Hvor mange gjærceller er det i starteren

Hvordan vet jeg hvor mye gjær jeg har?

Jeg har høstet og vasket gjær. Det er en liten halvliter med tilsynelatende ren, fin gjær. Jeg lager en starter før jeg tar den ibruk. På brewersrfriend o.l. finner jeg jo regnemodellen, men
A. Jeg vet ikke hvor mange gjærseller det er i min halvliter slurry
B. Etter kalkulatoren er gjæren for gammel til å brukes, men den bobler og freser i starteren

Er det noen mulighet til å måle (utenfor et.laboratorium ) hvor mye gjær jeg har greide å produsere?
 
Sist redigert:
Ikke som jeg har hørt om, i alle fall. Du kan jo prøve på litt gjetting, basert på at du trenger 3/4 dl av den slurryen for å gjære en normalsats av normalstyrkeøl (OG under 1.064) når slurryen er fersk. (Det dobbelte for sterkere øl.) Men det blir fryktelig usikkert.
En ganske stor del av det du får ut av starteren din, vil være død gjær. Men den vil jo legge seg på bunnen mens de levende cellene er ivrig opptatt med å ete sukker og formere seg (når starteren er i ro, selvfølgelig). Jeg vet ikke hvor mye gjær du har bruk for, men kan det være en ide å la starteren stå og roe seg litt, så det danner seg et bunnfall, dekantere, og så fortsette til starteren er gjæret ut. Du hiver sikkert ut en del barn med badevannet der, men det du sitter igjen med, skulle du kunne bruke etter tommelfingerregelen ovenfor.

Men dette er bare en idé. Det finnes folk med (mye:)!) mer greie på dette enn meg, så vent litt på flere svar.

edit: Hvis du har et mikroskop hjemme, og nødvendige kjemikalier, trenger du ikke et laboratorium - men jeg tar for gitt at du ikke har det:).
 
Men jeg klarer vel ikke å skille død fra levende gjær? Så vidt jeg vet ser det likt ut, så når jeg dekanderer starteren så vet jeg egentlig ikke om jeg har 3/4 dl levende ller mye død gjær. Hvis utgangspunktet mitt var en slurry med mye død gjær, så blir vel de med videre - og når jeg høster den nye batchen får jeg de gamle, døde sammen med nye døde og levende celler? Etter noen batcher har jeg 2L død gjær med en dasj levende på toppen? Jeg håper det er noe jeg misforstår her, men hva?
 
Når du vasker, blir det liten forskjell (skjønt i Yeast av White virker det som om du kan skille ut døde celler ved vasking - til en viss grad, i alle fall). I vann vil jo også levende celler droppe ut. Men det jeg tenkte, var å ikke vente til starteren var gått ferdig. Lar du den stå i ro litt, vil jo noe bunnfelle seg ganske fort, og sjøl om det ikke vil være bare døde celler, vil vel i alle fall de døde cellene bunnfelle seg. Men oppe i vørteren, som altså fremdeles er sukkerholdig, vil levende celler holde det gående. Så hvis du, etter at det har bunnfelt seg noe masse, dekanterer, vil det i den væsken du dekanterer, stort sett bare være levende celler.

Tror jeg, da:).
 
Jeg leste den (flotte saker, forresten!), men det var vel ikke i vørter?

Ideen min her bygger på den vitaliseringsframgangsmåten White og Zainasheff beskriver i Yeast (s.167/168). Det dreier seg om å tilsette gjæren små mengder 1.080-vørter. Siste steg: "The live, active yeast should turn the wort milky. Dead cells and other nonyeast matter should drop to the bottom of the container. Decant the active, milky portion into your wort, leaving behind any cells that sank to the bottom."

Så jeg tenkte at dette kunne funke noenlunde i en vanlig starter, også. Men det er sikkert litt avhengig av hva slags gjær det er snakk om. WLP002, f.eks., detter ut så fort i en starter at jeg har vondt for å tro at dette vil fungere. Men med de fleste gjærtypene jeg har brukt, skulle det kunne gå bra.
 
Det er slurry jeg har tynnet ut. Testen var om man klarte å separere den med dekantering. Helte blandet slurry i et prøverør ventet, og suger ut prøver med pipette.
Jeg kjøpte et celestron pentaview mikroskop. 400 forstørrelse og lys fra undersiden er nødvendig.
Kjøpte først et usb med 800x. Dette leketøyet var ubrukelig. Viktig å spare penger ved å kjøpe det billigste først.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kjørte test på rehydrert og "drysset" tørrgjær. Tok ut prøve ca midt i glassene etter 6 timer. Da hadde antallet rehydrert prøve sunket betraktelig! Ristet glasset og tok ut ny prøve. Da var antallet på plass. Inntrykket var at gjæra lå i toppen av prøven.
Så jeg har tro på at man kan gjøre som Finn Berger skriver.
Og noen grubler sikkert på vann i tørrgjæra. Safale us05 utgått på dato for over ett år siden. Rehydrert 86% levende. Drysset i karet. 37% levende etter 4 timer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp