Hvor mye malt i en Bratberg?

Ifølge bruksanvisning så sies det at det går max 7,5kg malt i en Bratberg kompaktbrygger. Selv så føler jeg at det er plass til litt til. Er det noen her med erfaringer med mer malt enn anbefalt i denne bryggeren? Er vel stor sjans for at effektiviteten kan gå ned med for mye malt? Har en oppskrift på 7,9kg. Kanskje jeg burde skalere ned litt og heller supplere med DME... Erfaringer noen?

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 
Plass er det, men effektiviteten går nok ned mot 60-65% med vel 8 kg malt. Det er ihvertfall min erfaring
 
Laget juleøl med 7.8 kg malt nylig. Det ble veldig fullt, spesielt rett etter alt var puttet oppi. Etter hvert som malten ble bløtt opp, gikk det bedre. Kan ikke si at effektiviteten gikk ned noe alarmerende i forhold til mine andre brygg.

Oppskriften sa 25 liter etter kok med target OG på 1.074. Jeg fikk 26 liter i gjæringskar med OG 1.072. Ble litt for mye vann til skylling.
 
Takk for svar. Har nedskalert oppskriften til 7.6kg. Bare for å være på den sikre siden. Skal ha litt spraymalt ved siden av jeg kan justere litt med. Skal brygge Nøgne Ø sin Imperial Brown Ale om et par uker.
 
Har du gamle brattbergen går det helt greit med 8kg. Sirkulerer under meskingen og bruk en halvtime ekstra. Prøv 9kg neste gang.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Har gen.2, kjøpte den i mai i fjor. Syns det har gått greit med 7,5kg med godt utbytte. Bare litt redd for at viss jeg kjører på så faller utbytte. Vil holde meg over 70% iallefall. Har gått ned til 7.6kg på oppskriften nå så får jeg se om det er det jeg går for.
 
Jeg har 2 kompaktbryggere v2 og bestilte falsk bunn til den ene. og koke i den andre. brygget en Vic secret IPA med 8.4kg malt. og hadde enda mellom 10-15 CM igjen før kjelen var full. så går ann og bruke den som en beerbrew 60 og, med mindre du har 2 som jeg har :) tror jeg betalte 450 inkludert frakt. må sendes mail til brygging.no da de ikke selger denne i nettbutikken. men den spesial lages
 
God idé ☺ eller gjøre som bb60 at man må fjerne malten for så å koke i samme brygger. Så lenge utbytte blir bra. Kommer sikkert til å investere i en bb60 i fremtiden.

Takk for tips
 
var det jeg tenkte hvis du har 1..- tar ikke lange tiden og tømme den for malt. samt du får mye mere stabil temp når du ikke har flytende veske rundt malten.
 
Laget juleøl med 7.8 kg malt nylig. Det ble veldig fullt, spesielt rett etter alt var puttet oppi. Etter hvert som malten ble bløtt opp, gikk det bedre. Kan ikke si at effektiviteten gikk ned noe alarmerende i forhold til mine andre brygg.

Oppskriften sa 25 liter etter kok med target OG på 1.074. Jeg fikk 26 liter i gjæringskar med OG 1.072. Ble litt for mye vann til skylling.

Jeg gjorde samme med 8.1 kg og endte på 1.065. Sliter med å komme over det. Hvordan er din fremgangsmåte?
 
Har ikke brattberg. Men dere kan prøve å skylle godt med mer vann og justere koketiden deretter.
 
Jeg gjorde samme med 8.1 kg og endte på 1.065. Sliter med å komme over det. Hvordan er din fremgangsmåte?
Startet med 20 liter meskevann, mesket i en time. Nå og da løftet jeg mesken opp fra bunnen med sleiva og rørte litt forsiktig. Sirkulerte med pumpe hele veien. Utmesk på 78 i 20 min, sirkulerte og løftet på mesken her også. Skyllet deretter med 80 grader vann, relativt sakte, helt til vannivået var i konflikt med maltrøret. Brukte kanskje en eller to liter for mye meskevann, så jeg endte med litt større volum og bidro kanskje litt til lavere OG enn planlagt.
 
3l pr kg. Blir litt mindre siden jeg ikke tar med det som er under risten
Men om du skal få oppi 8,5 kilo malt da, så må man kanskje meske med 21 liter eller mindre?

Redigert: Så ikke at du hadde skrevet lenger opp at du bruker falskbunn og ikke meskerøret ;) da skjønner jeg at du får oppi så mye.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp