hvor mye watt trenger jeg?

Jaja, Jahn og jeg har nå hatt en 30liters saftkokeølbryggeting i ett år, og siden vi er to, blir jo dette latterlig fort drikki opp....

Så nå skal vi igang med å mekke en 100liters kar, som vi i hovedsak skal brygge 50 liters batcher, og kanskje 75 når vi kopierer en suksess.
Spørsmålet er jo da, hvor mange kW trenger vi for å greie å koke opp 50-75 liter innenfor en time halvannen?

problemet er jo at en 5,5kW trenger en 25 amp kurs, og 6kvadrats ledning... og det blir jo ikke billig å legge opp det heller...

noen erfaringer?

Gass er tingen!

Slettes ikke så farlig som mange tror, og gir en fantastisk varme som er enkel å regulere hvis det legges opp til det. Husk bare å være veldig nøye med underlaget! Ikke er det så dyrt i bruk heller, jeg har gass på kjøkkenet hjemme og bruker ikke mer enn en 11kg i året. Vi lager ikke mat mer enn ca annenhver dag, så tallet lyver jo litt da.

Trgncrlsn skrev:
Jaja, Jahn og jeg har nå hatt en 30liters saftkokeølbryggeting i ett år, og siden vi er to, blir jo dette latterlig fort drikki opp....

Så nå skal vi igang med å mekke en 100liters kar, som vi i hovedsak skal brygge 50 liters batcher, og kanskje 75 når vi kopierer en suksess.
Spørsmålet er jo da, hvor mange kW trenger vi for å greie å koke opp 50-75 liter innenfor en time halvannen?

problemet er jo at en 5,5kW trenger en 25 amp kurs, og 6kvadrats ledning... og det blir jo ikke billig å legge opp det heller...

noen erfaringer?

Vi brygger ca 50 liter i en isolert kjele på 4000W (2KW konfyrplate + 2KW element)
Brygger 100 liter i isolert Trykk koker med 4500W (3 X 1500W)
Brygger 250 Liter i VVB med 14.000W (Uisolert tank) (3 x 4 KW + 1 X 2KW)

Så å brygge rundt 50-75 liter burde gå utmerket med 2 * 2000W innfelte elementer (forutsatt at du isolerer kjelen med noe, gjerne liggeundelag.

Bruker 3kW varmeelement på 50-litersbrygg her (Terrassebryggeriet fra www.brygging.no, opp mot 60 liters kokevolum), har fungert fint, men synes elementet har blitt litt slapt i det siste, mulig pga noe økt vørtermengde. Bruker å stroppe rundt et liggeunderlag under oppvarming og kok.

suverent, takker for mange gode svar her.
Vi lurer på å basere oss på 1x4kW, påkoblet PID for mesking, og booste litt med gass for oppkok og regner vel med at 4kw greier å holde det i kok...

Mye som skal planlegges når man bygger om kjenner jeg...

Yngwie skrev:
Gass er tingen!

Slettes ikke så farlig som mange tror, og gir en fantastisk varme som er enkel å regulere hvis det legges opp til det. Husk bare å være veldig nøye med underlaget! Ikke er det så dyrt i bruk heller, jeg har gass på kjøkkenet hjemme og bruker ikke mer enn en 11kg i året. Vi lager ikke mat mer enn ca annenhver dag, så tallet lyver jo litt da.

Jeg bruker gass, og jeg er storfornøyd med det. Jeg kan koke opp 125 liter på 20 minutter (fra ca 10 grader).

Gass er bra for då kan du pøse på med effekt.
Viss du ikkje vil bruke gass er varmeelement rett i kjelen det mest effektive. Skal sjølv prøve meg på 6kw induksjon av diverse årsaker. Får ein veldig clean design på kokekjelen med det viss det fungerer i lengden (noko som gjenstår å sjå). Sjå eigen tråd om 6kw induksjon.

Har du tilgang på trefase ville eg vurdert tre element, feks 3x1500 eller 3x2000w. Du kan køyre godt over 6kw på ein 16A trefasekurs (230v). Viss ikkje går det an med komfyrkurs eller fleire 10 eller 16A kursar og skøyteledning.

Skal du først legge opp 6kvadrat kan du vel eigentleg sikre den med 32A? (Korreger meg viss eg tar feil)

Trgncrlsn skrev:
Vi lurer på å basere oss på 1x4kW, påkoblet PID for mesking, og booste litt med gass for oppkok og regner vel med at 4kw greier å holde det i kok...

Men hvordan blir dette i bruk?  Du kjører på med gass og får det hurtig i kok. Istedet for å justere ned på gassen for å få full kontroll på kokinga...
Så setter du på et 4kw elektrisk element som er veldig vanskelig å styre?

Jeg bruker et 5 kw 3 fase element og PID SSR brygger ca 50 l i gangen. Tror nok jeg skulle greie å koke 80L + uten problem.
Koker i isolert kjele.  Ved 50 L varmer jeg vørten med ca 1 grad i minuttet med 5 kw. Anbefaler 3 fase, men litt mer kronglete å finne
SSR(solid state relay) fant mitt hos elteco.no Husk å bruke kjøleribbe til SSR da det utvikler mye varme. Fungerer utmerket til mesking og kok.
Her er link til mitt opsett

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2090.0.html

Ramsvatn skrev:
Trgncrlsn skrev:

Men hvordan blir dette i bruk?  Du kjører på med gass og får det hurtig i kok. Istedet for å justere ned på gassen for å få full kontroll på kokinga...

Planen for bryggeriet er en hjemmesnekret variant av Stanas terrassebryggeri. Da vil det være uisolert, vi vil gjerne forsøke å få til en mesking med bruk av pid koblet på et varmeelement vi greier å legge opp strøm  inn i bryggerrommet til en fornuftig pris.
Men når meskinga er over og vi skal koke opp, så ser jeg for meg at det vil ta votter og vinter før dette når 100grader, da ser for meg at vi enten kjører på med gass i kombinasjon med El, eller at vi bare kjører El, eller bare gass.
Men slik det ser ut, når jeg leser alle svarene , er at vi kan basere oss på en 4kW, og greie oss med det. Så kan vi heller handle inn en gassbrenner senere om vi vil effektivisere prosessen.

Trgncrlsn skrev:
Ramsvatn skrev:
Trgncrlsn skrev:

Planen for bryggeriet er en hjemmesnekret variant av Stanas terrassebryggeri. Da vil det være uisolert, vi vil gjerne forsøke å få til en mesking med bruk av pid koblet på et varmeelement vi greier å legge opp strøm  inn i bryggerrommet til en fornuftig pris.
Men når meskinga er over og vi skal koke opp, så ser jeg for meg at det vil ta votter og vinter før dette når 100grader, da ser for meg at vi enten kjører på med gass i kombinasjon med El, eller at vi bare kjører El, eller bare gass.
Men slik det ser ut, når jeg leser alle svarene , er at vi kan basere oss på en 4kW, og greie oss med det. Så kan vi heller handle inn en gassbrenner senere om vi vil effektivisere prosessen.

Vi er noen som bruker 4 Kw på opp til 100 liter så det er garantert nok for kok, er kjelen stor nok så du ikke får overkok trenges det ikke regulering, men det kan fory bli overkok hvis det legges på lokk som er helt tett.

Vi kan jo bruke formelen som sier at det trenges 4,2 W for å varme opp 1 gr. vann 1 grad.
s = 4,2 x antall grader x liter vann / effekt i Kw
s= 4,2x50x80/4 = 4200 sek = 70 min.
Det tar da 70 minutter å varme opp 80 liter fra 50 til 100 grader med 4 Kw, i tillegg kommer tap til omgivelsene.

Trgncrlsn skrev:
Ramsvatn skrev:
Trgncrlsn skrev:

Men hvordan blir dette i bruk?  Du kjører på med gass og får det hurtig i kok. Istedet for å justere ned på gassen for å få full kontroll på kokinga...
Planen for bryggeriet er en hjemmesnekret variant av Stanas terrassebryggeri. Da vil det være uisolert, vi vil gjerne forsøke å få til en mesking med bruk av pid koblet på et varmeelement vi greier å legge opp strøm  inn i bryggerrommet til en fornuftig pris.

Litt off topic, men vil gjerne dele litt erfaringer før dere bestemmer dere for å prøve å kopiere terrassebryggeriet, som vi har brukt i et par års tid. Jeg synes ikke det har fungert så veldig godt på mesking og vært enda vanskeligere på temperaturjustering. Dette fordi silkaret er forholdsvis lite, så maltsengen (selv om det ikke er så mye seng å prate om når det ligger vertikalt kanskje..) blir kompakt, mens det blir mye væske rundt. Dermed har man både tykk og tynn mesk, og temperaturen har flere ganger vært så mye som 10 grader forskjell i og utenfor meskekaret, noe som er veldig vanskelig å jevne ut elt, og gir uforutsigbar utgjæring. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve å få lagd et større silkar, da det er en god del mer plass til sidene, men likevel vil man ha en kraftig varmekilde i bunnen, som det er vanskelig å fordele varmen jevnt i fra, selv om det har hjulpet endel med pumpe. De positive sidene: Mindre utstyr, mindre plasskrevende, kunne bært ut hele silkaret med mask og dumpet i hagen.

Jeg gikk derfor til anskaffelse av Coleman kjølebag til mesking (100qt), og en til skyllevann (72qt), og opplevde en vesentlig oppgradering i meskeprosessen.
- Lettere å treffe mesketemperatur
- Jevn mesk med jevn temperatur, gir mye mer forutsigbar utgjæringsgrad
- Lettere å justere mesketemperatur (tilfører kokende vann)
- Høyere utbytte (har gått fra 73% til 80-85%)
- Mye bedre plass til malt (slipper å spe på med maltekstrakt for sterkere øl, uten å måtte gå ned på volumet av ferdig vørter)
For å beregne disse justeringene, bruker jeg Beersmith.
Negative sider her: Vanskelig å justere opp temperatur til eventuell mash out (78 grader, langt steg krever mye varmtvann), mer arbeid med å kvitte seg med masken (ikke lett å bære rundt på 94-liters kjølebag med endel kilo mask i...), krever litt arbeid å lage det, men det gjør det jo også om dere skal lage et terrassebryggeri..

EDIT: Tidligere tråd om terrassebryggeriet her.
Jeg bruker nå kjøleboksene til mesking og skylling, og kokekaret fra Stana til koking og kjøling.

Jeg bruker meskekar innenfor kjelen og har ca 1/2 cm klaring til sidene og fungerer utmerket. jevn og fin temperatur. bruker pumpe og resirkulerer. jevn temperatur i hele mesken. Kjører forholdsvis tynn mesk ca 4L / kg.
ligger jevnt på ca 80% utbytte. Se linken ovenfor for bilder
Nøisom kjører samme opsettet.

Brede skrev:
Jeg bruker meskekar innenfor kjelen og har ca 1/2 cm klaring til sidene og fungerer utmerket. jevn og fin temperatur. bruker pumpe og resirkulerer. jevn temperatur i hele mesken. Kjører forholdsvis tynn mesk ca 4L / kg.
ligger jevnt på ca 80% utbytte. Se linken ovenfor for bilder
Nøisom kjører samme opsettet.

Ser definitivt utrolig mye bedre ut med hensyn på jevn mesk og temperaturjustering.
Noen spesiell grunn til en såpass tynn mesk?

Har lest på en del forum og ser at 4 L /kg får du godt utbytte jevn temperatur ( og god utgjæring.) Kjører litt lengre mesketider for å få konvertert all stivelse.
Som grunnregel kjører jeg 1 time 60 grader og 1 time 70 grader før utmesk på 78 grader.
En av de andre grunnene er at jeg bruker 30 L gjæringsbøtte med vannkokerelement, og da har jeg maks 30 L til å skylle med.
På sterke øl har jeg vært nede i 2,8L/kg men tempen har vært fin og jevn.
Lagde en Mild og da mesket jeg med 6L/kg og det fungerte også fint.
Har ca 8-9 L vørt under mesketanken som varme elementet ligger i så selve mesken blir litt tykkere enn 4L/kg.
En annen fordel er at det er veldig enkelt å røre ut malten.
Varmer opp vannet og tilsetter malten, rører 1 min og alt er jevnt og temperaturen setter seg og jeg starter resirkuleringen.

Tilbake
Topp