Hvor mye CO2 for å karbonere 19L Cornelius

Er det noen som har en formel eller regel for å vite hvor mye co2 som går med til selve karboneringen.
F.eks ved 2.5% @ 3C
 
Mener du trykk eller mengde co2 i gram? Vel det finnes et utall av kalkulatorer på nett. Trykk ca 1 bar , det vil gi deg ca 2,5 vol % co2. Antall gram er ca 3 gram pr liter øl.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Har i mellomtiden funnet flere tråder med info om 5 gram / liter øl som en gjennomsnittlig regel så 3 gram var en god del under det jeg har funnet.
Hadde vært flott med link til en slik kalkulator, jeg har ikke funnet noen kalkulator på hvor mye co2 det går med til selve karboneringen.
 
For å være helt korrekt så er normalt co2 innhold rundt 3 pr liter. Men det kreves opp i mot det doble ved karbonisering på fat. Trur eg. Sett regulator på litt under 1bar i 2-4 dager

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Trenger ikke vite hvordan jeg karbonerer, har over 30 fat med topp karbonert øl.
Jeg lurer på hvor mye co2 det går med i prosessen
 
5 gram co2 tilsvarer grovt regnet 2.5 liter co2. Hvilket tilsvarer 2.5 vol. enheter. Men det går likevel ikke med 5 gram co2 for å karbonere 1 liter øl fordi ølet ved tapping allerede har en co2 metning. Denne varierer alt etter temperaturen på ølet, fra ca 0.8 og opp mot 1. Å si at det går med 3 gram co2 er derfor ikke galt. Du trenger bare 1.5 vol enheter (3 gram) på toppen av den du allerede har i ølet.

For kalkulatorer kan du gå inn på brewersfriend.com og åpne tools- calculators. Her finner du de kalkulatorene du trenger.

mvh
Bårdd
 
Finner ingen kalkulator der som kan regne ut det jeg spør om.
Det er bare karboneringen jeg lurer på.
Ikke tapping eller noe annet.
Jeg ønsker 2.5 % co2 by vol og ved 3c
Jeg vet hvordan jeg får det til, men jeg vet ikke hvor stort forbruk av co2 jeg har i denne prosessen
 
Ser for meg ut som Bårdd har besvart det du spør om .

2.5 volumenheter er konstanten du har satt for din øltype. Nødvendig trykk er en funksjon av temp - lavere temp/ mindre trykk nødvendig. Dersom man forutsetter ca. 3 gram pr. liter, så kan du gange dette med batchstørrelsen som karboneres.

20 Liter gir vel et forbruk på ca. 60 g Co2 for selve karboneringen etter endt gjæring.

(Kanskje noen få prosenter mer for en ale, og noen prosenter færre for en lager grunnet temperatur og utvikling av kullsyre under den foregående gjæringen.)
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke du ønsker 2,5 % CO2 by vol. Jeg tror du ønsker 2,5 volumenheter CO2 pr volumenhet øl. Det betyr 2,5 l CO2 pr l øl. Tetthet på CO2 ved 3 grd.C er 1,92 g/l. Dette betyr 2,5*1,92= 4,8 g CO2 pr liter øl.
 
Jeg tror ikke du ønsker 2,5 % CO2 by vol. Jeg tror du ønsker 2,5 volumenheter CO2 pr volumenhet øl. Det betyr 2,5 l CO2 pr l øl. Tetthet på CO2 ved 3 grd.C er 1,92 g/l. Dette betyr 2,5*1,92= 4,8 g CO2 pr liter øl.
Nei. Da dobbelregner du den co2 som allerede ER I ølet når du tapper det på fat.
mvh
Bårdd
 
Toppers Jens Kristian, der satt'n. Jeg fant også ut på et annet forum at tommelfingerregel er ca 2 gram per volumenhet c02 pr liter øl, altså 2 ganger 2.5 er 5 gram pr liter øl
Dette er i alle fall nærmere det forbruket jeg har på co2 flaska...
Hvor finner jeg tabell over tetthet på co2 ved forskjellige temperaturer?
 
Uten å være bombastisk så er det vel temperaturen (eller snittet av denne om man har lagt inn diacetylrast eller lignende) under selve gjæringen man bruker (altså ikke cold crashing eller temperaturstegene på vei ned til en slik temperatur), da man vel anser ølet som ferdig utgjæret i det man senker temperatur for klarning/bunnfelling.

Arrester meg gjerne om dette er feil oppfatning :)
 
Tilbake
Topp