Hvor raskt oksiderer øl?

roarh

 
Jeg har en fedig ipa som jeg skal ha på fat,men har ingen tmme fat. Tenker derfor å overføre fem seks liter av en god Bavarian weize fra fat til flasker for å frigjøre et fat. Jeg ingen mottrykksfyller men tenker gjøre det mer eller mindre tra tappekran til flaske bunnefyller med slange. Jeg skal ha fest til helga og regenr med at det meste drikkes da. Og da kommer spørsmålet. Blir øllet jeg tapper fra fat til flasker oksidertpå seks dager?
 
Jeg tapper selv på flaske på den måten, men som regel for konsum samme kveld. Har latt det gå tre-fire dager uten at jeg har kunnet kjenne oksideringen, men kanskje hadde jeg kjent det om jeg hadde sammenlignet med helt nytappet øl. Kjente det veldig godt da jeg sammenlignet ei flaske som hadde stått i en måned med nytappet øl (for science!). Vil tro seks dager kan gå greit, og å prøve er jo eneste måte å finne det ut på.
 
Takk skal du ha. Da tester jeg og smaker hvordan dette blir. Får tømme det ut, eller drikke selv og ikke servere gjestene om det smaker våt papp..
 
Et triks for å bevare CO2 er forresten å bruke en gummipropp i flaskeåpningen. Jeg har funnet ut at den røde prippen fra gjæringskar funker ypperlig.
 
Fyll flaskene til det skummer over og sett på kork med en gang, slik bryggeriene gjør. skummet inneholder kun co2.
 
Ja, skum hjelper. Men bryggeriene flusher vel flaskene med CO2 først, det utgjør nok en vesensforskjell.
 
Tilbake
Topp