Hvor mye gjær til flamsk rød?

Planlegger en flamsk rød og tenkte å bruke Wyeast Roselare blend, men hvor mange pakker må jeg bruke? Ser at det ikke anbefales å lage starter. Skal jeg bare bruke en pitching-rate kalkulator og se hvor mange pakker jeg trenger uten starter (i forhold til OG og antall liter vørter)?

Hvis jeg evt velger en annen fremgangsmåte hvor jeg kun gjærer med en ale gjær først og så tilsetter brett og bakterier i sekundær, hvor mye brett/bakterier trenger jeg da? Holder det med ett rør av hver gjær/bakteriestamme pr dunk?
 
Det går fint å tilsette en pakke med WRB rett i karet, men jeg hadde vært påpasselig med at pakken var så ny/ fersk som mulig, slik at bretten er så potent som mulig.

Velger du å forgjære med ale gjær, så holder det også med ett rør brett og bakterier pr dunk.
Les gjerne artikkelen om surøl i medlemseksjonen skrevet av Gahr, masse bra info om det du lurer på der.
 
Hvis du tror du ikke har nok gjær/bakterier fra pakken med Roselare Blend kan du også vurdere å samtidig tilsette litt ekstra saccharomyces, type T-58, US-05 elns.
 
Jeg lurer egentlig på det samme. En kan jo ikke stole på hva Wyeast sier om dosering, de mener jo at en smack-pack er nok til å gjære ut 5 galloner med 1.090-vørter. Jeg har kjøpt tre som jeg tenke å tilsette etter nedkjøling og lurer på om jeg skal hoppe over forgjæringen med saccharomyces. Er det dumt og hvor mange pakker er nødvendig.
 
Hvor mye vørter er det snakk om? Det er jo saccharomyces i Roselare blend også, så det er meningen å kunne primærgjære med den. Tre pakker høres mer enn nok ut, men hvis du har type 50+ l, så er det letteste å slenge oppi ekstra saccharomyces samtidig. Er uansett den som kommer i gang først.
 
Sist redigert:
...og lurer på om jeg skal hoppe over forgjæringen med saccharomyces. Er det dumt og hvor mange pakker er nødvendig.
Min erfaring er at forgjæringen ikke gir "bedre"øl, snarere tvert i mot. Mine Oude Bruin er forgjæret, men ikke mine Flamske røde. Jeg satser heretter på å droppe forgjæring.

Jeg har oppfattet at "lærebøkene" sier at Flamsk rød skal lages uten forgjæring, uten dermed på noen som helst måte å indikere at jeg bryr meg om hva noen andre mener om hvordan jeg lager mine surøl.
 
Et spørsmål til ang Roselar blend. Må det stikkes om til nye carboys etter at primærgjæringen er ferdig eller er det bare å la det stå så lenge tålmodigheten holder?
 
Et spørsmål til ang Roselar blend. Må det stikkes om til nye carboys etter at primærgjæringen er ferdig eller er det bare å la det stå så lenge tålmodigheten holder?

Dersom du forgjærer er dette å anbefale. Hvis du går rett på Roeselare er ikke omstikking ønskelig.

Når jeg har laget Oud Bruin har jeg forgjæret med alegjær, WLP011 - vanlig stor starter, i vanlig hvit bøtte. Gjæret ned til 1020-1015 og så stukket det om til en BetterBottle/vinballong.

Når jeg lager Flamsk rød går jeg rett på Roeselare uten omstikking.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp