Hvor stabil skal stabil FG være?

Pål Heide Kielland

Norbrygg-medlem
Hei forum.
Har en IPA til gjæring. OG var 1.064 og forventet FG 1.011. Etter ei uke gjæring målte jeg 1.012. Nå etter ytterligere 5-6 dager er den ned på 1.1010-11. Er dette stabilt nok til å flaske? Det har ploppet i gjærlåsen hele tiden, men mistenker det er CO2 som dannes. Dunken har stått varmere den siste uka (20-21 grader)
Gjæret med US-05.
 
Hei forum.
Har en IPA til gjæring. OG var 1.064 og forventet FG 1.011. Etter ei uke gjæring målte jeg 1.012. Nå etter ytterligere 5-6 dager er den ned på 1.1010-11. Er dette stabilt nok til å flaske? Det har ploppet i gjærlåsen hele tiden, men mistenker det er CO2 som dannes. Dunken har stått varmere den siste uka (20-21 grader)
Gjæret med US-05.

Hvis det dannes CO2, foregår det gjæring. Og det gjør det nok. Tviler på at det er CO2 som frigjøres fordi den er satt varmere nå etter ei uke. Jeg vil gjette på at den går ned et poeng til om du gir den ei ekstra uke - men det gjør neppe noe om du tapper opp nå.

Har du tørrhumlet? Det trigger gjerne et poeng eller to ekstra - i mine gjæringsdunker, i alle fall.
 
Hvis det dannes CO2, foregår det gjæring. Og det gjør det nok. Tviler på at det er CO2 som frigjøres fordi den er satt varmere nå etter ei uke. Jeg vil gjette på at den går ned et poeng til om du gir den ei ekstra uke - men det gjør neppe noe om du tapper opp nå.

Har du tørrhumlet? Det trigger gjerne et poeng eller to ekstra - i mine gjæringsdunker, i alle fall.

Nei, ingen tørrhumling
Det er mest redselen for flaskebomber...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Bare flask du. Hvis ølet er cleant så får du ikke bomber selv om den skulle droppe ett eller to poeng til, noe jeg tviler sterkt på at den gjør.
 
Blir altid litt overasket over att folk på død og liv skal flaske så tidlig som mulig... ølet har det helt supert i gjæringsdunken, la det kose seg i 2-3 uker. blir jo ikke verre, snarere tvert i mot. Er det sånn att du gjerne skulle hatt noe øl og kose deg med brygg mer og/eller oftere. Har jo altid litt forventninger jeg og til ett øl jeg ikke har brygga før, men har du 3-400 liter på lager så er det ikke sånn stress. Da venter jeg heller litt og prøver kansje enda bedre øl. (men du trenger ikke 400 liter for å senke skuldrene, 5 liter holder om det er godt øl)
 
Følte ikke TS ville flaske så tidlig som mulig, heller om det var trygt mtp avlesningene hans.

Men ja, det trenger ikke være noe hast som du sier, ofte så blir ølet raskere bedre i gjæringsdunken, enn i flaske. Andre ganger så kan det være at man vil frigjøre noe, og så ta resten av modningen på flaske for det ølet som blir kastet ut av et gjæringsspann.
 
Jeg har et brygg som har stått i 2 uker og fg er målt og er stabil. Jeg tenkte å sette karet kjølig en stund for å minske grums. Vil det allikevel gjøre ølen bedre raskere enn på flaske slik du skriver Miguel? Hvor lenge setter man karet kaldt eventuelt?
 
Jeg har et brygg som har stått i 2 uker og fg er målt og er stabil. Jeg tenkte å sette karet kjølig en stund for å minske grums. Vil det allikevel gjøre ølen bedre raskere enn på flaske slik du skriver Miguel? Hvor lenge setter man karet kaldt eventuelt?

Det spørs jo hva slags øl selvsagt. Men hvis det er modning pga gjæraktivitet så går det raskere jo mer gjær man har tilgjengelig.
 
Dette er en Kinn Pilegrim. Men helt generelt, kan øl stå for lenge i gjæringskaret og bli ødelagt?

Som @Miguel sier, vil oksygen ta knekken på det etter hvert, særlig i et plastkar. Og det vil også bli ødelagt av død gjær som går i oppløsning (autolyse). Hvor lang tid det vil ta, avhenger av hvor tøft liv gjæren har hatt. Men tre uker skulle uansett ikke være noe problem.

Faktisk sier drevne bryggere som Gahr Smith-Gahrsen (7 Fjell) og Espen Lothe (Kinn) i Vestkasts gjærepisode (nr.9) når det blir snakk om autolyse at det ville være optimalt å stikke om etter et par uker - men de anbefaler ikke hjemmebryggere å gjøre det, fordi det både tilfører oksygen og innebærer en viss infeksjonsfare.

Jeg ville ikke overveie å stikke om med mindre jeg visste at ølet kom til å bli stående mer enn 4 uker. Skal en ha ølet stående lenge på dunk, er det en fordel å stikke om relativt tidlig.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp