Hvor mye påvirker gjærstarter alkoholstyrken?

Hei.

Når man lager starter så gjør jo gjæren om sukkerstoffene om til alkohol.. Er det noe måte å regne at h orden dette påvirker det ferdige ølet med alkoholprosent?

Jeg pleier å lage en starter på 1, 5 l m vann og 1,,5 dl ekstrakt..
 
Det er jo ganske små mengder starter i forhold til vørter det er snakk om, så jdet har nok ikke veldig stor betydning for % ABV i ferdig brygg, særlig ikke hvis man dekanterer starteren.
 
Mener du hvordan det ar du heller starteren i ølet vil påvirke alkoholprosent (og i utgangspunktet ølets OG) i det ferdige ølet?

I så fall:
OG i starteren slik du beskriver den er ca. 40 (dette kan du ko måle, for sikkerhets skyld). Tilsetter du denne i sin helhet til vørteren, kan du regne ut gjennomsnittet (eller måle...) på OG. Hvis du har 20 liter vørter med en OG på 60, ender du opp med 21,5 liter med en OG på ca. 59 totalt. Hvis du dekanterer starteren før gjæren tilsettes, blir endringen neglisjerbar.
 
Hvordan bør man gjøre dekanteringen egentlig? På siste batch satte jeg starteren i kjelleren noen timer for å få gjæra til å legge seg litt før jeg dekanterte. Men tror det fremdeles var mange gjærceller i suspension. Ølet stoppet nemlig opp etter et par dager, men startet igjen når jeg pitcha resten av starteren (som jeg var lur nok til å ta vare på i erlenmeyerflaske med gjærlås).
 
mskogly skrev:
Hvordan bør man gjøre dekanteringen egentlig? På siste batch satte jeg starteren i kjelleren noen timer for å få gjæra til å legge seg litt før jeg dekanterte. Men tror det fremdeles var mange gjærceller i suspension. Ølet stoppet nemlig opp etter et par dager, men startet igjen når jeg pitcha resten av starteren (som jeg var lur nok til å ta vare på i erlenmeyerflaske med gjærlås).

--
Tror kanskje jeg ville brukt hele starteren fra starten av og ikke etterfyllt. Nå tenker jeg at du vil få for lite gjær to ganger, i stedet for nok en gang.

Sett starteren. La stå et par dager til den er utgjæret. Sett i kjøleskap en dag eller så. Da har du klar vørter øvst og kan slå denne forsiktig ut. Slik sitter du igjen med konsentrert og frisk gjær som du heller i vørteren.
 
mskogly skrev:
Hvordan bør man gjøre dekanteringen egentlig? På siste batch satte jeg starteren i kjelleren noen timer for å få gjæra til å legge seg litt før jeg dekanterte. Men tror det fremdeles var mange gjærceller i suspension. Ølet stoppet nemlig opp etter et par dager, men startet igjen når jeg pitcha resten av starteren (som jeg var lur nok til å ta vare på i erlenmeyerflaske med gjærlås).
Jeg pleier la starteren stå over natten i kjøleskap. Da bunnfeller gjæren fint, og ølet kan tømmes av.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp