Hvor lite/ mye vann?

TO

 
Hei. Jeg kjøpte meg idag en Braumaister 10, og fikk betjeningen på brygg selv til og sette sammen en oppskrift for meg. Forøvrig en belgisk dobbel.
Det jeg stusset litt over når jeg har kommet hjem og åpnet opp, er at han sa jeg kan mæske med ca 3 liter vann. Ingrediensene består av 1,05 kg malt og resten ekstrakt og candi sirup som jo skal oppi under kok.

Det jeg da lurer på. Er tre liter vann nok for at pumpen skal klare og pumpe over kanten og sirkulere?

Håper noen kjønner hva jeg prater om.

Mvh Ole
 
ekstrakt og candi sirup som jo skal oppi under kok.

Skal forresten dette oppi kok, eller mæskeprosessen?

Tror kanskje jeg har surra litt her.

Kom gjerne med noen kloke ord føre imorgen, for da skal jeg prøve ut dette herre her med bryggemaskin.

Mvh Ole.
 
Hei. Jeg kjøpte meg idag en Braumaister 10, og fikk betjeningen på brygg selv til og sette sammen en oppskrift for meg. Forøvrig en belgisk dobbel.
Det jeg stusset litt over når jeg har kommet hjem og åpnet opp, er at han sa jeg kan mæske med ca 3 liter vann. Ingrediensene består av 1,05 kg malt og resten ekstrakt og candi sirup som jo skal oppi under kok.

Det jeg da lurer på. Er tre liter vann nok for at pumpen skal klare og pumpe over kanten og sirkulere?

Håper noen kjønner hva jeg prater om.

Mvh Ole
Høres lite ut. Jeg har ikke 10L selv, men 50L. Utifra min erfaring med 50L så høres det veldig lite ut med 3 liter til mesken. Tipper du må opp i 6-7 liter for at det ikke skal gå tørt i pumpene og elementene, om 10literen er bygget likt som 50literen.
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Ja jeg har lest en det i den tråden, men jeg tok det for god fisk at han bak kassa vet hva han prater om. Går det i det heletatt og brygge med de ingrediensene jeg har da, med og meske med 1,05kg malt og 8liter vann for derretter og skylle seg opp til respektabelt kokevolum. Og isåfall hva er ca riktig kokevolum? jeg skal ha i 1,5kg maltekstrakt og 0,1kg candi syrup i slutten av koketiden. ( 20min rimaining.)
 
Jeg har ikke det utstyret du skal brygge med, men dette er en kombinasjonsoppskrift med malt, sirup og ekstrakt. Det er mulig dette er riktig.
3 liter vann per kilo korn er ikke feil. Siden du ikke oppgir mengde ekstrakt og sirup, mener jeg at ingen kan si at dette er feil. Vi har rett og slett ikke nok informasjon.
 
Kjønner, men det jeg lurer mest på er hvor mye vannsom må meskes med for at ikke pumpa skal gå tør, eller varmeelementene ikke står i vann.
 
Kjønner, men det jeg lurer mest på er hvor mye vannsom må meskes med for at ikke pumpa skal gå tør, eller varmeelementene ikke står i vann.
Så lenge du har speidel 10 så kan du jo bare måle selv? Sett i maltrøret og mål opp liter vann...
 
Jeg har også nylig anskaffet Braumeister 10 L. Synes du har fått en noe merkelig "oppfølging" fra butikken. Du kommer som kunde og betaler en bunke tusenlapper for en førsteklasses bryggemaskin som kan meske malt akkurat som du vil ha det. Og så blir du utstyrt med en oppskrift som baserer seg mest på ekstrakt! Det er ikke noe feil med ekstraktbrygging. Men da er det overkill med Speidel.
Det går bra med 2.7 kg malt i maltrøret på den. Det passer fint å fylle opp med 12 L vann (til den øverste streken på stangen i midten). Hvor mye skyllevann du vil bruke og eventuelle tilsetninger av ekstrakt er avhengig av hvilke mengde og alkoholstyrke du ønsker.
 
Da var det gjort.
Mesket med 1,05 kg malt og 10l vann i 45 min.
Skylte med 4 liter, og satte igjenn med ca 12 liter til kok med OG på 1,017.
Dette skulle kokes i 60 min.
Humle: Saaz kokes i 60 min.
Tilsatte 1,5kg maltekstrakt og 100g candi syrup etter 40 min og målte OG til 1,057.

Gjær: White Labs WPL570.

Havnet til slutt på en OG 1,056 og ca 10 liter til gjæring.

Spent på utfallet.

Om noen skulle se noe merkelig med det jeg har gjort, setter jeg pris på tilbakemelding ( konstruktive sådan)

Mvh Ole

GODT NYTT ÅR.
 
Det blir sikkert et godt øl ut av det. Men ihvertfall rent økonomisk er det lurt å bytte ut så mye ekstrakt som mulig ved å fylle opp maltrøret.
 
  • Like
Reaksjoner: TO
Hmmm... Nå vet jeg ikke hvor mye plass det er i maltrøret på en sånn 10-L-sak, men det kan sikkert stemme at det er litt for lite plass til å få laget 10L med litt høy OG. Skal du unngå dobbeltmesking da så blir vel det enkleste å ty til litt MX. Men .. Bare 1kg malt til ti liter vann??? Det må da være plass til mer malt enn det? Slo opp en tilfeldig belgisk dobbel på beersmith og skalerte den til 10L, og da var det ikke mer enn litt under 2,5kg malt som skulle til for en batch på 10L med OG på 1.066
 
I såfall skulle det jo egentlig funke helt fint å brygge det der allgrain (og hele greia virker enda snålere...)
 
Ja jeg syntes også dette virker litt rart, selv om jeg er nybegynner på braumeister, og har kun brygget biab allergi føre. Vi får se hva det blir ut av det.
Nå står det ihvertfall til gjæring, så skal bli spennende å se om det blir noe ut av det, eller om det bare blir kast.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp