Hvor viktig er utmesk?

Armas

 
Vi mesker i en stor Igloo kjølebag, og bruker parti-skylling. Vi har høy og konstant effektivitet, men har ikke nok plass til å tilsette vann for å nå 78 grader før første tømming. Hvilke konsekvenser får det?

Utmesk har, slik jeg forstår det, to hovedfunksjoner.
Stoppe enzymenes prosess, og øke viskositeten på sukkeret for letter skylling.

Hos oss er det bare første tømming som foregår under 78 grader (den holder ca 70 grader), mens de påfølgende skyllingene ligger på ca, 78 grader, vi får dermed ut mye sukker og har høy effektivitet.

Det er dette med enzymene jeg er usikker på. Hva betyr det for oss at vørteren som tømmes første gang (ca. 25 liter) ikke når 78 grader før den havner i kokegryta? Hvor er disse enzymene? i vørteren eller i masken?


Prosessen ser omtrent slik ut: (kjølebagen er 68 liter)
-42 liter vann + 20 kg malt i bagen, røre jevnlig under mesking (ca. 60 min)
-Tilsette kokende vann, ca. 10 liter, røre og vente litt. Da er igloen full og temperaturen er på ca. 70 grader.
- Tømme igloen for vørter (ca. 25 liter).
- Tilsette 25 liter vann på litt over 80 grader, slik at mesken når 78 grader. Vente litt og tømme på nytt.
- Gjentar skylleprosessen til vi har riktig volum.
 
Ville ikke forandret på prosessen. Skylling er jo for å skylle ut sukker fra malten. Den første vørteren er ganske mettet. Rett i kokekjelen. Men når dere skal skylle resten av det som er igjen ut så har dere jo riktig temperatur. Man kan dessuten nå et tak for hvor effektiv man vil være.

Enzymene blir med vørteren. Så enzymene jobber fortsatt i kokekjelen helt til de blir denaturert. Så sett kjelen på full pupp og start oppkok når første vørteren er i kokekjelen.
 
Tilbake
Topp