Hvor mye fosforsyre kan man bruke til vannjustering?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Hei

Skal brygge en pale ale med 50/50 pils og hvete. Drøye fem kilo malt i ca. 26 liter meskevann. Jeg justerer med kalsiumklorid og kalsiumsulfat, men i følge EZ calculator er PH fremdeles altfor høy. Hvor mye fosforsyre er det greit å tilsette før det setter smak? Jeg må tilsette 5,5 ml her for å nå akseptabel PH. Vil det gi smak, eller er det bare å kjøre på? Jeg har brukt melkesyre tidligere og da har jeg aldri brukt mer enn 2,5 ml for at det ikke skal gi smak.

Kalsiumklorid og sulfat bør du bruke for smak, ta pH med syre Jeg har tilsatt nesten rundt det du nevner uten stress, i 16L etter kok-batch.

Kalsiumklorid og sulfat bør du bruke for smak, ta pH med syre Jeg har tilsatt nesten rundt det du nevner uten stress, i 16L etter kok-batch.

Ja, klorid og sulfat har jeg kun brukt for smak, derfor jeg havner så høyt på PH med kun disse også. Om du har brukt tilsvarende i 16 liter etter kok bør det gå fint med mine 24 liter også, så da er det vel bare å kjøre på :)

@Finn Berger har skrevet en del om at fosforsyre er mye bedre å bruke enn melkesyre for å justere pH med hensyn til smak.
Jeg selv har bare erfaring med melkesyre

F
Hei

Skal brygge en pale ale med 50/50 pils og hvete. Drøye fem kilo malt i ca. 26 liter meskevann. Jeg justerer med kalsiumklorid og kalsiumsulfat, men i følge EZ calculator er PH fremdeles altfor høy. Hvor mye fosforsyre er det greit å tilsette før det setter smak? Jeg må tilsette 5,5 ml her for å nå akseptabel PH. Vil det gi smak, eller er det bare å kjøre på? Jeg har brukt melkesyre tidligere og da har jeg aldri brukt mer enn 2,5 ml for at det ikke skal gi smak.

Som miguel sier, så skulle det der være greit. Kjenner ikke noen øvre grense for fosforsyre, men den skal være det mest smaksnøytrale du kan bruke.

Kjenner vannprofilen og bruker EZ calculator. Måler PH med strips. Neppe 100 % korrekt, men bør være nære nok :)
Jeg bruker også EZ kalkulatoren, men når jeg faktisk målte pH med en skikkelig måler, så var pH lavere enn beregnet. Så det innebærer en viss risiko å justere pH uten å faktisk måle hva den er.

Jeg bruker også EZ kalkulatoren, men når jeg faktisk målte pH med en skikkelig måler, så var pH lavere enn beregnet. Så det innebærer en viss risiko å justere pH uten å faktisk måle hva den er.

Det er jeg klar over. En viss risiko vil det så klart være ved bruk av en kalkulator og PH strips. Når det er sagt så viser stripsene at jeg har truffet ganske godt, og da regner jeg med at jeg i hvert fall er "in the ball park" en plass om det ikke er 100 % nøyaktig. Man vil i hvert fall være nærmere enn om man ikke justerer.

Det er jeg klar over. En viss risiko vil det så klart være ved bruk av en kalkulator og PH strips. Når det er sagt så viser stripsene at jeg har truffet ganske godt, og da regner jeg med at jeg i hvert fall er "in the ball park" en plass om det ikke er 100 % nøyaktig. Man vil i hvert fall være nærmere enn om man ikke justerer.
Nå skal det sies at hvor jeg bor, er vannet oppgitt til å kunne være fra to kilder. De er ganske like, men med litt forskjeller. Jeg er rimelig sikker på at jeg bruker arket korrekt. På mitt forrige brygg ble pH beregnet til 5,6-5,7, mens når jeg målte det viste måleren 5,3. Da hadde jeg like før kalibrert med to-punkts kalibrering. Det kan jo alltids være en mulighet for at jeg bruker arket feil. Men vær hvertfall obs på dette.

Erfarer det samme, at pH målingen blir ca 0.3 poeng lavere enn det kalkulatoren angir og da spesielt ved bruk av MO som basemalt. Mulig at kalkulatorens standardverdier for de ulike malttypene ikke treffer rett på MO...

Kalkulatoren viser vel temperaturen ved romtemperatur, altså den er høyere enn det man vil måle ved mesketemperatur... Et slikt avvik vil være normalt.

Alltid romtemperatur og all litteratur forutsetter også romtemperatur...

Skulle ønske det siste der stemte:(. Men det er mye forvirring, sjøl om det "egentlig" er slik du sier. Du kan rett og slett ikke vite hvilken måletemperatur som brukes dersom ikke forfatteren oppgir det.

Fra Gordon Strongs Brewing Better Beer, s. 34: "The mash ph should be in the 5.2 to 5.5 range with a target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled." (2011)

Jeg holder meg til Kai Troester ("Braukaiser"), som er helt klar: Lysere/lettere øl 5,3 - 5,5, mørkere/tyngre øl 5,4 - 5,6. Målt ved romtemperatur (=25 grader).

Skulle ønske det siste der stemte:(. Men det er mye forvirring, sjøl om det "egentlig" er slik du sier. Du kan rett og slett ikke vite hvilken måletemperatur som brukes dersom ikke forfatteren oppgir det.

Fra Gordon Strongs Brewing Better Beer, s. 34: "The mash ph should be in the 5.2 to 5.5 range with a target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled." (2011)
Gordon Strong har innrømmet sine synder og beklaget den informasjonen, ref
https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=17065.45

First is the way I discussed the impact of temperature on pH. The relationship between temperature and pH is presented correctly, but I got some bad information from pro brewers (and another brewing book) about how they measure pH. So talking about pH at room temperature vs. mash temperature is not something that should be discussed. The standard way pH is reported in brewing applications is always at room temperature. Yes, the pH will be different at a higher temperature (that part is right), but when people give a pH value it's always at room temperature. Some people seemed to interpret that comment that I was advocating measuring pH at mash temperature -- that's not true. That can damage some pH meters. I was merely talking about how the value of pH varies with temperature. The aspect I wanted to clarify is how that value is discussed, not what it is.

Gordon Strong har innrømmet sine synder og beklaget den informasjonen, ref
https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=17065.45

First is the way I discussed the impact of temperature on pH. The relationship between temperature and pH is presented correctly, but I got some bad information from pro brewers (and another brewing book) about how they measure pH. So talking about pH at room temperature vs. mash temperature is not something that should be discussed. The standard way pH is reported in brewing applications is always at room temperature. Yes, the pH will be different at a higher temperature (that part is right), but when people give a pH value it's always at room temperature. Some people seemed to interpret that comment that I was advocating measuring pH at mash temperature -- that's not true. That can damage some pH meters. I was merely talking about how the value of pH varies with temperature. The aspect I wanted to clarify is how that value is discussed, not what it is.

Det var godt!

Men det der var i 2013, og boka hans - som nok veldig mange leste - kom i 2011, så bare den rakk vel å gjøre en del skade. Og situasjonen var altså temmelig uklar i 2011.

Antakelig er det rimelig å gå ut fra som nokså sannsynlig at stoff som blir skrevet i dag - i alle fall det som foreligger i trykt form - snakker om romtemperaturmålinger. Men bare litt eldre stoff ville jeg være mistenksom overfor - og det som står på nettet stoler jeg lite på, om det ikke er solide autoriteter som skriver.

Men er da pH oppgitt i EZ water calculator ved mesketemperatur? Siden den er så mye høyere

Slik jeg tolker det er PH i EZ oppgitt ved romtemperatur. Treffer man denne PH ved romtemperatur vil PH i mesk være korrekt, altså noe lavere. Når jeg måler med PH strips får jeg gjerne rundt 5.2 i mesken når jeg justerer PH i EZ til rundt 5.5.

Tilbake
Topp