Trgncrlsn skrev:
Ramsvatn skrev:
Trgncrlsn skrev:
suverent, takker for mange gode svar her.
Vi lurer på å basere oss på 1x4kW, påkoblet PID for mesking, og booste litt med gass for oppkok og regner vel med at 4kw greier å holde det i kok...
Mye som skal planlegges når man bygger om kjenner jeg...
Men hvordan blir dette i bruk? Du kjører på med gass og får det hurtig i kok. Istedet for å justere ned på gassen for å få full kontroll på kokinga...
Så setter du på et 4kw elektrisk element som er veldig vanskelig å styre?
Planen for bryggeriet er en hjemmesnekret variant av Stanas terrassebryggeri. Da vil det være uisolert, vi vil gjerne forsøke å få til en mesking med bruk av pid koblet på et varmeelement vi greier å legge opp strøm inn i bryggerrommet til en fornuftig pris.
Men når meskinga er over og vi skal koke opp, så ser jeg for meg at det vil ta votter og vinter før dette når 100grader, da ser for meg at vi enten kjører på med gass i kombinasjon med El, eller at vi bare kjører El, eller bare gass.
Men slik det ser ut, når jeg leser alle svarene , er at vi kan basere oss på en 4kW, og greie oss med det. Så kan vi heller handle inn en gassbrenner senere om vi vil effektivisere prosessen.
Litt off topic, men vil gjerne dele litt erfaringer før dere bestemmer dere for å prøve å kopiere terrassebryggeriet, som vi har brukt i et par års tid. Jeg synes ikke det har fungert så veldig godt på mesking og vært enda vanskeligere på temperaturjustering. Dette fordi silkaret er forholdsvis lite, så maltsengen (selv om det ikke er så mye seng å prate om når det ligger vertikalt kanskje..) blir kompakt, mens det blir mye væske rundt. Dermed har man både tykk og tynn mesk, og temperaturen har flere ganger vært så mye som 10 grader forskjell i og utenfor meskekaret, noe som er veldig vanskelig å jevne ut elt, og gir uforutsigbar utgjæring. Jeg hadde egentlig tenkt å prøve å få lagd et større silkar, da det er en god del mer plass til sidene, men likevel vil man ha en kraftig varmekilde i bunnen, som det er vanskelig å fordele varmen jevnt i fra, selv om det har hjulpet endel med pumpe. De positive sidene: Mindre utstyr, mindre plasskrevende, kunne bært ut hele silkaret med mask og dumpet i hagen.
Jeg gikk derfor til anskaffelse av Coleman kjølebag til mesking (100qt), og en til skyllevann (72qt), og opplevde en vesentlig oppgradering i meskeprosessen.
- Lettere å treffe mesketemperatur
- Jevn mesk med jevn temperatur, gir mye mer forutsigbar utgjæringsgrad
- Lettere å justere mesketemperatur (tilfører kokende vann)
- Høyere utbytte (har gått fra 73% til 80-85%)
- Mye bedre plass til malt (slipper å spe på med maltekstrakt for sterkere øl, uten å måtte gå ned på volumet av ferdig vørter)
For å beregne disse justeringene, bruker jeg
Beersmith.
Negative sider her: Vanskelig å justere opp temperatur til eventuell mash out (78 grader, langt steg krever mye varmtvann), mer arbeid med å kvitte seg med masken (ikke lett å bære rundt på 94-liters kjølebag med endel kilo mask i...), krever litt arbeid å lage det, men det gjør det jo også om dere skal lage et terrassebryggeri..
EDIT: Tidligere tråd om terrassebryggeriet
her.
Jeg bruker nå kjøleboksene til mesking og skylling, og kokekaret fra Stana til koking og kjøling.