Hvor stort er hjemmebrygging i Tyskland? og resten av Europa?

Er det noen som har sett tall på hvor mange som brygger i Tyskland?

Jeg jobber med et nytt bryggutstyrsprodukt, og prøver å finne markedstall for hele verden for å kunne anslå hvor stort salgspotensiale det ligger i markedet worldwide.

Usa finner jeg mye om, men andre land er det vanskeligere å finne noen tall om, og særlig Tyskland
( kanskje pga. at skoletysken min er for dårlig til å søke godt ).

Her er eksempel på en god og oversiktlig kilde for USA:
https://www.homebrewersassociation.org/membership/homebrewing-stats/

Finnes noe slik info for Tyskland og Europa ellers noen plass?
Jeg finner mye info om kommersiell håndverksøl, men lite om hvor mange som lager øl hjemme.
Er det noen som vet om slike tall så blir jeg svært glad for link til gode kilder angående alle land i Europa.
 
Sist redigert:
Tyskland har restriksjoner på mengden en hjemmebrygger kan brygge i motsetning til såkalt dustrenorge hvor det er helt fritt, så det øker neppe salgspotensialet.
 
Kanskje du kan se på hobbybrauer-forumet og spørre?
Det virker logisk at det er forholdsvis færre enn i Norge, da man har tilgang til godt øl for en lav pris.

Takk for tipset.
Det er 83 millioner mennesker i Tyskland, altså 16 ganger folketallet, det er jo rart om de skal være veldig få hjemmebryggere.
Er ikke store produsenter som Speidel fra Tyskland? Jeg finner det underlig.
Jeg skal forsøke å spør på forumet ... kanskje man får svar av folket selv. :)
 
Tyskland har restriksjoner på mengden en hjemmebrygger kan brygge i motsetning til såkalt dustrenorge hvor det er helt fritt, så det øker neppe salgspotensialet.

Jeg ser at Tyskland har en grense på 200L Hjemmebrygging i året, etter det må det beskattes, men det burde jo likevel være bra med 200Liter øl i året for de fleste bryggere? F.eks kan man brygge 8 ganger 25 Liter i året. Syns det er rart om der ikke er et større miljø pga. bare pga. dette.
Men selvsagt er alle kvoter som griper inn i livsstilen og bryggingen en uting.

Her fant jeg det om kvoten: https://en.wikipedia.org/wiki/Homebrewing
 
Jeg ser at Tyskland har en grense på 200L Hjemmebrygging i året, etter det må det beskattes, men det burde jo likevel være bra med 200Liter øl i året for de fleste bryggere? F.eks kan man brygge 8 ganger 25 Liter i året. Syns det er rart om der ikke er et større miljø pga. bare pga. dette.
Men selvsagt er alle kvoter som griper inn i livsstilen og bryggingen en uting.

Her fant jeg det om kvoten: https://en.wikipedia.org/wiki/Homebrewing
Lurer på hvordan denne grensenhåndheves?
 
Tviler på at onkel Polizei står og måler hvor mye en hjemmebrygger lager. Det er nok rimelig fritt vil jeg tro, bare man ikke overdriver.
 
Jeg ser at Tyskland har en grense på 200L Hjemmebrygging i året, etter det må det beskattes, men det burde jo likevel være bra med 200Liter øl i året for de fleste bryggere? F.eks kan man brygge 8 ganger 25 Liter i året. Syns det er rart om der ikke er et større miljø pga. bare pga. dette.
Men selvsagt er alle kvoter som griper inn i livsstilen og bryggingen en uting.

Her fant jeg det om kvoten: https://en.wikipedia.org/wiki/Homebrewing

OK, har ikke lest på dette i det siste men rart denne grensen ikke skulle bety noe, selv ikke alkoholikere jeg kjenner til drikker så mye ( en av dem døde forleden da lever og nyrer var ødelagt) så det må være mer komplisert.

Uansett vil jeg ikke ødelegge tråden til TS mere men ønske han lykke til.
 
OK, har ikke lest på dette i det siste men rart denne grensen ikke skulle bety noe, selv ikke alkoholikere jeg kjenner til drikker så mye ( en av dem døde forleden da lever og nyrer var ødelagt) så det må være mer komplisert.

Uansett vil jeg ikke ødelegge tråden til TS mere men ønske han lykke til.

Jeg har nå begynt å skrive på det tyske forumet... jeg kan prøve å spørre mer om dette.
Svært interessant spørsmål om det er vanskelig å "få papirene i orden". Det blir jo en ekstra dørstokkmil for å komme seg i gang.
 
Tja. Om man tar seg to halvlitere pils hver dag så er man på 365 liter i året. To halvlitere daglig er under hva som bekrives som farlig mengde og innafor det som gir positive helsefordeler.

Så den begresningen er forsåvidt ikke for alkoholikere som beskrevet over. Jeg drikker selv sikkert 200 liter i året jevnt fordelt utover dagene.
 
Kanskje du kan se på hobbybrauer-forumet og spørre?
Det virker logisk at det er forholdsvis færre enn i Norge, da man har tilgang til godt øl for en lav pris.

Og så tror jeg tyskere har et annet forhold til ølkulturen sin. De er langt mer konservative, og overbeviste om at tysk øl er det beste i verden - og når det dessuten er billig, så er det jo ikke så interessant å brygge sjøl.

Det finnes vel en mengde lokale bryggerier i tillegg til de store bryggeriene, som holder lokale bryggetradisjoner i hevd. Så de har tilgang på "autentisk" øl, også, uten å behøve å brygge det sjøl.
 
Er det noen som har sett tall på hvor mange som brygger i Tyskland?

Jeg jobber med et nytt bryggutstyrsprodukt, og prøver å finne markedstall for hele verden for å kunne anslå hvor stort salgspotensiale det ligger i markedet worldwide.

Usa finner jeg mye om, men andre land er det vanskeligere å finne noen tall om, og særlig Tyskland
( kanskje pga. at skoletysken min er for dårlig til å søke godt ).

Her er eksempel på en god og oversiktlig kilde for USA:
https://www.homebrewersassociation.org/membership/homebrewing-stats/

Finnes noe slik info for Tyskland og Europa ellers noen plass?
Jeg finner mye info om kommersiell håndverksøl, men lite om hvor mange som lager øl hjemme.
Er det noen som vet om slike tall så blir jeg svært glad for link til gode kilder angående alle land i Europa.
Du skjønner sikkert at når dansker, svensker og nordmenn kan kjøpe Paulaner Hefe Weissbier på sine opprinnelige 5.2% til kr 10 pr halvliter i Flensburg ( som jeg tror er «blodpris» for en tysker ), så blir nok dette et ganske umulig marked. Dessverre må jeg legge til
 
Tja. Om man tar seg to halvlitere pils hver dag så er man på 365 liter i året. To halvlitere daglig er under hva som bekrives som farlig mengde og innafor det som gir positive helsefordeler.

To halvlitere på 5% er 50ml alkohol, som tilsvarer 3,3 alkoholenheter. Drikker man det hver dag, drikker man litt over 23 alkoholenheter per uke. Det er over grensa for storforbruker av alkohol dersom man er mann (21 enheter per uke) og godt over for kvinner (14 enheter). Det finnes ingen klar grense for hva som er skadelig forbruk, men dersom man har et slik alkoholforbruk anbefaler jeg sterkt at man tenker seg litt om.

At det finnes et nivå av alkoholforbruk som gir positive helseeffekter er høyst tvilsomt. Av og til dukker det opp noen forskningsartikler som kan antyde slikt, men oppmerksomheta de får er stort sett drevet av vinindustrien og ikke at det er gode forskningsresultater.

Jeg synes AUDIT er et fint kartleggingsverktøy dersom man er i tvil om sitt eget alkoholforbruk. Og er man definert som storforbruker av WHO, så bør man være i tvil.

Kortversjonen (AUDIT-C) har jeg knapt sett en hjemmebrygger som ikke kommer ut av med økt risiko for skadelig forbruk (typisk score 5-6, særlig om man ikke lyver til selv om hvor lite en alkoholenhet egentlig er):
https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT-C&formname=AUDIT-C

Da kan det være greit å ta de ekstra minuttene å kikke på den lengre testen, som ofte viser at det høye alkoholforbruket er kontrollert:
https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT&formname=AUDIT

Kort oppsummert: Alkohol er en helserisiko. Å drikke noen hundre liter i året er defintivt en helserisiko.
 
Lite tillegg: gå over veien før bussen er kjørt er helserisiko, spise pølser er helserisiko, drikke melk er helserisiko, bruke smør på brødskiva er helserisiko, sette seg i bilen og kjøre er meget høy helserisiko, jogge for langt er helserisiko, stillesittende jobb er helserisiko, være i solen uten å dekke seg til med burka er helserisiko. Vi skal alle dævve til slutt, med eller uten en halvliter innabords... :D
 
Lite tillegg: gå over veien før bussen er kjørt er helserisiko, spise pølser er helserisiko, drikke melk er helserisiko, bruke smør på brødskiva er helserisiko, sette seg i bilen og kjøre er meget høy helserisiko, jogge for langt er helserisiko, stillesittende jobb er helserisiko, være i solen uten å dekke seg til med burka er helserisiko. Vi skal alle dævve til slutt, med eller uten en halvliter innabords... :D

Ja, helt klart. Men når du sa at det som er definert som et storforbruk av alkohol er "innafor det som gir positive helsefordeler" så er det positivt feil. Og potensielt farlig feilinformasjon. Vi kan reagere forskjellig på alkoholbruk, men vi skal være klar over at hobbyen vår dreier seg om et rusmiddel og det innebærer noen risikoelementer. Jeg synes ikke vi skal overse at for noen er denne hobbyen skadelig.

Mye vi gjør er usunt og innebærer risiko, men vi gjør det allikevel. Fordi vi synes fordelene oppveger risikoen. Derfor drikker jeg øl. Jeg drikker så mye øl at det ikke er bra for meg. Fordi jeg synes det er verdt det.
 
Neida. Jeg er helt enig. Det er noe hver og en av hobbyen burde kjenne på og vurdere. De fleste kjenner seg selv godt og vet når det blir for meget.
 
Tilbake
Topp