Hvor lysømfintlig er gjærende øl

Roger

 
Heisan.

Jeg har et gjæringsskap (gammelt ølskap fra en butikk med glassdør) som jeg har benyttet en keramisk varmepære i for å øke tempen når det har vært nødvendig. Nå har denne paja, holdt f... ikke lenge. Skal kjøpe en ny, men de koster skjorta her på berget, men frakten slår vel en del ut fra utlandet.

Dersom jeg benytter en vanlig lyspære, hvor mye vil det innvirke på ølet når jeg gjærer i hvite plastdunker?

Har sett på varmeplaten til Ola, men det er vell ikke så smart når jeg ofte har mer enn en dunke til gjæring samtidig.

Har sjekket varmeelementene til CO, men føler de blir overkill, siden 15 w er nok for justere på varmen, mens disse gir mye mer.

Noen forslag?
 
reptil varmekabel/ reptile flexible heat cord fra ebay bare husk 220v
eller hånkletørker fra biltema eller jula hvis du har plass på en av veggene
 
Huub skrev:
Du kan bruke varmeplate som 'panelovn'. Da er det mørkt og du kan ha to dunker til gjæring samtidig.

Tror dette kan fungere bra, særlig hvis det ikke er snakk om å dra opp varmen så voldsomt.
 
jan ivar skrev:
reptil varmekabel/ reptile flexible heat cord fra ebay bare husk 220v
eller hånkletørker fra Biltema eller jula hvis du har plass på en av veggene
har en reptil varme matte på 6,5 w lurer på om den kan være litt for liten for å dra opp varmen inne i ett kjøleskap...
 
Den lengste stanga er 16W, det er kanskje litt i underkant?

Har brukt en 25W lyspære i mitt gamle gjæringsskap. Det har holdt 20C frem til nylig, stående ute i garasjen.
Nå som vinteren kommer (og jeg har byttet skapet i høgde beredere) tenker jeg å bruke en fryseboks med STC-1000 og 200W frostvakt fra BT: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Frostvakt-IP23/ Planen er at den + en kontinuerlig vifte skal holde fine gjæringsforhold selv midtvinters.

Kan ikke rapportere om fordeler/ulemper enda, men har tro!
 
Spennende.

Svartmale en lyspære, sikkert den billigste løsningen. Må testes! Litt usikker på malingstype.

Plate til Ola koster jo litt mer, og krever at det er nok plass nederst til at den ligger flatt. Kan jo ikke legge den under det nederste spannet, eller..

Eventuelt en slik håndklætørker kan jo være noe å se nærmere på.

Takker
 
Roger skrev:
Plate til Ola koster jo litt mer, og krever at det er nok plass nederst til at den ligger flatt. Kan jo ikke legge den under det nederste spannet, eller..

Som sagt kan den stå ved siden av spannet, som en pannelovn.. da kommer plate ikke i kontakt med spannet heller, noe som er ikke bra dersom du la stå det lenge eller gjenbruker gjærkaken.

edit: det funker bare i et (isolert) skap og det har du.
 
Hvor ofte vil pæra stå å lyse? Tipper det ikke er veldig ofte. Jeg bruker vanlig glødepære i mitt "gjæreskap" - det er helt uproblematisk. En kan eventuelt skjerme det verste lyset med litt aluminiumsfolie.
 
Tilbake
Topp