Hvor mange fat (19L) både karbonering og tapping holder en 2 kg CO2 til?

Svein Arild

Norbrygg-medlem
Tittelen sier vel seg selv?
Grunnet plass passer det best med 2 kg, men orker ikke fylle hele tiden heller;)
 
Mener 6-7 fat om jeg husker infoen fra bryggselv riktig. Betydelig flere om du karbonerer naturlig.

For min del hold det til litt under 1 fat siden jeg hadde lekkasje i CO2-systemet mitt...
 
tja... rundt 20 et sted ? jeg gikk tom noe over 20. da karbonerte jeg ikke mer enn et par fat, men brukte også noe på beergun og tappe ca 20 flasker + purge på fat
 
Forstår jeg det riktig at CO2 kan brukes både til å karbonere på fat og få ølet ut av fatene?

Kan man også karbonere på vanlig måte med sukker på cornelius også? Og så tappe ut med co2?
 
om du bare får 6 fat ut av
Forstår jeg det riktig at CO2 kan brukes både til å karbonere på fat og få ølet ut av fatene?

Kan man også karbonere på vanlig måte med sukker på cornelius også? Og så tappe ut med co2?

ja, jeg gjør det slik. co2 tank til tappe, purge og beergun. karbonering med sukkerlake. 6 fat som noen nevnte lenger opp hørtes lite ut, da er jeg hvertfall glad for at jeg stort sett karbonerer med lake :)
 
om du bare får 6 fat ut av


ja, jeg gjør det slik. co2 tank til tappe, purge og beergun. karbonering med sukkerlake. 6 fat som noen nevnte lenger opp hørtes lite ut, da er jeg hvertfall glad for at jeg stort sett karbonerer med lake :)

Spør jeg dumt hvis jeg spør hva purge er?
 
Purge er å fylle flasken / fatet med CO2 før ølet tappes på. Dette for at det skal være minst mulig kontakt med oksygen. CO2 er tyngre enn luft så CO2 legger seg over ølet.
 
Jeg fyller min 2 kg tank to ganger i året. Og jeg brygger ca. 2 ganger i måneden og bruker co2 både til å karbonere og servere ølen. Samt at det brukes litt til beergun for flasker som gis vekk.
Oppdagde nylig en bitteliten lekkasje i ene slangen, så mulig en 2kg kan holde enda lengre enn 12 brygg.
 
Nå ble jeg nysgjerrig. Fortrenger ikke CO2 oksygen? Jeg har alltid levd i den tro, blant annet etter instruktive eksperimenter på barneskolen med eddik, bakepulver og stearinlys.
Under gunstige forhold kan co2 legge seg nederst som et teppe over et gitt tidsintervall. Å "spyle" CO2 ned fra toppen av fatet (gjennom CO2-inn ventilen) blir litt som å helle saft i et glass og håpe at konsentratet legger seg i bunnen av glasset. Men som sagt, man tynner ut oksygenkonsentrasjonen og det har jo en viss effekt.


Flisespikkerivarsel / nerdevarsel!
Den beste måten, uten tvil, i min verden iallefall, er å ha et helt proppfullt fat stående med utblandet starsan. Når man skal stikke om øl presser man starsan-løsningen over til et nytt fat under lavt trykk og bruker det fatet som nå er fullt av kun CO2. Det krever at man har ett ekstra fat, men det er den eneste måten å gjøre det på for å være sikker på at det ikke er noe oksygen tilstede. Starsanløsningen kan brukes lenge. Jeg presser det videre på denne måten i måneder. Det samme kan selvfølgelig gjøres ved å presse vann ut av fatet og i sluken. Når fatet er tomt kan man helle i en halv liter utblandet starsan eller lignende, sette på lokket, riste godt og presse ut med CO2. Så slipper man å ofre 19 liter utblandet starsan til sluket.
 
Flisespikkerivarsel / nerdevarsel!
Den beste måten, uten tvil, i min verden iallefall, er å ha et helt proppfullt fat stående med utblandet starsan. Når man skal stikke om øl presser man starsan-løsningen over til et nytt fat under lavt trykk og bruker det fatet som nå er fullt av kun CO2. Det krever at man har ett ekstra fat, men det er den eneste måten å gjøre det på for å være sikker på at det ikke er noe oksygen tilstede. Starsanløsningen kan brukes lenge. Jeg presser det videre på denne måten i måneder. Det samme kan selvfølgelig gjøres ved å presse vann ut av fatet og i sluken. Når fatet er tomt kan man helle i en halv liter utblandet starsan eller lignende, sette på lokket, riste godt og presse ut med CO2. Så slipper man å ofre 19 liter utblandet starsan til sluket.

Hmmm genialt renslig og ikke minst enkelt. Er jo stort sett ett fat i pluss så hvorfor ikke?
 
Under gunstige forhold kan co2 legge seg nederst som et teppe over et gitt tidsintervall. Å "spyle" CO2 ned fra toppen av fatet (gjennom CO2-inn ventilen) blir litt som å helle saft i et glass og håpe at konsentratet legger seg i bunnen av glasset. Men som sagt, man tynner ut oksygenkonsentrasjonen og det har jo en viss effekt.


Flisespikkerivarsel / nerdevarsel!
Den beste måten, uten tvil, i min verden iallefall, er å ha et helt proppfullt fat stående med utblandet starsan. Når man skal stikke om øl presser man starsan-løsningen over til et nytt fat under lavt trykk og bruker det fatet som nå er fullt av kun CO2. Det krever at man har ett ekstra fat, men det er den eneste måten å gjøre det på for å være sikker på at det ikke er noe oksygen tilstede. Starsanløsningen kan brukes lenge. Jeg presser det videre på denne måten i måneder. Det samme kan selvfølgelig gjøres ved å presse vann ut av fatet og i sluken. Når fatet er tomt kan man helle i en halv liter utblandet starsan eller lignende, sette på lokket, riste godt og presse ut med CO2. Så slipper man å ofre 19 liter utblandet starsan til sluket.

Hva med forbruket av CO2, hvor mye går med, eller er det så lite at det ikke er noe kost å regne på?
 
Mener 6-7 fat om jeg husker infoen fra bryggselv riktig. Betydelig flere om du karbonerer naturlig.

For min del hold det til litt under 1 fat siden jeg hadde lekkasje i CO2-systemet mitt...

6-7 klarer enn vel med 425g sodastream flaske også..

Easybrew
 
Hva med forbruket av CO2, hvor mye går med, eller er det så lite at det ikke er noe kost å regne på?

Det vil gå med omkring 40g CO2.

Slik kan man regne det ut:
Tettheten til CO2-gass ved atmosfærisk trykk ligger rundt 2 kg/m^3. Det vil si 2000g/1000l = 2g/l.
Et helt fullt corneliusfat tar ca. 20 liter som gir 20l*2g/l = 40g CO2.
 
hvor mye øl fyller dere i fatene? jeg har hørt at noen fyller heelt opp, mens andre ikke fyller så mye at "co2-røret" kommer ned i ølen.. Spiller det noen rolle? Mindre forbruk av gass med proppfult fat.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp