Hvor mye tåler brygget?

SveinB

Norbrygg-medlem
Fra tid til annen blir ølet stående i gjæringskaret noe lengre enn planlagt - vi snakker kanskje flere uker. Jeg lurer på om dette er uheldig, og evt hvor lenge brygget kan stå før det tar skade? Jeg gjærer i et vanlig plastkar, det står i et temperaturregulert kjøleskap med konstant temperatur. Er det evt en ide å senke temperaturen i kjøleskapet når jeg ser at det kommer til å ta litt tid før omstikk og tapping?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Kommer litt an på øltypen også kanskje. Er det ei pils på 4.5% som har stått flatt på 10-12C så går det nok aldeles fint. Snakker vi en imp. stout på 12% gjæra med kveik på over 30C så definitivt nei.

Finn Berger

Moderator
Fra tid til annen blir ølet stående i gjæringskaret noe lengre enn planlagt - vi snakker kanskje flere uker. Jeg lurer på om dette er uheldig, og evt hvor lenge brygget kan stå før det tar skade? Jeg gjærer i et vanlig plastkar, det står i et temperaturregulert kjøleskap med konstant temperatur. Er det evt en ide å senke temperaturen i kjøleskapet når jeg ser at det kommer til å ta litt tid før omstikk og tapping?
Det skal mye til før det skjer noe galt. Men det er en god ide å senke temperaturen, og har du dunken i kjøleskap, er det jo ikke noe problem. Jeg trur egentlig ølet godt tåler et par måneder når det står kjølig, men det er jo ikke noen grunn til å dra det lenger enn nødvendig.

Topp