Hvor mye endre bær SG?

Leho

Norbrygg-medlem
Hei!
1. Har en bringebærsaison stående og ploppe i kjelleren. Oppskriften er basert på NØ's fra "Brygging fra hånd til munn". Fikk målt OG greit etter mesk og kok, lot stormgjæringen gå sin gang, før jeg tilsatte 1,8kg bringebær, pasteurisert, rett i karet. Problemet var at hydrometeret knakk, slik at jeg ikke fikk mål SG etter tilsetning av bær. Noen som har idé om hvor mye 1,8 kg bringebær endrer sukkerinnholdet (25 L)?
2. Denne Saisonen gjærer og gjærer og under SG måling smakte den som en blanding av en saison og en surøl, kan det ha kommet til ny "gjær" med bærene? (det ligger et cm tykt lag med hvit-rosa "guffe" på toppen av karet)

Sist redigert:
Det tror jeg er feil, ligger nok rundt 10 gram

Jeg tror egentlig bærene vil trekke til seg like mye sukker fra vørtern som de selv vil gi fra seg
slik at SG förblir uendret

Varierer nok en del fra bærtype til bærtype, står litt her. Man må ikke glemme at bærene også inneholder vann. De gangene jeg har brygget og brukt bær i gjæringskaret, har jeg ikke beregnet noen økt gravity, kanskje heller burde man trekke fra?

NÅ hadde det vært greit å kunne redigere sine egne innelgg, slik at jeg kunne ført på kommaet jeg glemte.

Tilbake
Topp