Hvor mye strøm kan man sende gjennom kina-LED-indikator-lamper?

Den kobles ikke inn i serie i kretsen, men parallellkobles. Så den trekker ikke noe mer enn det som er oppgitt.

Edit: La inn et eksempel på styrestrømsskjema. Der H1 og H2 er signallamper med forskjellig funksjon.
 

Vedlegg

  • Styre_strøm_skjema.jpg
    Styre_strøm_skjema.jpg
    36,2 KB · Sett: 69
Sist redigert:
Dette skjønte jeg faktisk ikke nok av..

Må jeg inn med en motstand foran LED'en? Googlet litt og der ser jeg mange motstander og evt dioder foran LED'en.

Han som satte sammen det forrige skapet mitt kjørte de bare i serie i kretsen, største lasten var vel en march-pumpe så vidt jeg husker. Kanskje noe større og.
 
Sist redigert:
Dette skjønte jeg faktisk ikke nok av..

Må jeg inn med en motstand foran LED'en?

Han som satte sammen det forrige skapet mitt kjørte de bare i serie i kretsen, største lasten var vel en march-pumpe så vidt jeg husker. Kanskje noe større og.
Ta f.eks de bryterene du spurte om tidligere. Kobler du LEDen mellom 2 brytere er de i serie. Kobler du LEDen på inn(skrue 1) og ut(skrue 2) på samme bryter, er den parallellkoblet. Da må selvfølgelig signal/strøm i tillegg gå igjennom bryteren, så du får 2 ledninger inn, og 2 ut.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Ja. Så det er så enkelt å bare parallellkoble den med styrestrømmen? Jeg ble forvirret av skjemaet til mnxnor.
 
Ja. Så det er så enkelt å bare parallellkoble den med styrestrømmen? Jeg ble forvirret av skjemaet til mnxnor.
Lett å bli forvirret når man ikke kjenner til koblingsskjemaet. Men ja, det er bare å parallellkoble. Typisk til en bryter, eller styrestrømmen til en kontaktor. Så lenge den er i parallell, så vil den ikke trekke noe strøm annet enn til å lyse.

Edit: litt kjapp på avtrekkeren. Du kan ikke parallellkoble på samme koblingskrue som styrestrømmen, for da vil signalet gå via LEDen og gi signal, selv om bryteren ikke er slått på. Parallellkobler du den med f.eks inngangen på et SSR rele er det ingen problem.
Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det siste der skjønte jeg ikke.

Bryteren (hvis jeg husker riktig) er slik: 1 --/ 2 | 3--/ 4. Altså åpner/lukker mellom 1 og 3, og 2 og 4 når man vrir på den.

Hvis jeg paralellkobler den et sted etter bryteren, som er topolet, da vil vel ikke LED'en gi signal før jeg vrir om bryteren? Ligger da ikke noe spenning på "utgangene" (2 & 4) på bryteren før jeg vrir om?

For eksempel: 2P bryter. kobler på LEDen på utgangen, altså 2 -> X1 og 4 til X2. Og i samme hullene (2 & 4) på bryteren henter jeg ut styresignalet til kontaktor?

Edit: Men. Vil det si at jeg kan koble den på i parallell hovedstrømmen til element, altså etter kontaktor? Jeg tenker at jeg vil gjerne ha indikasjon så tett opp som mulig mot lasten på om hvorvidt det går strøm i kretsen eller ikke. Kjedelig hvis den lyser for å indikere at styrestrømmen til kontaktoren er skrudd på, men at det er noe kødd med kontaktoren eller i kretsen mellom kontaktor og element, og at det da ikke er liv i elementet selv om lampa lyser.
 
Sist redigert:
Ikke heng deg opp i strøm og det derre, den fungerer som en vanlig lampe for 220 volt, kobler du den sammen med elementene lyser den når det er spenning på elementene, dvs. når de er påslått.
 
Ikke heng deg opp i strøm og det derre, den fungerer som en vanlig lampe for 220 volt, kobler du den sammen med elementene lyser den når det er spenning på elementene, dvs. når de er påslått.

Så enkelt og greit i parallell med et element etter kontaktor?
 
Så enkelt og greit i parallell med et element etter kontaktor?

Ja.

I paralell med kontaktor hvis du bryter begge faser i den, eller i paralell med spolen hvis det er 220 V spole.

Lampen er jo tydelig merket 220 Volt, at det er dioder og nødvendige motstander inni den er irrelevant her.
 
mnxnor har tegnet skjema der kontakt i kontaktoren styrer lampen men den kan også kobles i paralell med spolen A1 og A2. den andre lampen indikerer at motor vernet har koblet ut for overlast.
 
Nice. Takk. Spørsmålet I tittelen dukket opp siden han som koblet for meg for noen år siden koblet den i serie.
 
Nice. Takk. Spørsmålet I tittelen dukket opp siden han som koblet for meg for noen år siden koblet den i serie.

kobler du denne lampa i serie med element eleer kontaktor eller... vil spenningsfallet i lampa bli stort og den serikoblede får ingen spenning og vil ikke "reagere"
 
kobler du denne lampa i serie med element eleer kontaktor eller... vil spenningsfallet i lampa bli stort og den serikoblede får ingen spenning og vil ikke "reagere"

Et siste dumt spørsmål. Har det mye å si hvis jeg bruker mindre tverrsnitt på lederne til lampa? Elementet får jo sine 2.5#
 
Ja lampa trekker bare ca. 1/1000 av det elementet trekker så holder det med 1/1000 i tversnitt også, men det er vanskelig og få tak i :) , 0,75 mm2 går greit eller bare bruk 2,5 hvis det går greit og koble.
 
Takk for all hjelp. Dette blir bra. Bare irriterende at BT ikke har 0.75#. Frykter jeg slipper opp for både 2.5 og 1.5 niter, men bestilte alle tre dimmer.
 
Tilbake
Topp