Hvordan bruke en spunding-ventil?

Dette kan virke som et dumt spørsmål, men jeg tror faktisk ikke jeg skjønner helt hvordan jeg skal bruke den. Ikke rart jeg ikke ble valgt ut til 5-PÅ på barneskolen..

Uansett. Spunding-ventil på fat. Siste 1/4 eller så av gjæringen skal skje på fat. Det jeg lurer på er når jeg skal sette trykket? Skal jeg overføre til fat, lukke ventilen helt, la det bygge seg opp litt trykk, og så justere (nedover) til jeg treffer riktig bar?

Forøvrig så testet jeg på et fat jeg hadde tømt, som det stod igjen trykk på. Blødde av til manometeret på spund'en viste 1Bar og satte den slik at den stod stabilt der. Dagen etterpå hadde trykket sunket. Jeg tolker det dithen at den var lekk, det stemmer vel det?
 
Eg brukar min på gjæringstank. Har den på lav innstilling (0,2b) første to-tre-fire dagane. Så jassar eg opp til ein bar for resten av tida. Veldig fornøgd med dette opplegget. Har ferdig karbonert øl etter to vekers gjæring, klart for mottrykksfylling på fat.
 
Men, jeg får ikke sett hvor jeg setter trykket. Det er jo manometer, men ellers så er det ikke noen skala eller slikt på den skruen jeg skrur på. Jeg jeg antar at jeg må se ann trykket, og så blø av til manometeret viser riktig? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal pre-sette den.
 
Regner med du har lest denne flere ganger en meg: http://byo.com/color/item/397-build-your-own-spunding-valve-to-carbonate-in-the-keg
Men sann som jeg forstår det så pre-setter du ventilen til ønsket psi, så bygger det vel opp til ønsket trykk på de siste 5 gravity poenga??

Der tok du faktisk feil, takk for link. Det er noe slikt jeg har sett for meg at det foregår. Da blir det pils om ikke så lenge. Tenkte å prøve en kald-fermentering hvor jeg senker temperaturen idet jeg overfører til fatet.
 
Er det på gass eller øl-siden du har ventilen på?? (Er vel helst gass siden når jeg tenker meg om)
 
Har sett for meg at den blir på gass-siden. Men i den artikkelen står det på øl-siden, uten at jeg forstår hvorfor.
 
Eg brukar min på gjæringstank. Har den på lav innstilling (0,2b) første to-tre-fire dagane. Så jassar eg opp til ein bar for resten av tida. Veldig fornøgd med dette opplegget. Har ferdig karbonert øl etter to vekers gjæring, klart for mottrykksfylling på fat.

Så du slipper ut mer i begynnelsen? Men du bruker spund-ventilen fra starten? Du har vel fancy opplegg du, såvidt jeg vet?
 
Uansett. Spunding-ventil på fat. Siste 1/4 eller så av gjæringen skal skje på fat.

Regner med at du skal mottrykksfylle over på annen beholder når gjæringen er ferdig. Hvordan unngå å få med gjær? Kort stigerør?
 
Regner med at du skal mottrykksfylle over på annen beholder når gjæringen er ferdig. Hvordan unngå å få med gjær? Kort stigerør?

Lar den stå lenge og urørt, satser på å få vekk en del gjær med den første slumpen. Hvis det ikke funker så skaffer jeg meg et ekstra stigerør jeg kapper av.
 
Så du slipper ut mer i begynnelsen? Men du bruker spund-ventilen fra starten? Du har vel fancy opplegg du, såvidt jeg vet?
Det er ikkje så fancy eigentleg. Meir reodor :)

Tanken toler trykk, og har ein elektronisk trykkregulator som koblar inn ein solenoidventil, tatt fra ein gammal gassvarmar. Det er i tillegg ein mekanisk overtrykksventil som er stillt litt over ein bar i tilfelle feil/straumbrot.

Under stormgjæringa likar eg at trykket ikkje bygger seg for mykje opp i tilfelle noko skulle gå galt, men etter nokre dagar gjæring går det rolegare for seg så då stiller eg inn på 1 bar. Er eg litt for seint ute når ølet aldri ein bar, men det vil avhenge av fleire faktorar som headspace og slikt.

Du les jo av trykket så då er det vel berre å justere ned til den slepp ut overtrykket ved ønska trykk?
 
Kunne tenkt meg denne, men sinnsyk pris. Parts list/links for building spunding valves

https://r.tapatalk.com/shareLink?url=http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=309&share_tid=309&share_fid=1388873&share_type=t
Web view for de som ikke er på mobil http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?t=309


Sent from my iPhone using Tapatalk

Har du link til ferdig produkt? Fant det ikke i tråden (etter å ha lett i 2.3 sekunder). Men en spunding valve er da ganske enkelt, den skal vel bare gjøre en jobb? Min kostet under 150 spenn, men da hadde jeg ball lock (ikke kina) fra før.
 
Kun for lotto-vinnere https://www.allgaeu-zapf.de/products/spundapparat-picolino?taxon_id=60

Fra han som anbefalte det
"Eventually, everyone will end up with the spring-loaded design.

The de-facto standard bunging pressure regulator (Spundapparat) is made by Barby+Kühner, also known as "Kellerfee". It's a bit pricey but it is 100% stainless steel and can be reconditioned.

A version is available for home-brewers, the "Piccolino" -- after 7 years of cold fermenting and bunging, I've finally settled on these. Yes, they cost money but they are guaranteed to last a life-time and are extraordinarily reliable to operate. They come in a variety of orientations, gauge-ranges and connectors as well.

For those wanting cheap, the generally available PRV's will do -- at the expense of a lot of known issues (wait until they get a few years old -- horrid, never mind the mess on the floor as liquids or yeast are expelled).

For those who are looking for a quality one-time investment, I cannot recommend the Piccolino enough"

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kun for lotto-vinnere https://www.allgaeu-zapf.de/products/spundapparat-picolino?taxon_id=60

Fra han som anbefalte det
"Eventually, everyone will end up with the spring-loaded design.

The de-facto standard bunging pressure regulator (Spundapparat) is made by Barby+Kühner, also known as "Kellerfee". It's a bit pricey but it is 100% stainless steel and can be reconditioned.

A version is available for home-brewers, the "Piccolino" -- after 7 years of cold fermenting and bunging, I've finally settled on these. Yes, they cost money but they are guaranteed to last a life-time and are extraordinarily reliable to operate. They come in a variety of orientations, gauge-ranges and connectors as well.

For those wanting cheap, the generally available PRV's will do -- at the expense of a lot of known issues (wait until they get a few years old -- horrid, never mind the mess on the floor as liquids or yeast are expelled).

For those who are looking for a quality one-time investment, I cannot recommend the Piccolino enough"

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jah. Tror en pent Tiger-tank går for mindre enn det der. "Kun pent skutt på av tidligere versjoner av Sherman med 75mm".

Dette er egentlig bare mest for moro skyld. Blir nok brukt en gang om året.
 
Har du link til ferdig produkt? Fant det ikke i tråden (etter å ha lett i 2.3 sekunder). Men en spunding valve er da ganske enkelt, den skal vel bare gjøre en jobb? Min kostet under 150 spenn, men da hadde jeg ball lock (ikke kina) fra før.
Hvilke deler endte du opp med @Miguel ? Har du link til delene?

Edit: litt søking så fant jeg jo det ut, ligger i denne posten: Spunding-ventil til corny?
 
Sist redigert:
Har nettopp kjøpt inn slanger for å bygge oppsettet skissert i illustrasjonen. Har noen gamle kina-fat som jeg ikke bruker til oppbevaring av øl, men som like gjerne kan gjøre nytte for seg. Dette oppsettet kan selvsagt forenkles hvis man bare har 12-15 liter til gjæring – da holder det jo greit med bare ett fat. Usikker på om det er nødvendig med det lille reservoarfatet spunding valven er festet i, men jeg tenker det kan være godt å ha som forsikring ifht. blowoff. Ellers vil kanskje spunding valven like gjerne kunne settes rett på slangen.

Er det noen som har et lignende oppsett‚ og evt. noen betraktninger?

Det er en lang og grundig tråd om emnet her: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?s=d75989855dd831e11f52ce797237a0fc&t=44344

Prinsipp_low.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp