Hvor stor forskjell utgjør faktisk gjær?

Har tenkt til å prøve meg på et lite prosjekt:
Hvor stor forskjell utgjør faktisk gjæren?

Jeg har lest overalt på diverse fora (dette inkludert) at gjæren utgjør veldig mye av smaksprofilen, og jeg er i stor grad enig i dette, selv om jeg ikke akkurat kan påberope meg å være noen storkjenner innen ølsmak. Ihvertfall ikke til den grad at jeg kan smake hvilken type gjær et øl er gjæret med osv.

Uansett, planen min er å kjøpe inn 4 forskjellige gjærtyper, og deretter brygge opp 20 liter vørter. Deretter fordeles dette på 4 gjæringskar, hvert kar med en type gjær.
Når det er ferdig gjæret skal jeg gi en flaske av hvert brygg til diverse venner og bekjente, noen mer bevandret innen hjemmebrygging/øl enn andre, og spørre om å få en tilbakemelding fra alle på smak, og ikke minst, forskjell i smak fra de forskjellige flaskene.
Jeg tror dette kan blir et interessant lite prosjekt.

Ølet jeg skal brygge er en Pale ale, og gjærsortene jeg skal bruke er disse (alt er WLP-gjær):

Burton Ale WLP023.
London Ale WLP013.
Yorkshire Square Ale Yeast WLP037.
San Diego Super Yeast WLP090.

Med unntak av WLP090 er det vel ikke de aller største forskjellene i disse gjærtypene, men dette er jo også et lite prosjekt for min egen del, for å se om jeg i en blindtest klarer finne nyanser og forskjeller mellom gjærsortene.
Siden det kun er 5 liter i hver gjæringsdunk er det ikke stort vits i å drive med starter, så det blir bare til å droppe innholdet fra røret rett i gjæringsdunken.

Kommer tilbake med mer så snart brygget kjøres igang.
 
Tøft eksperiment.

Gjær utgjør markant forskjell. De 3 første du har listet opp her er relativt like mtp at de kommer fra samme region, San Diego superyeast har jeg ikke erfaring med, mener noen sa at den minner om WLP001.

Men det aller viktigste er likevel selve gjærbehandlingen, dvs. om du bruker nok gjærceller, lufter vørteren, er nøye med renholdet, temperaturkontroll, bruker gjærnæring, og lar den jobbe seg ferdig. Et like lærerikt eksperiment hadde vært å brukt samme gjærstamme, men endret pitching-rate, oksygentilsetning, temperatur, osv.

Et tenkt scenario/eksempel: Bryggeren mener at Safale S04 (tørrgjær) gir mye bedre smak enn Wyeasts Whitbread Ale (våtgjær).
Når bryggeren bruker tørrgjær pitcher han noenlunde korrekt mengde. Når bryggeren bruker våtgjæren, som kanskje ikke er helt fersk, og attpåtil dropper starter og lufting av vørter er det kanskje lett å si at tørrgjæren ga mye bedre resultat. Hadde bryggeren derimot gjort alt riktig med våtgjæren hadde den kanskje blitt overlegen ølet med tørrgjær. 

Det er med andre ord mer enn bare gjærstammen som spiller inn for optimalt resultat og samtidig er det ganske markante forskjeller på enkelte gjærstammer.
 
Interessant eksperiment, ja. Men som Erlendso sier, om det skal gi skikkelig mening, er det om å gjøre å gi gjæren mest mulig optimale forhold. Hvis ikke kan for mange forstyrrende faktorer spille inn. Prøv f.eks. å finne gjær med omtrent lik produksjonsdato, luft vørteren godt, gjær på rett temperatur osv.

Lykke til, og kom med en rapport om resultatet!
 
Du kunna ha gjort et tvillingforsøk. Ett som du beskriver, med så like og optimale forhold som du får til. Og et annet med mindre optimale forhold. Så kan du sammenligne og se hva gjærbehandling faktisk betyr på resultatet, og om de forskjellige gjærtypene tåler dårligere behandling enn andre.
 
Har kjøpt et slikt øl sett og kaster orginal gjæren, og kjøpt 2 typer gjær fra Vestbrygg og satt 2 x 10l
dette er fedig gjæret til helgen.

Hadde tenkt å få noen med litt mer erfaring til å prøvesmake da dette er første gangen eg lager øl.
 
Interesangt experiment, men jeg synes du burde hatt med en belgisk gjær for å virkelig se forskjelden gjær kan gjøre. men jeg skulle tro at du får ganske forskjellige resultater alikevel.

Min pale ale som jeg har i trykk dunken nå virker serdeles lovende, den er brygget med burton ale gjær. nydelig gjær duft og smak på det brygget nå, men det har jo ikke klarnet/modnet helt enda. Jeg bruker somregel engelske gjær typer som wlp002, 006, 023. jeg har mest erfaring med 002 og mener å kjenne den igjen iallefal i mine egene brygg nå. De to andre jeg nevnte synes jeg gir helt andre karakterer, det er i allefal mitt intrykk foreløbig. Men jeg har aldrig gjort som du planlegger, det er vell først da en virkelig får vite vilken gjær som gir best resultat.
 
Planen er å få så like forhold som mulig til gjæren.

Brygget opp vørter til eksperimentet igår.

4,10 kg Pale Malt, Maris Otter.
0,20 kg Caramelt/Crystal Malt - 60L (145,0 EBC).
20g Chinook [10,00%] - Boil 60 min.
10g Chinook [10,00%] - Boil 20 min.
30g Cascade [8,60%] - Steep 5 min.
1 tsp Irish Moss.

Mash in 66 °C - 60 min.
Mash out 77 °C - 10 min.

Kok 75 min.

Endte opp med ca. 21 liter med en OG på 1,046 etter kok, noe som er litt mindre enn jeg hadde håpet på, men skitt au.

Vørteren ble overført til 4 forskjellige gjæringsdunker, 5 liter i hver. I et forsøk på å gjøre det så likt som overhode mulig, ble all vørteren luftet like lenge (ristet gjæringsdunken).  

Alle dunkene er helt nye, og har blitt desinfisert med Starsan. Gjærnæring har jeg ikke benyttet meg av, men iflg. Beersmith så behøvde jeg rundt 60 milliarder gjærceller til hver av dunkene, og siden det er helt fersk gjær burde det være mer enn nok celler (ca. 88 milliarder iflg. Beersmith). All gjæren er fra siste batch bryggselv.no fikk inn, pakket 24. november.

Alle dunkene står på samme rom, som holder mellom 18-19 °C nå i vintertiden, så gjæringstemperaturen er også dekket.

Satser på at jeg har dekket de fleste basene da. Nå gjenstår det bare å vente. :)
 
RobertE skrev:
20g Chinook [12,00%] - Boil 60 min.
10g Chinook [12,00%] - Boil 20 min.
30g Cascade [8,60%] - Boil 5 min.

Jeg har regnet ut at du vil ha ca. 47 IBU(!) med det humleregimet. Hvis målet er å kjenne forskjeller på gjær-nyanser, ville du ikke heller brukt et litt mer uskyldig humle-skjema, fks. kun Magnum til rundt 25 IBU?

Chinook og Cascade er ganske "brautende" humler... Forøvrig nydelige i IPA.
 
Erlendso skrev:
RobertE skrev:
20g Chinook [12,00%] - Boil 60 min.
10g Chinook [12,00%] - Boil 20 min.
30g Cascade [8,60%] - Boil 5 min.

Jeg har regnet ut at du vil ha ca. 47 IBU(!) med det humleregimet. Hvis målet er å kjenne forskjeller på gjær-nyanser, ville du ikke heller brukt et litt mer uskyldig humle-skjema, fks. kun Magnum til rundt 25 IBU?

Chinook og Cascade er ganske "brautende" humler... Forøvrig nydelige i IPA.
Jeg endret ikke på alfasyreprosenten i Beersmith, dersom kommer det ut som litt mye der. Min er på 10%, pluss at den har ligget i frysern i sikkert et halvt år. Mye mulig den ikke er like "potent" som den en gang var. ;)
I tillegg litt skrivefeil, det var ikke 5 min. boil det skulle være på cascaden, den ble lagt i ved kokeslutt og lå oppi i ca. 5 minutter. Innlegget ble skrevet ganske kjapt, skal korrigere det. :)
 
Erlendso skrev:
RobertE skrev:
20g Chinook [12,00%] - Boil 60 min.
10g Chinook [12,00%] - Boil 20 min.
30g Cascade [8,60%] - Boil 5 min.

Jeg har regnet ut at du vil ha ca. 47 IBU(!) med det humleregimet. Hvis målet er å kjenne forskjeller på gjær-nyanser, ville du ikke heller brukt et litt mer uskyldig humle-skjema, fks. kun Magnum til rundt 25 IBU?

Chinook og Cascade er ganske "brautende" humler... Forøvrig nydelige i IPA.

jeg er også litt eneig med deg her, både humle bitterheten og humle aromaen vil dekke over mange av gjærens nyanser. en mere moderat humlet engelsk bitter hadde nok bedre frem hevet gjærens egenheter.

men ikke tvil om at dette ølet blir godt ;)
 
Slike eksperiment er alltid særs spannande. Eg har prøvd meg på to slike, men da med vørteren delt i kun to spann. Det eine var ein bokk med Saflager w34/70 og WLP 838 Southern German Lager. Er ei stund sidan eg ha blind testa, men i byrjinga var WLP klart best, men over tid og etter lagring vart skilnaden mindre.

Det andre eksperimentet var ein batch med Dry Stout som vart brygga til bjorleik sin flaske konk. Den eine bøtta fekk WLP004 Irish ale, og den andre WLP013 London ale. Desse fekk ganske ulik karakter, og etter å ha testa dei opp mot kvarandre med diverse testpanel var vel konklusjonen at forskjellige personar hadde forskjellig favoritt.

Flaskene med WLP013 scora ganske mykje betre enn flaskene med WLP004 i flaske konken.  :)

Uansett, kjempe bra med slike eksperiment. Gi tilbakemeldinger på kva erfaringar du gjer deg.  :ilike:
 
Ølet har nå stått til gjæring i litt over en uke. San Diego-gjæren ser ut til å ha gjort seg helt ferdig, det er knapt noen aktivitet i gjærlåsen lenger. Den var fryktelig aktiv de første 5 dagene, så roet det seg betraktelig. Nå er det så og si stille.

De andre dunkene kommer det noen klunk fra gjærlåsen med jevne mellomrom på, så disse er nok fortsatt i full sving med jobben sin.

Har ikke tatt noen gravity-måling på noen av, venter med dette til jeg skal flaske det hele.

Satser på å flaske ølet til helga dersom det er ferdig med gjæringen.
 
Tilbake
Topp