Hvor mye sukker per liter til ettergjæring

Heisann, etter å ha søkt en del rundt på nettet har jeg bare blitt mer forvirra.
Hvor mye sukker skal man ha per liter øl når det skal ettergjæres?
Varierer vel en del etter hvor mye kullsyre man vil ha, jeg kunne tenkt meg ganske mye, men uten at et virvler opp bunnfallet
 
Jeg bruker ca 125 gram på 25 liter. (5 gram/liter).  Det er ikke ´ganske mye´, men mer enn nok etter min smak :)
 
Jeg bruker 150 g på 25 liter. Det er sånn middels, vil jeg si. For lavt kullsyrede øl kanskje 100 g, for høyt nivå som weissbier anbefales det betraktelig mer, kanskje 200 g? (husker ikke helt). De som brygger mye hveteøl på flaske kan kanskje gi nærmere innspill her...

Det med at bunnfallet kan virvles opp har nok betraktelig mer å gjøre med gjærtypen som benyttes enn akkurat variasjoner i sukkermengde (med mindre man bruker ekstreme mengder, selvfølgelig. Men da tror jeg flaskene er i fare for å eksplodere!  :eek: ) Så ved bruk av en gjær som er kjent for å klebe godt til bunnen, pleier dette ikke å være noe problem (kombinert med forsiktig helling av hele flasken over i en mugge før servering)
 
Tilbake
Topp