Hvor mye formerer gjæren seg i en gjærstarter?

Hei!

Har begynt å dyrke gjær ut fra en pakke med Danstar Nottingham tørrgjær. Satte en gjærstarter (3 liter) på 1040 (Brew Enhancer fra Eurospar) i ca 2 døgn før jeg satte i kjøleskap og dekanterte. Fikk da ca 150 ml med gjærbunnfall. Delte denne i 3 og satte den ene tredjedelen i en ny gjærstarter i dag på ca 3 liter med OG 1040. Har gjæret på ca 22-24 grader. Jeg har ikke tilsatt gjærnæring. Lurer i grunnen på hvor mye gjær jeg nå har produsert og om den siste gjærstarteren vil kunne være nok til et 100 liters brygg som jeg skal sette søndag?
 
Hvis du legger inn data i denne kalkulatoren så kan det hende du finner ut av det. Jeg går ut fra at du har brukt 11 grams pakke og den har 5 mrd celler pr gram. Jeg får at du må ha tre omganger med starter á 3 liter for å få tilstrekkelig med gjær.

Jeg tror jeg ville kjøpt mere gjær da det kan bli travelt å få nok til søndag. En pakke Safale US05 holder til 20 liter så kjøper du 5 pakker så har du nok.
 
Du sier ikke noe om styrken (forventet OG) på 100 liters brygget, så det er litt vanskelig å beregne nøyaktig mengde gjær som behøves. Men generelt er potensialet i en 1040 gjærstarter skissert i denne illustrasjonen. Utgangspunktet spiller mye mindre rolle enn størrelsen på starteren. Gjæren forsyner seg til matfatet er tomt. Som Grainnvargen sier, ville nok de fleste bare rehydrert noen pakker tørrgjær. Startere lages som regel for den dyrere ferske gjæren.
Potensiale.jpg
 
Du sier ikke noe om styrken (forventet OG) på 100 liters brygget, så det er litt vanskelig å beregne nøyaktig mengde gjær som behøves. Men generelt er potensialet i en 1040 gjærstarter skissert i denne illustrasjonen. Utgangspunktet spiller mye mindre rolle enn størrelsen på starteren. Gjæren forsyner seg til matfatet er tomt. Som Grainnvargen sier, ville nok de fleste bare rehydrert noen pakker tørrgjær. Startere lages som regel for den dyrere ferske gjæren.
Vis vedlegget 28622
Hvor er bildet hentet fra?
 
Du sier ikke noe om styrken (forventet OG) på 100 liters brygget, så det er litt vanskelig å beregne nøyaktig mengde gjær som behøves. Men generelt er potensialet i en 1040 gjærstarter skissert i denne illustrasjonen. Utgangspunktet spiller mye mindre rolle enn størrelsen på starteren. Gjæren forsyner seg til matfatet er tomt. Som Grainnvargen sier, ville nok de fleste bare rehydrert noen pakker tørrgjær. Startere lages som regel for den dyrere ferske gjæren.
Vis vedlegget 28622
Denne grafen sier vel at utgangspunktet er viktig, den er hentet fra beersmith artikkelen over:
growth-vs-innoc.png
 
Den grafen viser vel at veksten er høyere når det er et lite antall levende gjærceller til stede fra starten (innoculation rate). My point exactly.
 
Ser ut som denne tråden svarte på det jeg lurte på - bildet over er basert på en magnetrører. Regner ikke med du har lagt en liknendes for intermittent shaking? ;)

Jeg driver å regner på Blanc klonen som ønsker ca 296 B celler, og ifølge MrMalty så er alt fantastisk med ca 1.6L starter, 1pk og 1.040. Følte at dette var litt for godt til å være sant mtp at den forventer mindre mengde gjærceller, så jeg sammenlignet med brewers friends sin og denne virker å være mye strengere med meg. Er noen kjent med at disse er så forskjellige?
- Er MrMalty så ute på tur som jeg får intrykk av?

Ref bilde, jeg har manupulert hvor jeg tror jeg har ca en måneds gammel gjær med WLP sine nye smartpacks:
qR6SOLU.png
 
Formering av gjær er black magic. Har forsøkt å finne ut av det, men det er (tror jeg) basert på labtesting med dyrt utstyr, og de som vet noe vil ikke si det fordi det er business-secrets. Derfor kan det variere veldig mellom forskjellige kalkulatorer.
 
Formering av gjær er black magic. Har forsøkt å finne ut av det, men det er (tror jeg) basert på labtesting med dyrt utstyr, og de som vet noe vil ikke si det fordi det er business-secrets. Derfor kan det variere veldig mellom forskjellige kalkulatorer.

Svart magi er enkle greier. Jeg tar den gjæren jeg har, henter 3 liter vørter, mumler noen besvergelser, og så er det "snurr gjær". Så får du ut noe som kan måles i desiliter i andre enden, og dét er noe jeg klarer å forholde meg til. Desiliter er fint:).
 
  • Like
Reaksjoner: Dag
Tok litt i overkant stor slurk av tranflaska i dag tidlig:
upload_2017-2-28_17-9-40.jpeg

Det her går aldri bra! Jeg er'ke så gæern til å lære bort, men å lære noe sjøl ... :(
 
- Er MrMalty så ute på tur som jeg får intrykk av?
Ingen magi, bare biologi. Brewers friend har du valgt en pitch rate på 1. Dette er feil på en vørter på rundt 1.05x. Du skal bruke 0.75. At røret/pakken inneholder ca. 90 milliarder levende og friske gjærceller er nok rimelig korrekt.
 
Oi, bytte til Pro brewer 0.75 Ale, skjærte av 70B celler. Det var en kjekk overraskelse!
Da blir det 2L starter med entusiastisk intermittent shaking!
 
Oi, bytte til Pro brewer 0.75 Ale, skjærte av 70B celler. Det var en kjekk overraskelse!
Da blir det 2L starter med entusiastisk intermittent shaking!
Du kan også lage en litt for stor starter og ta vare på litt av gjæren til du skal brygge senere, da vil du få frisk og rask gjær uten trub og humlerester og alt det der, og du slipper styr med å vaske den.
 
Men alle disse kalkulatorne:
http://yeastcalculator.com
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

osv....
1. Hva er disse forskjellige metodene Stir Plate -> Jamil Zainesheff vs K. Troester vs Braukaiser?
Er det metodeforskjeller eller forskjeller i selve røreplaten?

2. Hvordan fungerer 3-step starter på f.eks 2 liter starter?
Hvis jeg lager 2 liter starter, skal jeg så dekantere og bare helle 2 nye liter fersk vørter på, så dekantere og igjen helle 2 liter fersk vørter på?
Det jeg lurer på er om jeg skal bare gi gjæren ny vørter hver gang, eller om jeg skal fjerne 2/3 av gjæren og i trinn 2 og 3?
 
Men alle disse kalkulatorne:
http://yeastcalculator.com
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

osv....
1. Hva er disse forskjellige metodene Stir Plate -> Jamil Zainesheff vs K. Troester vs Braukaiser?
Er det metodeforskjeller eller forskjeller i selve røreplaten?

2. Hvordan fungerer 3-step starter på f.eks 2 liter starter?
Hvis jeg lager 2 liter starter, skal jeg så dekantere og bare helle 2 nye liter fersk vørter på, så dekantere og igjen helle 2 liter fersk vørter på?
Det jeg lurer på er om jeg skal bare gi gjæren ny vørter hver gang, eller om jeg skal fjerne 2/3 av gjæren og i trinn 2 og 3?

1. Kai Troester og Braukaiser er én og samme person. Zainasheff har skevet gjærbok sammen med Chris White (Whitelabs), og jeg regner med at han bruker samme grunnlag som White, som er "strengere" enn Troester. Det er vel vanlig å si at du kan legge deg midt mellom disse to. (Jeg bruker Troester/Braukaiser, og det ser ut til å fungere greit.)

2. Dekanter, og fortsett.
 
Tilbake
Topp