Hvordan blir brygget etter disse to feilene?

Stenumgard

Norbrygg-medlem
God morgen, godtfolk!

I natt prøvde jeg å brygge mitt første øl - en laget. Dessverre skjedde det to uforutsette ting. Jeg fikk aldri mesken opp i den temperaturen jeg ville og mesket hele seks grader under det oppskriften sa. Skulle være 66, men kom meg aldri over 61. Mesteparten av tiden mesket den på 59-60.
Det andre som skjedde var at jeg ble tom for gass. Dette kan etter hva jeg har hørt gå bra, siden jeg kan meske ene kvelden og koke andre. Problemet her er at oppskriften sa at første settet med humle skulle oppi kjelen i det meskingen er ferdig. Som sagt så gjort. På 88 grader stopper gassen og jeg må legge inn årene.
SG ble målt til 1.044. OG skal være mellom 1.060 og 1.069.

Er tross alt første gangen jeg brygger så at alt skulle gå knirkefritt hadde jeg ikke forventet, men hadde håpet det skulle gå litt bedre. Hva tror dere jeg har i vente nå?
 
Blir nok ikke helt som forventet,bare fortsett med kok når du får mere gassøl blir det uansett,kanskje du heller skulle laget en ale av denne....
 
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
kintii skrev:
Kommer nok til å gjære godt ut, så det blir nok et tørt resultat  ;)
Blir det noe godt da? Noen tips til hvordan jeg kan få den litt mindre tørr?

Jærbrygg skrev:
Blir nok ikke helt som forventet,bare fortsett med kok når du får mere gassøl blir det uansett,kanskje du heller skulle laget en ale av denne....
Hmm, hvordan blir smaken hvis jeg gjærer med alegjær?

Miguel skrev:
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
I will give it som love! Hvordan gjør jeg det best mulig? Er veldig dårlig på kjærlighetsgreier.



Tusen takk for alle svar, råd og tips, folkens. Det varmer et ungt hjerte!
 
Stenumgard skrev:
kintii skrev:
Kommer nok til å gjære godt ut, så det blir nok et tørt resultat  ;)
Blir det noe godt da? Noen tips til hvordan jeg kan få den litt mindre tørr?

Jærbrygg skrev:
Blir nok ikke helt som forventet,bare fortsett med kok når du får mere gassøl blir det uansett,kanskje du heller skulle laget en ale av denne....
Hmm, hvordan blir smaken hvis jeg gjærer med alegjær?

Miguel skrev:
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
I will give it som love! Hvordan gjør jeg det best mulig? Er veldig dårlig på kjærlighetsgreier.



Tusen takk for alle svar, råd og tips, folkens. Det varmer et ungt hjerte!

Du må belufte den godt med kjærlighet (oksygen) når du pitcher og så holde kjærligheten ved en jevn temperatur. Øl får ikke mensen så du får like mye kjærlighet som du legger inn i forholdet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Stenumgard skrev:
kintii skrev:
Kommer nok til å gjære godt ut, så det blir nok et tørt resultat  ;)
Blir det noe godt da? Noen tips til hvordan jeg kan få den litt mindre tørr?

Jærbrygg skrev:
Blir nok ikke helt som forventet,bare fortsett med kok når du får mere gassøl blir det uansett,kanskje du heller skulle laget en ale av denne....
Hmm, hvordan blir smaken hvis jeg gjærer med alegjær?

Miguel skrev:
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
I will give it som love! Hvordan gjør jeg det best mulig? Er veldig dårlig på kjærlighetsgreier.



Tusen takk for alle svar, råd og tips, folkens. Det varmer et ungt hjerte!

Du må belufte den godt med kjærlighet (oksygen) når du pitcher og så holde kjærligheten ved en jevn temperatur. Øl får ikke mensen så du får like mye kjærlighet som du legger inn i forholdet.


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hahahahaha!!!  :fyflate:
 
Da er siste del ferdig, og kan vel ikke akkurat si det gikk knirkefritt her heller. Å isolere med liggeunderlag helt ned når man bruker gass fant jeg fort ut ikke var så smart. Heldigvis gikk det bra.
Brukte i underkant av en time på å kjøle ned vørteren til 7-8 grader. Tror jeg skal greie å få ned dette til neste gang.
Vørteren smakte utrolig søtt og bittert. Så bittert at jeg ikke en gang greide å svelge det.
OG ble etter kok på cirka 1.058.

Visste jo at jeg ikke ble verdensmester på brygging etter første dagen, men tar med en haug av erfaringer til neste gang. Satser på at det går litt bedre neste gang.

Synes også det ble litt vel mye skum da jeg hadde vørteren over til gjæringskaret.
 

Vedlegg

  • Gjæringskar.jpg
    Gjæringskar.jpg
    10 KB · Sett: 371
Miguel skrev:
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hva slags kjærlighet referer du til?  Er det noen triks eller noe bestemt man bør gjøre annet enn å la batchen stå i mørket på jevn temperatur?
 
ErikSøl skrev:
Miguel skrev:
Blir nok et godt øl hvis du gir det den kjærligheten det fortjener under gjæringa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hva slags kjærlighet referer du til?  Er det noen triks eller noe bestemt man bør gjøre annet enn å la batchen stå i mørket på jevn temperatur?

Det er kjærligheten ja. Haha, når du skriver det slik høres det mer ut som ei dame man ringer i ny og ne.

Det jeg egentlig mente var å sørge for at brygget har det godt. Er fint lite mer å gjøre.
 
Tilbake
Topp