeg fortynner med kaldt springvann i kolben,
så slipper jeg bekymre meg for det. Fortere går det også,
men det var kanskje litt avsporing
Liker det, jeg koker hele volumet, men også i en kasserolle mens kolben står i starsan, tømmer den varme vørteren i kolben og lar den stå en stund før jeg starter nedkjøling i vannbad. Det gjør at ikke det går fra 100 grader på innsiden og 6 grader i kaldt vann. Satser på det gjør at kolben holder lengre og har aldri hatt noen problemer med den metoden.
 
Eg funderte på det samme i går. Så satte eg den i oppvaskmaskinen og presset den for hardt ned og knuste åpningen.
Moralen og svaret: "Til du begynner å tenke på det...".

Burde vel vare "evig". Forøvrig enig med de andre som påpekte at det er letter å koke opp i en vanlig kjele, og røre med vips, så overføre til kolben.
 
Forøvrig enig med de andre som påpekte at det er letter å koke opp i en vanlig kjele, og røre med vips, så overføre til kolben.

Hvordan kan det være lettere enn å koke direkte i kolben? Jeg kokte i kjele før, men synes alt ble enklere og tryggere når jeg begynte å koke i kolben. Jeg slipper å desinfisere kolbe, trakt, rørepinne og alufolie, og jeg slipper å vaske kjelen. Og man sparer seg for risikoen for kontaminering når man overfører vørteren, det var kanskje det viktigste.


Det gjør at ikke det går fra 100 grader på innsiden og 6 grader i kaldt vann.

Vannet må ikke være 6 grader. Jeg begynner med lunkent på grensen til varmt og senker temperaturen gradvis med å tilsette kaldt vann. Det tar ikke lang tid før vannet kan være iskaldt.
 
Hvordan kan det være lettere enn å koke direkte i kolben? Jeg kokte i kjele før, men synes alt ble enklere og tryggere når jeg begynte å koke i kolben. Jeg slipper å desinfisere kolbe, trakt, rørepinne og alufolie, og jeg slipper å vaske kjelen. Og man sparer seg for risikoen for kontaminering når man overfører vørteren, det var kanskje det viktigste.




Vannet må ikke være 6 grader. Jeg begynner med lunkent på grensen til varmt og senker temperaturen gradvis med å tilsette kaldt vann. Det tar ikke lang tid før vannet kan være iskaldt.
Neida, og jeg gjør også det, men kun 1 gang. Jeg må kjøle i vasken på vaskerommet og den er et stykke unna, så det er jo arbeid om jeg skulle løpe frem og tilbake flere ganger. Starter vørteren holder sikkert 80 grader når jeg heller den over og til og med sølvfolien blir så varm at det ikke kan tas på, så jeg tipper det meste er steindødt når den er kjølt ned uansett.

Hovedgrunnene til at jeg bruker kjele, sånn utenom det at jeg vil forsikre meg med knust kolbe, så har jeg ikke en egnet kokeplate og jeg orker ikke enda en bryggedings. Jeg bruker stort sett bare 1,5 liter SNS starter med ren O2 så jeg må koke O2 steinen uansett og da står jeg der, fungerer fjell:)
 
Jeg vil tru at det til slutt, nesten uansett hvor forsiktige vi er, vil bli slitasje i form av små riper som svekker glasset. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke de 5-6 år gamle flaskene mine på plate. Risikoen er kanskje liten, men konsekvensene dersom det går galt, er såpass ille at jeg synes det er verdt bryet å koke vørteren i kjele, og desinfisere kolben. Jeg har hørt tilstrekkelig mange historier om at det har gått galt, til ikke å ta sjansen.

Litt innfo:
 
Hvordan kan det være lettere enn å koke direkte i kolben? Jeg kokte i kjele før, men synes alt ble enklere og tryggere når jeg begynte å koke i kolben. Jeg slipper å desinfisere kolbe, trakt, rørepinne og alufolie, og jeg slipper å vaske kjelen. Og man sparer seg for risikoen for kontaminering når man overfører vørteren, det var kanskje det viktigste.
La meg få korrigere meg:
Følte eg måtte røre og svinge rundt på kolben når den sto på plata, før eg fikk rørt ut alt pulveret. Varmt og farlig i mine øyne.
Det er kanskje ikkje enklere, men eg fortrekker det mtp å få rørt ut all DME'en. Overfører fra kjele til starsanet kolbe og gir den et kjapt oppkok med rørepinnen for å å være 100% sikker på at det er desinfisert.
Mange veier til godt øl :)
 
^Hindrer det skum også?
Det skummer noe enormt når den koker opp første gang hos meg, hadde ikke hatt kjangs til å holde det nede i kolben, så jeg koker opp DME'en med litt av vannet i en kjele først, før jeg slår det over i kolben for å koke ferdig der. Alltid mye søl for å tømme over...
 
Tilbake
Topp